Structured data is de code die jij meegeeft aan een websitepagina zodat zoekmachines snel ontdekken wat er op een pagina staat. Door structured data (of gestructureerde gegevens) toe te passen op je webpagina’s, verhoog je indirect de SEO-waarde van die pagina’s. Het is (nog) geen ranking factor van Google, maar de indirecte invloed van structured data op je positie in zoekmachines is aanzienlijk.
Het doel van zoekmachines zoals Google is om jouw websitepagina te begrijpen zodat ze relevante resultaten kunnen tonen aan surfers. Om structured data te begrijpen, leggen we het even uit aan de hand van een veelvoorkomend voorbeeld: recepten.
De belangrijkste informatie over een recept zijn bv. de ingrediënten, de duurtijd, budget, of het gaat om een hoofdgerecht, voorgerecht of lunch, … Deze informatie kan je in de HTML-code meesturen:
“@context”: "https://schema.org/",
“@type” : “Recipe”,
“name” : “Appeltaart”,
“recipeIngredient” : [
"2 appels",
"2 eieren",
"125 g bloem"
],
“cookTime”: “PT50M”
…
Deze gestructureerde gegevens helpen Google en andere webcrawlers om de content op je webpagina beter te begrijpen. Ontdek alle mogelijke data die je over recepten kan meesturen op https://schema.org/Recipe.
Snippets verschijnen op de zoekresultatenpagina (SERP) van zoekmachines. Rich snippets kregen extra gegevens die getoond worden bij een standaard resultaat op de zoekresultatenpagina. Deze extra gegevens worden, door de zoekmachines, uit structured data of markups getrokken. Met andere woorden verrijk je dus je snippet aan de hand van structured data.
Rich snippets zijn niet te verwarren met featured snippets. Maar wat is nu een snippet? Wat is het verschil tussen structured data en meta data? Een overzicht van al deze termen vind je in onze blog.