Als data-gericht agency vinden wij het zeer belangrijk om te meten en analyseren wat de resultaten van onze marketinginspanningen zijn. Om dat te kunnen doen, moet je eerst in kaart brengen welke acties je wil dat de bezoekers uitvoeren op je website of webshop. Dat bepaal je op basis van de Key Performance Indicatoren (KPI’s), de bedrijfsdoelstellingen. Wanneer een websitebezoeker deze actie onderneemt, zoals een aankoop, spreken we van een conversie. Er zijn twee soorten conversies, namelijk micro- en macroconversies.
Een microconversie is een eerste stap die de bezoeker neemt, waarbij men interesse toont in je merk of product. Het kan gezien worden als een tussenstap of subdoel, die kan leiden tot een macroconversie.
Voorbeelden van microconversies:
Macroconversies zijn de hoofddoelstellingen van een website-eigenaar. Het zijn de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen die men wil bereiken via een website of webshop.
Het verschil met een KPI is dat een macroconversie is een bepaalde interactie met je website om je doel te realiseren. Stel, je KPI is 100 offerte aanvragen binnenhalen, dan is 1 offerte aanvraag een macroconversie. Vaak gaat een microconversie vooraf aan een macroconversie, maar dat is niet altijd het geval.
Voorbeelden van macroconversies:
Google Analytics geeft de mogelijkheid om enkele doelstellingen te bepalen, maar de tool is hier vrij beperkt in. Wij gebruiken steeds Google Tag Managerom custom tracking op te stellen, dat wil zeggen dat wij de specifiek gewenste conversies van een klant kunnen meten, analyseren en vervolgens optimaliseren.