E-mailmarketing en Marketing automation: termen die we in de online wereld vaak horen maar niet altijd juist benutten. We tonen je hoe je met ActiveCampaign beide kan tackelen door deze in je online marketing strategie op te nemen.

Email is dead. Sinds de strengere wetgeving (GDPR) in mei 2018 erdoor kwam, leek het even alsof e-mail een stille dood tegemoet ging. Gelukkig dachten wij marketeers daar helemaal anders over en gingen we de uitdaging aan. E-mail is helemaal springlevend, zolang je het op een originele en creatieve manier aanpakt!

Hoe doen we het in 2020?

We moeten steeds leukere manieren bedenken om gebruikers te laten intekenen op een nieuwsbrief. Leuk zijn is een manier, maar ook relevante content aanbieden is des te meer van groot belang geworden. Gebruikers zullen sneller intekenen op je nieuwsbrief als je relevante en nuttige informatie met hen deelt. Daarnaast vinden ze het ook veel fijner om content op maat aan te krijgen. Hiermee bedoelen we inhoud die op het lijf is geschreven van de ontvanger. Denk hierbij maar aan mannen die graag kortingen op mannenschoenen krijgen en vrouwen op jurken.

Oké, dit hebben jullie ondertussen al 1.000 keren gehoord. Herhaling kan geen kwaad. Maar hoe kunnen we inhoud op maat van de gebruiker versturen? Met een e-mail automation tool die op slimme manieren als het ware praat met je gebruiker. Let’s focus on ActiveCampaign.

smartphone met emailcampagne

ActiveCampaign: customer experience automation

ActiveCampaign is een e-mailmarketing en automation tool die je kan inzetten om de customer experiences van gebruikers te verbeteren. Zelf geven ze aan een customer experience automation tool te zijn. Helemaal in lijn met wat we voor staan bij UXMen, niet?

Als je nog niet van deze tool gehoord hebt, vergelijken we hem graag met Hubspot in combinatie met MailChimp. Wellicht heb je van één van deze twee tools al wel gehoord. ActiveCampaign neemt in feite het beste van de twee tools samen in één, weliswaar in een goedkopere versie dan Hubspot. Uiteraard minder uitgebreid, maar wel helemaal gefocust op inbound marketing.

Marketing Automation

Marketing automation betekent dat je verschillende online en marketinggerichte functies kan automatiseren. We lichten de meest nuttige functies uit die je gebruikers zullen aanzetten tot actie:

  • Dynamische content – stuur de boodschap die de gebruiker wil ontvangen. Belangrijk zal zijn om je doelgroep te kennen: wie zijn ze en waarin zijn ze geïnteresseerd? Zorg ervoor dat de boodschap in je e-mails helemaal matchen met wat de gebruiker verwacht of wenst te ontvangen. Voorbeeld: in de correcte taal, op basis van geslacht, op basis van leeftijd, op basis van interesse, doelgroep, etc…
  • Stuur wanneer je gebruiker het meest ontvankelijk is. Je kan de juiste ontvangsttijd met de meeste interactie gaan A/B testen. Ook ActiveCampaign kan op basis van eerder verstuurde e-mails inschatten wanneer elke ontvanger het meest ontvankelijk is om je e-mail te openen. Het zal je open rate maar doen stijgen!
  • Zoals reeds vermeld kregen wij, marketeers, sinds de GDPR-wetgeving extra uitdagingen als het gaat over e-mailmarketing. Een succesvolle innovatie ten gevolge van GDPR is de dubbele opt-in. Om er zeker van te zijn dat je enkel kwalitatieve e-maillijsten genereert, kan je best gebruikmaken van een dubbele opt-in. Dit betekent dat een subscriber niet enkel een e-mailadres opgeeft, maar ook nog eens een bevestigingse-mail krijgt voordat hij wordt toegevoegd aan je lijst. Zo vermijd je foutieve of onbestaande e-mailadressen in je lijst.
  • Een vierde marketing automation tool dat we graag even uitlichten, is de live chat integratie voor een verwaarloosbare meerkost. Live chats helpen jou om contact te maken met je doelpubliek, zonder dat het al te veel moeite kost. Gewoon eenmalig opzetten, anticiperen op de vragen van klanten en klaar. Bereik je publiek op het moment dat ze het meest geïnteresseerd zijn in en het meest betrokken zijn met jouw producten of diensten.
  • Tot slot helpt site tracking je opdat zo weinig mogelijk bezoekers jouw website verlaten voordat ze gevonden hebben wat ze zochten. Dankzij site tracking kan je analyseren welke producten, diensten of informatie het relevantst zijn voor welke bezoeker. Met deze informatie kan jij vervolgens follow-ups uitvoeren om meer bezoeken om te zetten tot conversies.
  • Net zoals bij Hubspot beschik je bij ActiveCampaign over een CRM. Je kan je contactpersonen, e-mail templates, etc. op een simpele manier importeren. Op die manier vind je alle relevante informatie over jouw (potentiële) klanten terug in één geïntegreerd platform. Via deze weg kan je ook de status van je prospecten prima opvolgen. Heb je de klant al gecontacteerd, heeft hij geantwoord, is het tijd voor een follow up … ?
smartphone met marketing automations

Je merkt het, er zijn duizend-en-één mogelijkheden en dat allemaal automatisch, zodat jij op andere zaken kan focussen. Het opzetten van automations kost tijd en moeite, maar gelukkig kunnen wij je daar een handje bij helpen! Bovendien zoeken wij samen met de klant uit welke automatisaties het relevantst zijn.

¿Cuánto cuesta? ActiveCampaign biedt verschillende mogelijkheden zodat je op maat van jouw bedrijf kan genieten van hun functionaliteiten. Via hun pricing page kan je aanduiden hoeveel subscribers je hebt en AC berekent jouw prijs. We adviseren steeds om het Plus abonnement te gebruiken zodat er geen AC branding op jouw campagnes verschijnen.

Als je alles goed opzet en correct instelt, werkt automation écht. Zo kan je met één automation scenario al een serieuze groei in verkoop realiseren. Denk hierbij vooral aan automations zoals deze bij een verlaten winkelmandje bij een e-commerce webshop. Of de e-mails die je verwittigen dat een product weer in je maat beschikbaar is.

Nood aan marketing automation?Wij helpen je graag verder!

Geschreven door

  • Alex
    Alex YipData Analist
Share this post