In de kluwen aan informatie in Google Analytics is channel of kanalen (Acquisition > All Traffic > Channels) een hele interessante. Hier krijg je te zien via welke weg bezoekers op je website terechtkomen. Een veelvoorkomend kanaal in Google Analytics (GA) heet Direct Traffic of Direct Verkeer. Maar wat wil dat precies zeggen?
Direct traffic of direct verkeer in GA is kortweg wanneer een gebruiker jouw website-URL in de browser typt en op die manier op je website landt.
Bij veel websites zien we echter dat het verkeer vanuit de bron ‘direct’ zeer hoog is. Dit verkeer geeft, in vele gevallen, niet allemaal rechtstreeks de website-URL in de browser in. Er is nog een andere oorzaak.
Google Analytics geeft namelijk de bron Direct ook aan websitebezoekers waarvan het geen gegevens heeft hoe die op je website zijn terechtgekomen. Dit wil zeggen dat de bezoeker via een URL surft die geen eenduidige verwijzingsgegevens meestuurt, zoals Organic Search of Social. Enkele voorbeelden van dit soort verkeer:
Afhankelijk van het soort verkeer zijn er bepaalde oplossingen. Het doel is om Google Analytics genoeg informatie mee te geven in de URL en dit doe je voornamelijk door UTM-tags mee te sturen. Zorg dus dat je je UTM-tags goed beheert, zo heb je invloed op hoe GA jouw data weergeeft.
Daarnaast kan je spambots gemakkelijk filteren in Google Analytics, zodat dit je verkeer niet vertekent. Dit kan ongeveer op dezelfde manier als wanneer je je IP-adressen wil uitfilteren.