Een zoekfunctie op je website vergemakkelijkt de zoekervaring van je bezoekers. Een zoekfunctie is niet enkel een meerwaarde op vlak van User Experience, maar ook voor data-analyses van je website. Het is interessant om de zoekwoorden van je websitebezoekers bij te houden. Met deze informatie weet je waar potentiële klanten naar op zoek zijn en kan je je website (zoals je FAQ) optimaliseren.
Om de data van de zoekfunctie bij te houden, moet je Google Analytics koppelen aan de zoekbalk op je website.
Heb je een zoekfunctie op je website? Kijk dan even wat je queryparameter is. Een queryparameter vind je in de url na het uitvoeren van een zoekopdracht. Bijvoorbeeld: www.uxmen.be/nl/zoeken?q=eenzoekwoord. De queryparameter staat altijd voor het is gelijk aan (=) teken. In dit geval is de queryparameter dus ‘q’.
In sommige gevallen wordt er geen queryparameter meestuurd in de URL, bij een zoekopdracht, bv. www.uxmen.be/nl/zoeken/eenzoekwoord. Ook hiervoor is het mogelijk om tracking in te stellen om de zoekwoorden te kunnen zien in je Google Analytics rapport. De instellingen hiervoor zijn echter anders: