Je hoort het wellicht vaak: "Met AI doen we alles tien keer sneller, slimmer en efficiënter". En toch blijft het rendement vaak uit. Bedrijven investeren in tools, maar niet in een strategie. En dat is waar het fout loopt. In deze blog ontdek je waarom AI je marketing niet automatisch redt, en wat je beter wél doet om echt impact te maken.
Vraag vandaag aan een marketingteam of ze AI gebruiken, en je hoort steevast: “Ja hoor, voor contentcreatie, advertenties, e-mails, brainstorming…”
Maar het resultaat is vaak maar matig. De reden daarvoor? Veel bedrijven starten bij de tool en niet bij hun doel.
Veel AI-initiatieven blijven steken in losse experimenten zonder duidelijke impact op omzet of leadgeneratie. Terwijl AI pas rendeert als het ingebed zit in een duidelijke marketingstrategie met duidelijke doelen.

Vraag jezelf eerst af waar je naartoe wil groeien, wat je marketingactiviteiten tegenhoudt, waar je eventueel omzet of leads misloopt en waar je tijd aan verspild.
AI moet steeds gekoppeld zijn aan één van deze 3 doelstellingen:
Zonder die focus wordt AI louter een dure hobby.
Gebruik AI om doelgroepen in kaart te brengen, te expertimenteren en niet om alles meteen om te gooien.
Hier zijn een paar handige experimenten om uit te voeren met hulp van een AI-tool in marketing:
Op termijn kan je meten wat werkt, stoppen met wat niet werkt en werken naar betere marketingresultaten.
Wil je écht waarde halen uit AI in marketing? Geef je chatbot een naam en voed het met je strategie, tone of voice en doelgroepen.
Bij Ambitious werken we met Tobi, onze virtuele marketeer. Tobi denkt mee, vat samen en zorgt dat alles on-brand blijft. Zo benut je AI niet als trucje, maar als versterking van je team.
AI werkt als je het kadert binnen een duidelijke marketingstructuur en als je start bij de basis. Bij Ambitious gebruiken bijvoorbeeld we het 'Ambitious Framework' om bottom-up te werken aan een relevante strategie voor onze klanten. We kijken niet alleen naar marketing tactieken (advertising, content, SEO...) maar ook naar onder andere de te behalen doelstellingen en de te bereiken doelgroep.
Welke gegevens kunnen hiervoor interessant zijn? Data uit je CRM-systeem, informatie over je sales funnel en campagnes, gegevens over verkeer en gedrag op je website.
Na deze stap weet je perfect waar je geld verliest en waar de beste kansen liggen om resultaat te halen uit marketingactiviteiten.
Gebruik AI om je funnel te analyseren:
Tools zoals Looker Studio, Perplexity en Hotjar AI geven je hier snel inzicht.
In deze stap ligt de focus op creativiteit en uitbreiding van je strategie. De basis ligt er, dus nu kunnen we AI gebruiken om te innoveren. Gebruik AI om:
Het resultaat van deze stap is een lijst met nieuwe marketingideeën die inspelen op de behoeften van je klanten.
goede marketing komt voort uit tests en niet uit veronderstellingen. In deze fase is testen veel belangrijker dan te veel content produceren. In deze stap helpt AI je om:
Nu weet je precies wat werkt en wat niet werkt, zonder grote risico's.
Dit is de stap waar de meeste vruchten te plukken vallen.
It's as simple as that.
AI is geen shortcut maar een hefboom als je weet waar je naartoe wil.
De echte win zit in het slim combineren van menselijke ervaring met AI-kracht. Bedrijven die AI kaderen binnen een duidelijk proces en strategie halen wel degelijk sneller en beter resultaat.