Als je hoog wil scoren in Google voor de juiste keywords telt niet enkel de content op je landingspagina, maar ook de bredere indruk die Google heeft van je volledige website. Hoe hoger de 'domeinautoriteit' van de website, hoe geloofwaardiger dat Google je website vindt en hoe groter de kans dat Google één van je pagina's een mooi plaatsje geeft op haar resultatenpagina. In dit blogartikel leggen we uit wat domeinautoriteit is, wat het niet is, hoe het je SEO beïnvloedt en hoe je het kan gebruiken om je SEO te verbeteren!
Iedere onderneming wil die felbegeerde eerste plaats op de Google resultatenpagina.
Google crawlt dagelijks een gigantische hoop websites en ontdekt zoveel mogelijk URL's op het web. Deze content wordt vervolgens door hen geïndexeerd en het algoritme beslist dan wanneer, hoe hoog en bij welke keywords het jouw website plaatst.
Je website en inhoud zo goed mogelijk optimaliseren voor dit algoritme (en voor de juiste keywords) is een echte kunst waarbij heel wat factoren meespelen. Toch is er één gouden regel die alles goed samenvat: Google wil haar zoekresultaten zo goed mogelijk matchen met wat de gebruiker op dat moment zoekt en verkiest dus relevante, geloofwaardige en kwalitatieve websites. Domeinautoriteit of DA is het begrip dat gebruikt wordt om de sterkte en geloofwaardigheid van een volledige website uit te drukken.
Domeinautoriteit is in principe dus in de eerste plaats een concept op zich, maar het wordt vaak ook gezien als een concrete metric. Dit komt omdat het SaaS-bedrijf MOZ, de term gebruikt voor hun search engine ranking score die probeert uit te drukken hoe waarschijnlijk het is voor een website om hoog te scoren in de SERP. Op de website van MOZ kan je gratis checken hoe je website scoort. Deze score geeft een eerste indicatie van je domeinautoriteit en is daarom een vrij interessante metric, maar het is ook niet meer dan een eerste indicatie. MOZ is ook zeker niet enige speler die een metric heeft voor het meten van (domein)autoriteit, tools zoals SERanking of Semrush bieden dit ook aan.
Het antwoord op deze vraag is ietwat complex. Google maakt in ieder geval geen gebruik van de door MOZ ontwikkelde metric 'domeinautoriteit' als ranking factor. Verschillende medewerkers hebben dit ook al meermaals gezegd. Ook MOZ.com geeft zelf mee dat hun domeinautoriteit-metric geen officiële ranking factor is. Dat betekent niet dat hun domeinautoriteit-metric nutteloos is, het is simpelweg een inschatting die zo goed mogelijk probeert het algoritme van Google na te bootsen.
Google maakt wel gebruik van vergelijkbare metrics. Ze gaven in verleden aan dat ze hun algoritme in de eerste plaats graag zo specifiek mogelijk houden, maar aangezien dit niet altijd mogelijk is, kijken ze ook naar de bigger picture van je website. John Mueller, Sr. Search Analyst bij Google formuleerde het als volgt:
"I don’t know if I’d call it authority like that, but we do have some metrics that are more on a site level, some metrics that are more on a page level, and some of those site wide level metrics might kind of map into similar things."
- John Mueller, sr. Search Analyst, Google
Google gebruikt deze metrics op site-niveau en websites die hier beter scoren zullen ook hoger ranken en sneller opgenomen worden in de zoekresultaten.
Een belangrijke vraag is of je moet focussen op het verbeteren van je domeinautoriteit. Deze techniek kan zeker een aanvullende rol spelen, maar staat niet noodzakelijk vanboven op de lijst van belangrijke SEO-parameters.
Als je het gevoel hebt dat je content en SEO al relatief goed zitten en je specifiek wil focussen op deze techniek zijn er een aantal zaken die je kan verbeteren. Hoe Google dit exact gebruikt en waar de nadruk op ligt weten we niet, maar het aantal kwalitatieve backlinks naar je website speelt ongetwijfeld een rol. Wanneer een website met een hoge domeinautoriteit verwijst naar jouw website, zal dit een gunstige invloed hebben.
Daarnaast is het altijd een goed idee om ervoor te zorgen dat je niet focust op volume maar op het bieden van een concrete oplossing voor de zoektermen van je bezoekers. Probeer je dus te onderscheiden van concurrentie door de juiste content te voorzien en deze content zo kwalitatief mogelijk te maken. Zorg er wel steeds voor dat je een minimaal aantal bezoekers hebt (bv. door je site actief te gaan promoten of te gaan adverteren), Google kan niet weten dat je content fantastisch is wanneer geen enkele gebruiker de nodige signalen doorgeeft.