Vooraleer we uitleggen hoe je je eigen verkeer kan uitsluiten, is het belangrijk om te weten waar deze filters toegevoegd mogen worden. Een correcte opbouw van je Google Analytics account is hierbij noodzakelijk. Een Google Analytics account bestaat volgens ons idealiter steeds uit:
Een account kan ook uit meerdere properties bestaan. Dit komt voor wanneer je bedrijf (account niveau) verschillende websites heeft. Zo krijgt elke website een aparte property.
De drie views zijn telkens opgedeeld in:
Een nieuwe filter maak best je aan op accountniveau. Zo kan je dezelfde filter eenvoudig toewijzen aan de gewenste properties i.p.v. per property een filter aan te maken. Het bespaart je heel wat tijd.
Belangrijk: Als je IP-anonimisering ingesteld heb het, moet je gebruik maken van een reguliere expressie. Enkel zo zal Google Analytics in staat zijn om je IP-adres uit te filteren. Hoe je een IP-adres in dat geval opbouwt:
Een reeks IP-adressen uitsluiten
In sommige bedrijven worden meerdere IP-adressen of een range van IP-adressen gebruikt. Om deze uit te filteren, moet je geen aparte filters opzetten. Je kan ze samenvoegen en binnen één filter gelijktijdig uitfilteren. Hiervoor is kennis van reguliere expressies wel noodzakelijk. Net zoals hierboven toegelicht, voeg je voor elke punt een back slash (\) toe en de laatste drie cijfers vervang je met een punt, sterretje (.*). Vervolgens plaats je tussen elk IP-adres een pijplijnteken (|). Een voorbeeld van een reeks van 3 IP-adressen: 11\.111\.11.*|22\.222\.22.*|33\.333\.33.*
De overige instellingen van de filter is exact hetzelfde als hierboven omschreven.
IP-adres staat voor 'Internet Protocol' adres en is vergelijkbaar aan een klassieke adressering, maar dan online. Het is een code die jouw internetverbinding (op kantoor) toegewezen krijgt wanneer je het internet opgaat. Als je vaak van thuis werkt, is het bv. relevant om ook dit IP-adres uit te sluiten in Google Analytics.
Je filtert je eigen IP-adres uit omdat de websitedata van jouw en je collega’s geen correcte representatie geven van hoe klanten op je website surfen. Wij willen vooral achterhalen wat, hoe, wanneer, via welke kanalen, … websitebezoekers op je website belanden.
Het is bv. te verwachten dat collega’s op kantoor vaak op je website belanden door de URL rechtstreeks in te typen: Direct Verkeer. Terwijl websitebezoekers via kanalen als Google, Facebook, E-mail, … op je website terechtkomen. Dankzij deze gefilterde weergaven kunnen we websiteverkeer van interne medewerkers onderscheiden van klanten.