Wat zijn UTM parameters?

UTM parameters helpen je inzicht te krijgen in hoe bezoekers op je website terechtkomen. UTM staat voor Urchin Tracking Module, deze parameters zijn vijf varianten van URL-parameters. De tags worden aan het einde van een URL toegevoegd om te weten te komen hoe effectief een bepaalde online marketingcampagne was.

De vijf tags zijn:

  • Source. Via welke bron kwam de bezoeker op de website?
  • Medium. Op welke manier stuurde de bron de bezoeker naar de website?
  • Name. Hoe heet de campagne?
  • Term. Wat zijn de keywords van deze campagne?
  • Content. Was het een video ad, een afbeelding of carrousel?

Via UTM tags kies jij zelf hoe je de data wil ordenen in Google Analytics. Google Analytics toont ook de verkeersbronnen van een bepaalde landingspagina, maar vaak kan Google Analytics de herkomst niet achterhalen. Bovendien kan je veel meer info toevoegen aan UTM paramaters ten opzichte van de standaardinformatie in Google Analytics.

Hoe voeg ik UTM tags toe aan een link?

Omdat wij zelf bijna dagelijks gebruikmaken van UTM tags, bouwden onze ux'ers een zeer gebruiksvriendelijke online tool: UXMen UTM Builder. Je hoeft enkel de URL van de gewenste landingspagina en de campagnespecifieke informatie in te vullen en de tool genereert zelf een URL met UTM tags. Heel gebruiksvriendelijk!

Stel, je maakt een Facebook advertentie en wil alle clicks hiervan meten. In dat geval ziet een campagne URL er bijvoorbeeld als volgt uit:

https://ambitious.be/faq/wat-is-een-utm-parameter-en-hoe-voeg-ik-deze-toe-aan-links?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=FAQ

Belangrijk is ten slotte dat je overeenkomt met je collega’s over de benamingen van de tags. Je moet consistente benamingen gebruiken om een mooi overzicht te krijgen in Google Analytics.


Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer