Met Google Search Console kan je onder meer inzichten verwerven in de zoekwoorden die men gebruikt om via zoekmachines op je website te komen. Alsook de gemiddelde positie van deze woorden op de zoekresultatenpagina’s. Wanneer je actief bezig bent met SEO is dat dus heel leerrijke informatie. Je kan Google Analytics (GA) en Google Search Console (GSC) apart gebruiken, maar Google zou Google niet zijn als ze geen compatibele applicaties zouden bieden natuurlijk.

Als je reeds een bestaand Google Search Console account hebt, kan je deze eenvoudig koppelen aan Google Analytics:

  • Ga naar Google Analytics
  • Klik links onderaan op beheer en ga vervolgens naar property-instellingen
  • Scrol wat lager tot aan ‘Search Console’ en klik op Search Console aanpassen
  • Klik vervolgens op de blauwe link Toevoegen
Instellingen van search console
  • Selecteer je site uit de weergegeven lijst (let wel, je moet ingelogd zijn met hetzelfde e-mailadres dat toegang heeft tot je Google Search Console account)
  • Klik tot slot op opslaan

Wat als je website niet in de lijst verschijnt, ook al is je website geverifieerd via GSC?

Controleer dan welke optie je gekozen hebt bij de aanmaak in Google Search Console: domein of URL-voorvoegsel. Momenteel ondersteunt Google Analytics het namelijk (nog) niet om een site op domein niveau toe te voegen. Als je Google Analytics wil koppelen aan Google Search Console, kies dan voor URL-voorvoegsel in Google Search Console.

Hoe koppel je google search aan google analytics

Wat zijn de voordelen om GSC en GA aan elkaar te koppelen?

Bij Search Console staan indexatie en eventuele fouten die webcrawlers opsporen, centraal. In Google Analytics staat het bezoekersgedrag centraal. Door de applicaties te combineren, heb je toegang tot veel meer data:

  • Google Search Consoles rapporten van bestemmingspagina’s, landen, apparaten en zoekopdrachten

in combinatie met

  • Google Analytics’ statistieken van acquisitie (impressies, kliks, …), gedrag en conversies

Door de data te combineren kan je opportuniteiten ontdekken. Wanneer mobiele apparaten hoge zoekprestaties weergeven, maar een lage betrokkenheid kan je concluderen dat de mobiele versie een UX-audit nodig heeft.

Tot slot krijg je met het rapport Acquisitie van Google Analytics vooral inzicht in de herkomst van je bezoekers: via welke kanalen, bronnen, medium. Je kan als dimensie search query (of zoekopdrachten) selecteren, maar hier krijg je vaak de vermelding ‘not set’. Om meer inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die websitebezoekers gebruiken, kan je Google Search Console koppelen.

Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer