Semrush is naar eigen zeggen een “alles-in-een instrument voor het verbeteren van online zichtbaarheid en het ontdekken van marketing inzichten”.
De tools en rapporten stellen je in staat om diverse aspecten van SEO op te volgen. Ook mensen die werken in social media, PR en content marketing kunnen er nuttige inzichten uithalen.
Alles-in-een klinkt als een hol marketingpraatje maar Semrush is oprecht veelzijdig, zo kan je
In sé willen SEO-tools Google nabootsen. De kwaliteit van de tool is
dan ook sterk afhankelijk van de crawl-capaciteiten en de opgebouwde
databank. Dankzij de maturiteit en de populariteit geniet Semrush hier
een voordeel. Naar eigen zeggen beheren ze data van meer dan 20 miljard
keywords, verspreid over meer dan 142 landen.
Semrush is gericht op bedrijven die klaar zijn om hun SEO-inspanningen serieus te nemen. Dit kan gaan van KMO’s tot grote multinationals. Een stuk van de functionaliteit is ook gericht op gespecialiseerde agencies.
Voor een stukje. Met een gratis account kan je bv. informatie van 10 zoekwoorden per dag ophalen en krijg je gedeeltelijk toegang tot rapporten. Voor toegang tot gedetailleerde rapporten en specifieke functionaliteiten betaal je een maandelijks bedrag dat afhankelijk is van je behoefte.
Wil je als bedrijf de tool zelf in huis halen dan volstaat het Pro-abonnement doorgaans. Voor 100 USD per maand kan je 5 projecten opzetten, 500 keywords opvolgen en je krijgt 10.000 resultaten per rapport. Je mist dan wel bv. historische data, het content marketingplatform en de integratie met Google Datastudio. Bekijk hier alle details over de Semrush prijzen.
In dit opzicht is Semrush niet goedkoop. Je kan in principe aan de slag gaan met een collectie gratis en goedkopere tools. Je mist dan wel de slagkracht en de centralisering van een complete tool zoals Semrush. Het zal een stuk omslachtiger zijn om een totaalbeeld van je site en je optimalisatie-inspanningen te krijgen.
Co-marketingklanten van Ambitious profiteren gratis van de kracht van Semrush Guru. Onze marketeers voeren met Semrush doelgroeponderzoek, content gap analyses en audits uit. Je kan de voortgang en posities als klant opvolgen via op maat gemaakte rapporten.
Ja en nee.
Ja, want op zich zijn rapporten intuïtief opgesteld en is de interface en de functionaliteit meestal wel duidelijk.
Maar er zijn twee zaken die het gebruik van de tool wat bemoeilijken. En beide kwesties hebben te maken met de hoeveelheid data die aangeboden wordt: