Google Tag Manager is een product van Google waarmee je custom tracking kan opzetten. In plaats van HTML-code op je website te moeten plaatsen via tussenkomst van een programmeur of developer, kan je dankzij GTM snel en eenvoudig trackingcodes op je site plaatsen.
Google Tag Manager vergemakkelijkt track en trace van websitedata, dit in combinatie met Google Analytics. Dankzij GTM ga je niet enkel je standaard tracking kunnen instellen, maar kan je ook gebruik maken van custom tracking.
Custom tracking maakt het mogelijk om je ROI’s of ROMI’s (Return on Marketing Investment) perfect in kaart te brengen. Deze vorm van tracking maakt het met andere woorden mogelijk om op maat doelen en conversies in te stellen.
GTM installeer je eenmalig op je website. Alle andere tracking codes kan je dan eenvoudig op je website publiceren dankzij GTM. Je voegt ze toe in de container van GTM, je test uit of ze werken en vervolgens publiceer je de codes online.
Met Tag Manager kan je alle conversies en doelen op maat van jouw website bijhouden. Je bent niet beperkt door de standaarddoelstellingen van Google Analytics.
Via GTM kan je testen of je de trackingcodes, nog voor je ze online op je site plaatst, wel juist hebt ingesteld. De voorbeeldmodule geeft je aan of je codes op het juiste moment worden afgevuurd.
Om je website GDPR-proof te maken, kan je best gebruik maken van deze tool. Dankzij GTM is het mogelijk om bepaalde tracking codes te laten afvuren of tegenhouden afhankelijk van wat je websitebezoeker in je cookie-banner aanklikt. Neem ook zeker eens een kijkje in onze GDPR gids voor marketeersvoor nog meer tips en tricks.
Dit is de basis van Google Tag Manager. Ontdek hoe je met GTM aan de slag kan gaan!