Google Search Console (GSC), vroeger gekend als Webmaster tools, is een gratis tool van Google waarmee je inzicht en invloed hebt op de zichtbaarheid van je website in de Google zoekresultaten. Met Search Console kan je elke URL van je website inspecteren en zien hoe de pagina geïndexeerd wordt door de zoekmachine.
Google Search Console toont jouw sterktes, zwaktes en opportuniteiten. Dankzij verschillende rapporten zoals performance, index… kan je zowel je content SEO als technische SEO aan de hand van GSC optimaliseren. We lichten de drie belangrijkste toepassingen van Google Search Console uit.
Dankzij Search Console kan je de organische prestatie van je website analyseren. Hoe wordt je website gevonden via zoekmachines? Met welke zoektermen, welke pagina’s, welke landen, welke apparaten… Met deze inzichten kan je je prestaties voor bepaalde zoektermen verbeteren. Welke URL’s geven foutmeldingen, waarom en hoe kan ik dit oplossen?
Search Console geeft je een grafiek en/of overzichtelijke tabel van aantal kliks en impressies van je webpagina’s op de zoekresultatenpagina (SERP). Je krijgt inzicht in het click through rate (CTR), dit is het aantal vertoningen tov het aantal mensen dat effectief klikt op de link. Ook de gemiddelde positie in SERP van je website kan je hier raadplegen.
Bij het onderdeel Index vind je enkele rapporten waarmee je meer inzicht krijgt en controle uitoefent over hoe Google je webpagina’s indexeert:
Pagina’s laten indexeren door zoekmachines is heel technisch, dus we wijdden hier een uitgebreid blogartikel aan.
Tot slot tipt Google Search Console je ook enkele optimalisatiemogelijkheden. Hoe scoort je website op snelheid? Is je website mobielvriendelijk? Ook dit zijn SEO-parameters waar Google rekening mee houdt.
Google Search Console is een onmisbare tools voor alle marketeers en websitebeheerders. Gebruik ons stappenplan als je ermee aan de slag wil.