Is employer branding passé? Absoluut niet, het verschil tussen de twee is dat je met employer branding vooral wil zoeken naar jouw unieke positie als werkgever. Je creëert een imago als werkgever en wil deze ook naar alle diensten van je organisatie vertalen. Waarom zou een werkzoekende bij jou komen werken en niet bij de concurrent met dezelfde openstaande vacature? Op die vraag zou je met je employer brand een antwoord moeten kunnen bieden.

Digital recruitment is meer het promoten van jouw employer brand. De juiste profielen aantrekken via de juiste (online) kanalen. Met digital recruitment kan je werkzoekenden vinden, aantrekken en aanzetten tot applicatie.

visual met verschillende marketeers

Hoe passen wij Digital Recruitment toe?

1. Social Recruiting

Wij maken voornamelijk gebruik van social recruiting op LinkedIn, Facebook & Instagram afhankelijk van de doelgroep. Het verschil met employer branding is dat je bij employer branding op sociale media de beleving en het – hashtag – team in de kijker wil zetten. Met social recruiting willen we je brand vooral promoten naar de juiste doelgroep aan de hand van talrijke parameters die de sociale platformen aanbieden:

  • Met social media advertising kan je jouw doelgroep heel gericht targetten. Bij platformen als Facebook en Instagram zijn de targetopties meer gericht op persoonlijke interesses, bij LinkedIn op professionele interesses.
  • Organische posts over een openstaande vacature op het overzicht van je sociale media kanalen creëren een extra touch point voor potentiële werknemers.

2. Content Marketing

Daarnaast geven we tips hoe je je online zichtbaarheid naar talenten kan verhogen met content marketing. Een sterke landingspagina is cruciaal. Hier komt bijvoorbeeld SEO bij kijken, maar ook een volledige screening van de manier waarop vacatures gepubliceerd worden op de website. Zo kan je vacatures toevoegen aan de toptaken van je homepagina om de gebruikservaring te verhogen.

3. Google for Jobs

Door de juiste kernwoorden op je website te gebruiken, zal je sneller gevonden worden door werkzoekenden. Maar ook Google ziet opportuniteiten in the war for talent. Google ontwikkelde Google for Jobs, een widget met vacatures in de zoekresultaten, die boven organische zoekresultaten en onder de betaalde resultaten (Google Ads) verschijnen. Je vacatures kunnen daar verschijnen door Schema Markups toe te voegen aan je HTML. Dat is een stukje code dat het makkelijker maakt voor zoekmachines om je inhoud te crawlen, te organiseren en weer te geven.

google zoeksuggesties

4. Google Search Ads

Om wel helemaal bovenaan te verschijnen op de zoekresultatenpagina kan je gebruikmaken van Google Ads.
Google Display Ads adviseren we niet bij digital recruitment, maar wel in het geval van employer branding. Want Google Ads zorgen voor meer zichtbaarheid en awareness. Naast Google for Jobs kan je nog een ander product van de zoekmachine gebruiken om vacatures te promoten: Google Search Ads. Via Google Search Ads word je enerzijds gevonden door zeer kwalitatieve kandidaten en anderzijds kan je zelf gaan bepalen voor welke zoektermen jouw vacature relevant is.

Marketing ft. HR

Waarom houdt een performance marketing bureau zich in godsnaam bezig met recruitment marketing? Omdat HR en marketing partners in crime zijn in deze digitale wereld. Wij streven er dus ook naar om onze klanten wegwijs te maken in alle online mogelijkheden voor het aantrekken van talenten. Via de juiste kanalen, de juiste doelgroepanalyses, met behulp van data driven marketing en Google for Jobs.

Nood aan digital recruitment? Wij helpen je graag verder!Contacteer ons

Geschreven door

  • Nico
    Nicolas DeclercqManaging Partner
Share this post