Waarom is direct verkeer zo hoog?

Bij veel websites zien we echter dat het verkeer vanuit de bron ‘direct’ zeer hoog is. Dit verkeer geeft, in vele gevallen, niet allemaal rechtstreeks de website-URL in de browser in. Er is nog een andere oorzaak.

Google Analytics geeft namelijk de bron Direct ook aan websitebezoekers waarvan het geen gegevens heeft hoe die op je website zijn terechtgekomen. Dit wil zeggen dat de bezoeker via een URL surft die geen eenduidige verwijzingsgegevens meestuurt, zoals Organic Search of Social. Enkele voorbeelden van dit soort verkeer:

  • Via een bladwijzer in de browser, een gebruiker ontdekt de website bv. via organisch zoeken, en komt een week later terug
  • Via een gedeelde link in WhatsApp of Messenger
  • Wanneer je landingspagina automatisch redirect, bv. van uxmen.be naar uxmen.be/nl
  • Door links vanuit PDF-bestanden
  • Via e-mail, door bv. een link in de handtekening te zetten
  • Via verkeer van spambots
  • Wanneer UTM-tags niet correct werden opgesteld, bij bv. het uitsturen van een nieuwsbrief

Hoe kan je foutief direct verkeer oplossen?

Afhankelijk van het soort verkeer zijn er bepaalde oplossingen. Het doel is om Google Analytics genoeg informatie mee te geven in de URL en dit doe je voornamelijk door UTM-tags mee te sturen. Zorg dus dat je je UTM-tags goed beheert, zo heb je invloed op hoe GA jouw data weergeeft.

Daarnaast kan je spambots gemakkelijk filteren in Google Analytics, zodat dit je verkeer niet vertekent. Dit kan ongeveer op dezelfde manier als wanneer je je IP-adressen wil uitfilteren.

Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer