Met Google Search Console kan je onder meer inzichten verwerven in de zoekwoorden die men gebruikt om via zoekmachines op je website te komen. Alsook de gemiddelde positie van deze woorden op de zoekresultatenpagina’s. Wanneer je actief bezig bent met SEO is dat dus heel leerrijke informatie. Je kan Google Analytics (GA) en Google Search Console (GSC) apart gebruiken, maar Google zou Google niet zijn als ze geen compatibele applicaties zouden bieden natuurlijk.
Als je reeds een bestaand Google Search Console account hebt, kan je deze eenvoudig koppelen aan Google Analytics:
Controleer dan welke optie je gekozen hebt bij de aanmaak in Google Search Console: domein of URL-voorvoegsel. Momenteel ondersteunt Google Analytics het namelijk (nog) niet om een site op domein niveau toe te voegen. Als je Google Analytics wil koppelen aan Google Search Console, kies dan voor URL-voorvoegsel in Google Search Console.
Bij Search Console staan indexatie en eventuele fouten die webcrawlers opsporen, centraal. In Google Analytics staat het bezoekersgedrag centraal. Door de applicaties te combineren, heb je toegang tot veel meer data:
in combinatie met
Door de data te combineren kan je opportuniteiten ontdekken. Wanneer mobiele apparaten hoge zoekprestaties weergeven, maar een lage betrokkenheid kan je concluderen dat de mobiele versie een UX-audit nodig heeft.
Tot slot krijg je met het rapport Acquisitie van Google Analytics vooral inzicht in de herkomst van je bezoekers: via welke kanalen, bronnen, medium. Je kan als dimensie search query (of zoekopdrachten) selecteren, maar hier krijg je vaak de vermelding ‘not set’. Om meer inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die websitebezoekers gebruiken, kan je Google Search Console koppelen.