Wat kun je doen met Semrush?

Alles-in-een klinkt als een hol marketingpraatje maar Semrush is oprecht veelzijdig, zo kan je

  • Trefwoorden onderzoeken, en de posities in Google bijhouden
  • Technische analyses maken van websites waarbij de meeste voorkomende technische SEO-aspecten onderzocht worden
  • On-page inzichten verkrijgen: je krijgt een lijst van SEO-ideeën voor geselecteerde content
  • Concurrenten bespieden (trefwoorden, advertenties, backlinks)
  • Sociale mediacampagnes beheren en opvolgen
  • Linkbuilding inzichten: krijgt je domein toxische links? Hoe scoren je concurrenten?

In sé willen SEO-tools Google nabootsen. De kwaliteit van de tool is dan ook sterk afhankelijk van de crawl-capaciteiten en de opgebouwde databank. Dankzij de maturiteit en de populariteit geniet Semrush hier een voordeel. Naar eigen zeggen beheren ze data van meer dan 20 miljard keywords, verspreid over meer dan 142 landen.

Resultaten uit het Semrush dashboard

Voor wie is Semrush bestemd?

Semrush is gericht op bedrijven die klaar zijn om hun SEO-inspanningen serieus te nemen. Dit kan gaan van KMO’s tot grote multinationals. Een stuk van de functionaliteit is ook gericht op gespecialiseerde agencies.

Is Semrush gratis?

Voor een stukje. Met een gratis account kan je bv. informatie van 10 zoekwoorden per dag ophalen en krijg je gedeeltelijk toegang tot rapporten. Voor toegang tot gedetailleerde rapporten en specifieke functionaliteiten betaal je een maandelijks bedrag dat afhankelijk is van je behoefte.

Hoeveel kost Semrush?

Wil je als bedrijf de tool zelf in huis halen dan volstaat het Pro-abonnement doorgaans. Voor 100 USD per maand kan je 5 projecten opzetten, 500 keywords opvolgen en je krijgt 10.000 resultaten per rapport. Je mist dan wel bv. historische data, het content marketingplatform en de integratie met Google Datastudio. Bekijk hier alle details over de Semrush prijzen.

In dit opzicht is Semrush niet goedkoop. Je kan in principe aan de slag gaan met een collectie gratis en goedkopere tools. Je mist dan wel de slagkracht en de centralisering van een complete tool zoals Semrush. Het zal een stuk omslachtiger zijn om een totaalbeeld van je site en je optimalisatie-inspanningen te krijgen.

Co-marketingklanten van Ambitious profiteren gratis van de kracht van Semrush Guru. Onze marketeers voeren met Semrush doelgroeponderzoek, content gap analyses en audits uit. Je kan de voortgang en posities als klant opvolgen via op maat gemaakte rapporten.

Is Semrush makkelijk te gebruiken?

Ja en nee.

Ja, want op zich zijn rapporten intuïtief opgesteld en is de interface en de functionaliteit meestal wel duidelijk.

Maar er zijn twee zaken die het gebruik van de tool wat bemoeilijken. En beide kwesties hebben te maken met de hoeveelheid data die aangeboden wordt:

  1. De interface kan overweldigend zijn. Je moet even wennen aan de grote hoeveelheid rapporten. Er zijn veel toeters en bellen. Zoals gezegd heeft men hard gewerkt om het geheel overzichtelijk te houden, maar desondanks is er een (relatief lichte) “learning curve”.
  2. Het is moeilijk prioritiseren en plannen als je niet kan terugvallen op SEO-ervaring. Er zijn veel inzichten en bijbehorende acties uit te halen, maar welke actie doe je best eerst? Om een goede inschatting te maken en een samenhangende SEO-strategie te bedenken is een goede kennis van het SEO-proces onontbeerlijk.
Nieuwsgierig naar je huidige prestaties in Google? Wil je je concurrentie inhalen of je content marketing echt laten renderen?🎯 Verbeter je aanwezigheid in Google

Geschreven door

  • Marc
    Marc GulinskiPerformance Strateeg
Share this post