Interne linken zijn hyperlinks op een website die verwijzen naar een andere pagina binnen hetzelfde domein. Je vindt interne linken op elke website terug in menu’s en knoppen. Daarnaast worden ze ook verwerkt op webpagina’s via ankertekst. Ankerteksten zijn aanklikbare woorden of zinsdelen waar een hyperlink aan gekoppeld is en je herkent ze aan hun -meestal- blauwe kleur.
Via interne linken kunnen websitebezoekers navigeren doorheen je website en content terugvinden. Naast het functionele en gebruiksvriendelijke aspect voor websitebezoekers dragen interne linken ook bij aan de SEO van je website.
Dankzij interne linken weten zoekmachines welke content gerelateerd is en welke pagina’s of trefwoorden belangrijk zijn. Een pagina waar je vaak naar linkt, zal door Google als belangrijk en waardevol beschouwd worden.
Het grootste voordeel van interne linken is dat je ze volledig zelf in de hand hebt. Je kan zelf bepalen naar welke pagina’s je wilt verwijzen of welke pagina’s je wilt versterken. Met een doordachte contentstrategie kan je dus heel wat bereiken.
Zoekmachines hechten niet aan alle interne linken evenveel waarde. Elke pagina heeft een bepaalde linkwaarde die verdeeld wordt over alle links op die pagina. Hoe groter de linkwaarde van een pagina, hoe meer SEO waarde de linken genereren voor de pagina waarnaar ze verwijzen.
Maar… Hoe bepaal je nu de linkwaarde van een pagina? Wel, de linkwaarde van een pagina wordt bepaald door het aantal backlinks. Backlinks zijn inkomende hyperlinks naar een webpagina van een andere website. Zo heeft de homepagina vaak de grootste linkwaarde omdat hier het meest naar verwezen wordt door externe websites. Stel je verwijst van de homepage naar een detailpagina, dan zal dit meer SEO-waarde generen voor de detailpagina dan wanneer je zou linken vanuit een pagina zonder backlinks naar diezelfde detailpagina.