• Impressies: Een impressie wordt geteld wanneer iemand je advertentie bekijkt, ongeacht of ze erop klikken. De advertentie moet dus zichtbaar zijn op het beeldscherm van de persoon om van een impressie te kunnen spreken. Advertenties die onderaan een web-pagina of scroll-feed staan, tellen dus enkel mee als iemand ook effectief naar beneden gescrold heeft en de advertentie heeft gezien. Gebruikers kunnen ook dezelfde content meermaals zien, en dus meerdere impressies genereren. Meestal zijn
  • Cost-per-click (CPC): De cost-per-click is de prijs die je betaald voor één klik op je advertentie. CPC's worden meestal weergeven als een gemiddelde van alle kosten die je advertentie(s), campagne, trefwoord of dergelijke hebben gegenereerd. De CPC is één van de belangrijkste metrics omdat het een goed beeld schetst over de kostprijs van een campagne, het bereiken van een lage CPC is dan ook vaak een belangrijke doelstelling.
  • Click-trough-rate (CTR): Je click-trough-rate is het aantal kliks gedeeld door het aantal impressies. Dit wordt weergeven als een percentage en toont je hoe vaak er naar je advertentie wordt doorgeklikt. Op deze manier biedt de CTR je inzichten over hoe goed je advertentie scoort bij je doelgroep. Een lage CTR zal er dus op wijzen dat je doelgroep niet veel actie onderneemt na het zien van je ads.
  • Conversieratio: De conversieratio is de ratio van het aantal conversies ten opzichte van het totale aantal clicks. Deze metric kan in vele gevallen gezien worden als de topprioriteit voor marketeers. Je advertentie laten zien aan je doelgroep is één ding, ze effectief kunnen prikkelen en laten overgaan tot conversie is nog iets helemaal anders. Je conversieratio toont je in één oogopslag in hoeverre je hier in slaagt.
  • Cost-per-acquisition (CPA): Als je wilt weten hoeveel het nu gemiddeld kost om één conversie binnen te halen, kijk je best naar je CPA of Cost-per-acquisition. Deze performance metric krijg je door de totale kost van je advertentie of campagne te delen door het aantal conversies. Heb je een CPA die lager ligt dan wat een conversie je gemiddeld oplevert? Dan vergroot de kans dat je van een succesvolle campagne mag spreken!
  • ROI: Weten hoeveel mensen je bereikt en hoeveel percent van je doelgroep acties onderneemt is fijn, maar uiteindelijk wil je weten wat dit oplevert. Je ROI (Return on Investment) wordt uitgedrukt in een percentage en toont je exact of je marketingcampagne winstgevend is. Je berekent deze door het gegenereerde inkomen te verminderen met je investering en vervolgens dat bedrag te delen door de investering en te vermenigvuldigen met 100. Doordachte campagnes met een lage CPC, een hoge CTR en conversieratio zullen leiden tot een mooie ROI.
  • ROAS: de ROAS (Return on Advertising Spend) is vergelijkbaar met je ROI, maar bij deze metric kijken we enkel naar de advertentiekost. De ROI houdt dus rekening met je totale investering, terwijl je ROAS enkel kijkt naar het budget dat gespendeerd wordt aan marketingcampagnes. Een postieve ROAS betekent nog dus geen positieve ROI.

Bovenstaande metrics zijn essentieel voor iedere (performance) marketeer. Ze vormen echter maar het tipje van de sluier, er zijn heel wat andere nuttige metrics die je helpen om je resultaten te kaderen. Zorg er wel steeds voor dat je het overzicht bewaart!

Share this answer