Featured snippets zorgen ervoor dat je website bovenaan in Google komt te staan. Wanneer je in de zoekbalk van Google een vraag stelt zoals ‘Wat is een featured snippet?’, krijg je meteen het antwoord op je vraag te zien op de zoekresultatenpagina. Het antwoord wordt uitgelicht bovenaan de SERP.

Voor de surfer biedt de featured snippet een samenvatting van een antwoord op een zoekopdracht en voor de website-eigenaar een extra kans om aan SEO te doen. Door bovenaan je expertise te tonen, vergroot je je kans op kwalitatieve bezoekers op je website. Featured snippets zijn niet te verwarren met rich snippets. Een featured snippet wordt gedetecteerd door sterke SEO, terwijl je een rich snippet zelf kan coderen met structured data.

Vier verschillende soorten featured snippets:

  • Paragraaf snippets is het meest voorkomende type. Een tekstblok van 40 tot 60 woorden dat de zoekopdracht beantwoordt.
  • Lijst snippets zijn genummerde samenvattingen of aan de hand van bullet points.
  • Een tabel snippet is geordende samenvatting met meerdere gegevens zoals prijs, locatie, beschikbaarheid, ...
  • Een video snippet toont meteen een video in de SERP waardoor je het antwoord op een vraag zal vinden.
Wat-is-een-featured-snippet?-Featured-snippet-voorbeeld

Hoe maak ik kans op featured snippets?

Iedereen wil natuurlijk liefst bovenaan in Google verschijnen wanneer surfers op zoek zijn naar antwoorden die jouw business biedt. Het algoritme van de zoekmachine kiest zelf welke informatie direct getoond wordt, maar er zijn een aantal parameters waardoor je je kansen vergroot:

  • De autoriteit van je website. De positie van je website in de zoekresultaten is van groot belang en afhankelijk van vele SEO parameters. Als je in de top vijf posities staat, maak je grote kans om als featuered snippet te verschijnen.
  • De opmaak van de content op je website. Je geeft best een beknopt antwoord (tot zo’n 300 karakters) en formuleert de vraag in de titel (H1 of H2). Een geordende structuur in de HTML zoals een opsomming kan zoekmachines ook helpen.
  • Het zoekvolume. De content op je website moet anticiperen op vragen die klanten zouden stellen. Ontdek dus waar jouw potentiële leads naar zoeken en creëer relevante content.
Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer