Wat is het verschil tussen snippets, featured snippets en rich snippets?

1. Snippets

Zoals eerder vermeld is een snippet de omschrijving, ook wel metadata genoemd, die door zoekmachines getoond wordt op de zoekresultatenpagina. Een snippet bestaand uit een page title, URL en een omschrijving.

2. Featured snippets

Een featured snippet is een snippet die uitgelicht wordt op de zoekresultatenpagina. Het nut van een featured snippet is dat ze onmiddellijk het antwoord bieden op je vraag/zoekopdracht, zonder dat je hiervoor de desbetreffende webpagina moet bezoeken. Ze verschijnen meestal boven de gewone snippets. Een featured snippet bestaat in verschillende vormen, zoals een lijst, tabel of paragraaf:

3. Rich snippets; met behulp van structured data

Rich snippets kan je zien als een snippet die verrijkt wordt doordat je gebruik maakt van gestructureerde data. Het verschil tussen featured snippets en rich snippets is dus dat je voor rich snippets, structured data dient toe te voegen aan je websitecode. Om rich snippets te hebben, moet je dus beroep doen op een developer. Ze zorgen ervoor dat je website zichtbaarder en aantrekkelijker wordt op de zoekresultatenpagina. Rich snippets verschijnen tussen de ‘normale zoekresultaten’.

voorbeelden van featured snippets en rich snippets

Een van de meest gekende rich snippets zijn review rich snippets. Zo zie je bij zoekresultaten vaak sterretjes gevolgd door een beoordelingsscore op vijf. Online recensiescores zijn niet te onderschatten. Horeca-uitbaters weten al lang dat recensies van groot belang zijn, maar ook positieve bedrijfsreviews, reviews van producten of diensten beïnvloeden de Click through rate (CTR) in zoekresultaten.

Naast recensies zijn nog veel andere type rich snippets. Enkele voorbeelden:

  • Personen: wanneer je een persoon op zoekt krijg je vaak een LinkedIn profiel te zien met extra info zoals beroep en locatie. Wederom vind je op schema.org een overzicht van alle mogelijke toevoegingen aan personen.
  • Evenementen: datum, locatie en eventuele artiesten kunnen rechtstreeks in SERP verschijnen.
  • Vacatures: deze gegevens zijn overigens nuttig als je met je vacatures wil verschijnen op Google for Jobs.
  • Recepten

Hoe voeg ik structured data toe aan mijn webpagina?

De beste tip die we je hier kunnen geven is: surf naar schema.org. Schema.org is een samenwerking tussen Bing, Google en Yahoo die het gebruik van gestructureerde gegevens op webpagina’s promoten, onderhouden en creëren. Hier vind je alle mogelijkheden terug om code aan je pagina’s toe te voegen die de content verstaanbaar maken voor zoekmachines. Een van de vele SEO-parameters om hoger te scoren in zoekresultaten.

Enkele vaak voorkomende websitetypes waar je structured data aan kan toevoegen:

  • Lokale handelaars zoals restaurants. Denk maar aan gegevens als reservatiemogelijkheden, menu, openingsuren, recensies, …
  • Vrijetijdsbestedingen zoals films, boeken, … De gegevens die je hier kan meesturen zijn bv. acteurs, auteurs of duur van de film.
  • Webshops die producten of diensten verkopen kunnen data doorspelen zoals merk, kleur, prijs, …

De voordelen van structured data reiken verder dan de toegevoegde waarde aan een snippet of de zogenaamde rich snippets. Zoekmachines zullen bij het crawlen meteen weten waarover de website gaat, dit levert indirect een betere SEO-score op. Je bepaalt ook zelf wat de belangrijkste content op je website is in plaats van de keuze over te laten aan bv. Google.

Omdat surfers meteen in de zoekresultaten toegang krijgen tot extra informatie over jouw website, krijgt je website meer autoriteit ten opzichte van een zoekresultaat zonder toegevoegde gegevens. Structured data heeft dus invloed op je CTR (click through rate).

Ook nieuwe technologieën zoals Voice Search voeden hun kennis aan de hand van gestructureerde data.

Net allemaal iets te technisch?Onze data experts helpen je graag verder

Geschreven door

  • Marc
    Marc GulinskiPerformance Strateeg
Share this post