Wat zijn microconversies?

Een microconversie is een eerste stap die de bezoeker neemt, waarbij men interesse toont in je merk of product. Het kan gezien worden als een tussenstap of subdoel, die kan leiden tot een macroconversie.

Voorbeelden van microconversies:

  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Video bekijken
  • Whitepaper downloaden
  • Delen van content
  • Account aanmaken

Wat zijn macroconversies?

Macroconversies zijn de hoofddoelstellingen van een website-eigenaar. Het zijn de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen die men wil bereiken via een website of webshop.

Het verschil met een KPI is dat een macroconversie is een bepaalde interactie met je website om je doel te realiseren. Stel, je KPI is 100 offerte aanvragen binnenhalen, dan is 1 offerte aanvraag een macroconversie. Vaak gaat een microconversie vooraf aan een macroconversie, maar dat is niet altijd het geval.

Voorbeelden van macroconversies:

  • Contactopname via contactformulier
  • Offerte aanvragen
  • Aankoop via webshop
  • Een sollicitatie
  • Een afspraak boeken
Wat-is-het-verschil-tussen-micro- en-macroconversies?-Macroconversies-beeld-op-de-pagina

Hoe meet je micro- en macroconversies?

Google Analytics geeft de mogelijkheid om enkele doelstellingen te bepalen, maar de tool is hier vrij beperkt in. Wij gebruiken steeds Google Tag Managerom custom tracking op te stellen, dat wil zeggen dat wij de specifiek gewenste conversies van een klant kunnen meten, analyseren en vervolgens optimaliseren.

Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer