Als je organisatie beschikt over een website en – idealiter – ook websitebezoekers, is het belangrijk om te weten waar deze bezoekers vandaan komen. Met meer inzicht in je website kan je opportuniteiten, sterktes en zwaktes ontdekken of kortom je website optimaliseren.
UTM parameters helpen je inzicht te krijgen in hoe bezoekers op je website terechtkomen. UTM staat voor Urchin Tracking Module, deze parameters zijn vijf varianten van URL-parameters. De tags worden aan het einde van een URL toegevoegd om te weten te komen hoe effectief een bepaalde online marketingcampagne was.
De vijf tags zijn:
Via UTM tags kies jij zelf hoe je de data wil ordenen in Google Analytics. Google Analytics toont ook de verkeersbronnen van een bepaalde landingspagina, maar vaak kan Google Analytics de herkomst niet achterhalen. Bovendien kan je veel meer info toevoegen aan UTM paramaters ten opzichte van de standaardinformatie in Google Analytics.
Omdat wij zelf bijna dagelijks gebruikmaken van UTM tags, maken we veel gebruik van een UTM-builder: GA Campaign UTM Builder. Je hoeft enkel de URL van de gewenste landingspagina en de campagnespecifieke informatie in te vullen en de tool genereert zelf een URL met UTM tags. Heel gebruiksvriendelijk!
Stel, je maakt een Facebook advertentie en wil alle clicks hiervan meten. In dat geval ziet een campagne URL er bijvoorbeeld als volgt uit:
Belangrijk is ten slotte dat je overeenkomt met je collega’s over de benamingen van de tags. Je moet consistente benamingen gebruiken om een mooi overzicht te krijgen in Google Analytics.