Marketing is een brede discipline en van marketeers wordt vaak verwacht dat ze van alle markten thuis zijn. Gelukkig hebben ervaren marketeers vaak heel wat handige tools in hun arsenaal die hen het leven wat gemakkelijker maken. Toch is het niet altijd even eenvoudig om te weten welke soorten tools er bestaan en waarom ze nuttig kunnen zijn. Wij doken in het brein van onze marketing-experts en geven een overzicht van hun allerbelangrijkste must-have tools.
First things first, je onderneming heeft een website nodig en een CMS lijkt dus een evidentie. Je website is het digitale uithangbord van je onderneming en je Content Management System bepaalt hoe vlot je jouw website content kan beheren.
Het helpt je bij het maken, beheren en publiceren van content op je website. Er zijn verschillende soorten contentmanagementsystemen en de keuze voor een CMS zoals bv. Drupal, Wordpress of Craft kan belangrijke implicaties hebben voor zo goed als al je marketinginspanningen. Denk maar aan de schaalbaarheid op lange termijn, hoe aanpasbaar het is, welke functionaliteiten mogelijk zijn, veiligheid, … etc.
Verschillende contentmanagementsystemen hebben hun eigen voor- en nadelen en het ene systeem werkt al beter samen met third party integrations die je geregeld nodig zult hebben voor bv. formulieren, e-commerce, analytics, inschrijvingen, marketing automations, … etc.
Meten is weten en zonder een goed zicht op je websitebezoekers en op hun gebruikersgedrag is het moeilijk om concrete verbeteringen door te voeren aan je marketingcampagnes. Het integreren van een analytics tool is dus een must. Google analytics 4 is wellicht de meest bekende tool, maar er zijn zeker ook andere opties zoals Piwik en Matomo. Zelfs cookieless tracking is mogelijk met tools zoals Fathom.
Analytics tools stellen ons in staat om heel wat gegevens te meten, maar ze komen pas echt tot hun recht in combinatie met een tag manager tool zoals Google Tag Manager of Matomo Tag Manager. Deze helpen ons om tags toe te voegen die we op maat kunnen instellen om specifieke zaken op de website te gaan tracken, the sky is the limit. Ook marketingpixels zoals de Meta pixel en Linkedin insight tag kunnen we integreren met een tag manager. Op die manier kan je je marketingcampagnes nog beter meten en optimaliseren.
Als je online gevonden wilt worden zullen je webpagina’s geïndexeerd moeten worden door zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Zowel Google als Bing hebben hiervoor een eigen tool, Google Search Console en Bing webmaster tools bieden gedetailleerde gegevens over het aantal geïndexeerde pagina’s van je website. Op die manier wordt het gemakkelijker om ernstige fouten op te sporen die nefast kunnen zijn voor je SEO. Daarnaast biedt Google Search Console ook heel wat andere nuttige info waaronder het aantal vertoningen, doorklikpercentages (CTR) en gemiddelde posities in de zoekresultaten. Je kan er ook zien welke zoekwoorden en zoekopdrachten verkeer naar je site genereren.
Goed scoren in Google gebeurt niet in één dag, inzetten op SEO doe je dus voor de lange termijn. Om een vinger aan de pols te houden en tegelijkertijd over voldoende informatie te beschikken om de juiste beslissingen te kunnen maken, zijn er all-in-one SEO-tools zoals SERanking en Semrush. Dergelijke tools gebruik je om site audits uit te voeren en SEO-issues op te sporen, huidige keywords te monitoren, nieuwe keywords te ontdekken, backlinks te analyseren, concurrentieanalyses uit te voeren en veel meer. Deze tools vergemakkelijken heel wat taken en bieden je een basis om aan de slag te gaan met je SEO.
Om je SEO aan te pakken heb je zicht nodig op alle pagina’s van je website, all-in-one SEO-tools kunnen al heel wat problemen blootleggen. Maar een website crawler zoals bv. Screaming Frog gaat soms nog net wat verder. Zo kan je deze tool gebruiken om gebroken links op te sporen, pagina’s en metadata te analyseren, XML sitemaps te genereren, duplicate content te ontdekken, je site structuur te visualiseren, redirectplannen te maken … etc. Zonder dergelijke tool zou je vaak handmatig elke pagina op je website moeten controleren, waardoor de kans groter wordt dat je redirects, dubbele content, foute meta descriptions, ... enzovoort mist. Handig dus!
E-mailmarketing heeft de tand des tijds al wel doorstaan, toch blijft het een waardevolle manier om leads te verzamelen, te nurturen en te converteren. Je e-mailmarketing professioneel aanpakken werpt dan ook zijn vruchten af. Voor een beginnend e-mailmarketeer is Mailchimp hiervoor een uitstekend platform, maar wanneer je complexere funnels wilt opzetten, heeft de tool vaak zijn beperkingen. Voor wie verder wil gaan dan e-mailmarketing via een eenvoudige interface, is ActiveCampaign een goede keuze. Je kan een welkomstmail sturen naar abonnees van je nieuwsbrief of naar nieuwe klanten, drip campagnes lanceren en zelf de leads opvolgen in het CRM systeem. Allemaal volledig automatisch.
PPC of pay-per-click campagnes zijn niet meer weg te denken. Tools zoals meta ads manager, linkedin campaign manager en google ads stellen ons in staat om meteen de juiste doelgroep te bereiken. Ieder van deze tools heeft zijn eigen manier van werken en biedt verschillende soorten campagnes- en advertentietypes aan. Er is zeker een leercurve aan verbonden maar doordachte campagnes die geregeld gemonitord en geoptimaliseerd worden op basis van de juiste data, zullen een heel mooie ROI opleveren!
Je SEO draait niet enkel om boeiende content en vlot werkende links, ook de snelheid van je website zal een impact hebben. Om te monitoren of deze voldoet aan de vereisten van google kan je Google Pagespeed Insights gebruiken. Deze tool vertelt je in één oogopslag of je website performance issues heeft en waar deze zitten. Ideaal om je technische SEO te monitoren en up-to-date te houden.
Afsluiten doen we met enkele kleinere, maar vooral nuttige extenties. Zo heeft MOZ.com naast de betalende software ook enkele gratis nuttige tools. Met hun domain authority checker kan je een idee krijgen van hoe goed je website scoort op het vlak van domeinautoriteit, voor welke keywords je website rankt, wat de belangrijkste pagina’s zijn en meer.
MOZ heeft ook een handige extensie die je kan aanzetten om op iedere webpagina heel wat nuttige SEO-info te bekijken zoals bv. load times, meta-descriptions, H1- en H2-sctructuur, inbound links, on-page elements, … etc.
Twee andere van onze favoriete browser extenties zijn Google Tag Assistant & Wappalazer. Deze twee extenties geven je meteen heel wat informatie over iedere website. Ze tonen je welke analytics tool geïmplementeerd werd op de website, wat voor CMS werd gebruikt, welke tags geïnstalleerd staan etc.
Deze extenties behoren tot onze absolute favorieten, maar er zijn er nog veel meer! Ontdek ze allemaal in dit blogbericht.