De hype versus de realiteit

Vraag vandaag aan een marketingteam of ze AI gebruiken, en je hoort steevast: “Ja hoor, voor contentcreatie, advertenties, e-mails, brainstorming…”

Maar het resultaat is vaak maar matig. De reden daarvoor? Veel bedrijven starten bij de tool en niet bij hun doel.

Veel AI-initiatieven blijven steken in losse experimenten zonder duidelijke impact op omzet of leadgeneratie. Terwijl AI pas rendeert als het ingebed zit in een duidelijke marketingstrategie met duidelijke doelen.

Waarom AI vandaag vaak tekortschiet

  1. AI verzint dingen. Hallucinaties zijn geen bug, maar een feature van generatieve AI. Zonder menselijke review riskeer je fouten of merkonwaardige communicatie.
  2. Geen inzicht in “waarom” klanten kopen. AI leest data, maar begrijpt geen emotie of context. Zonder klantinzicht mis je nuance.
  3. Inconsistente stijl. Gebruik van verschillende tools zorgt voor een verschillende tone of voice waardoor je merk verliest aan herkenbaarheid.
  4. Content overload. Meer is niet altijd beter. Zonder duidelijk plan loop je het risico op irrelevantie.
  5. Tool first, strategie second. De grootste fout: starten met “Welke AI-tool?” in plaats van “Welke doelen willen we sneller bereiken?”
Case beelden 7

Hoe je AI wél goed inzet in marketing

Begin bij je marketingdoelen

Vraag jezelf eerst af waar je naartoe wil groeien, wat je marketingactiviteiten tegenhoudt, waar je eventueel omzet of leads misloopt en waar je tijd aan verspild. 

AI moet steeds gekoppeld zijn aan één van deze 3 doelstellingen:

  1. Meer omzet
  2. Efficiënter werken
  3. Betere ervaring voor de klant

Zonder die focus wordt AI louter een dure hobby.

Begin klein, test snel, schaal op

Gebruik AI om doelgroepen in kaart te brengen, te expertimenteren en niet om alles meteen om te gooien.

Hier zijn een paar handige experimenten om uit te voeren met hulp van een AI-tool in marketing:

  • Maak een beschrijving van je doelgroepen en persona's en blijf ze voeden met sales gesprekken, data, inzichten... om de output relevanter te maken.
  • Test verschillende koppen voor advertenties op basis van AI-gegenereerde antwoorden.
  • Doe marktonderzoek en laat het samenvatten door AI. Gebruik dit onderzoek om de AI-tool meer input te geven over jouw bedrijf of sector.

Op termijn kan je meten wat werkt, stoppen met wat niet werkt en werken naar betere marketingresultaten.

Tip van Tobi

Wil je écht waarde halen uit AI in marketing? Geef je chatbot een naam en voed het met je strategie, tone of voice en doelgroepen.

Bij Ambitious werken we met Tobi, onze virtuele marketeer. Tobi denkt mee, vat samen en zorgt dat alles on-brand blijft. Zo benut je AI niet als trucje, maar als versterking van je team.

Zo maak je AI wél winstgevend (in 5 stappen)

AI werkt als je het kadert binnen een duidelijke marketingstructuur en als je start bij de basis. Bij Ambitious gebruiken bijvoorbeeld we het 'Ambitious Framework' om bottom-up te werken aan een relevante strategie voor onze klanten. We kijken niet alleen naar marketing tactieken (advertising, content, SEO...) maar ook naar onder andere de te behalen doelstellingen en de te bereiken doelgroep.

Stap 1: Begin bij je doelen

  • Wat wil je bereiken? Meer leads, meer omzet, efficiënter werken?
  • Waar loopt het vandaag vast?
  • Koppel AI aan concrete doelen: betere conversies, snellere content, minder fouten.

Welke gegevens kunnen hiervoor interessant zijn? Data uit je CRM-systeem, informatie over je sales funnel en campagnes, gegevens over verkeer en gedrag op je website.

Na deze stap weet je perfect waar je geld verliest en waar de beste kansen liggen om resultaat te halen uit marketingactiviteiten.

Stap 2: Breng inzichten in kaart 

Gebruik AI om je funnel te analyseren:

  • Waar haken mensen af?
  • Welke campagnes converteren niet?
  • Welke klanten zijn het meest winstgevend?

Tools zoals Looker Studio, Perplexity en Hotjar AI geven je hier snel inzicht.

Stap 3: Nieuwe ideeën bedenken en mogelijkheden creëren.

In deze stap ligt de focus op creativiteit en uitbreiding van je strategie. De basis ligt er, dus nu kunnen we AI gebruiken om te innoveren. Gebruik AI om:

  • Nieuwe ideeën te bedenken voor je producten en campagnes.
  • Je communicatie aan te passen aan verschillende groepen klanten.
  • Een nieuwe soort content, afbeeldingen of campagnes te maken.

Het resultaat van deze stap is een lijst met nieuwe marketingideeën die inspelen op de behoeften van je klanten.

Stap 4: Ontwikkel nieuwe ideeën en test ze uit

goede marketing komt voort uit tests en niet uit veronderstellingen. In deze fase is testen veel belangrijker dan te veel content produceren. In deze stap helpt AI je om:

  • A/B-tests op te zetten
  • Resultaten te analyseren
  • Te leren van fouten en successen

Nu weet je precies wat werkt en wat niet werkt, zonder grote risico's.

Stap 5: Test, leer en schaal op

Dit is de stap waar de meeste vruchten te plukken vallen. 

  • Wat werkt: opschalen
  • Wat niet werkt: stoppen
  • Wat potentieel toont: verbeteren

It's as simple as that.

Terug naar het begin: geen AI zonder strategie

AI is geen shortcut maar een hefboom als je weet waar je naartoe wil.

De echte win zit in het slim combineren van menselijke ervaring met AI-kracht. Bedrijven die AI kaderen binnen een duidelijk proces en strategie halen wel degelijk sneller en beter resultaat.

Wil jij jouw 'AI in marketing'-aanpak efficiënter maken?Stuur ons een mailtje!

Geschreven door

  • IMG 4004
    Alexander Van MaelPerformance Marketeer
Share this post