Google kennen we allemaal. We hebben het zo vaak op de computer gebruikt om ons te laten inspireren om opstellen en spreekbeurten te kunnen maken. De laatste jaren googelen we vooral mobiel op smartphones en tablets. Maar, wat brengen nieuwe technologieën nog met zich mee? Voice search is aan een serieuze opmars bezig en gaat waarschijnlijk the next big thing worden.

afbeelding van audiogolf

Wat is voice search?

In plaats van dat je termen intypt om bepaalde zaken op te zoeken, ga je ze inspreken. Denk maar aan “Hé Siri”, of “Hé Google”. In de laatste nieuwe Mercedes A-klasse kan je zelfs al “Hé Mercedes” roepen. Steeds meer apparaten zijn erop gemaakt om onze zoekopdrachten op commando uit te voeren. Want zeg nu zelf, het is best handig om een assistent te hebben waar je allerlei zaken aan kan vragen.

Wat gaat de impact zijn?

Waarschijnlijk stel je je de vraag: wordt dat dan zo vaak gebruikt? Ja, toch wel. En het wordt ook steeds meer gebruikt. Je vindt meer variatie in Echo-assistenten op Amazon dan dat je iPhone’s in de Apple store kan kopen. Voice Search gaat dus wel degelijk impact hebben op hoe jij je online strategie inzet.

Hoger verschijnen in zoekresultaten (SERP)

Assistenten zoals Echo van Amazon of Google Assistent gaan bij een zoekopdracht meestal het eerste resultaat gebruiken als antwoord. Het wordt met andere woorden zeer belangrijk om op de eerste positie te komen. Een optimale SEO-strategie is dus zeker aan de orde!

Meer lokale resultaten van belang

Zij die gebruik maken van een ingesproken zoekopdrachten hebben wellicht niet veel tijd - of ze zijn tegelijkertijd met andere zaken bezig. Zoeken ze een restaurant om ‘s avonds te gaan uit eten, wensen ze wellicht dat graag in de buurt te kunnen doen. Inzetten op lokale zoekopdrachten is dus een absolute must.

Waarom zouden ze hierop inspelen?

Personen die een voice search doen, zijn meestal gehaast of willen snel een antwoord op een concrete vraag. Ze bevinden zich ergens in de customer journey waarbij de stap tot conversie sneller kan gemaakt worden. Het zou niet echt slim zijn er niet op in te zetten. Als je het goed doet, zullen je conversieratio’s de hoogte inschieten!

Hoe pak ik dat concreet aan?

Begin bij een Keyword onderzoekwat zoeken mensen nu juist op? Maak hierbij ook uit in welke fase van de customer journey je ze graag zou bereiken: eerder in een verkennende fase (“wat is digital marketing?”) of in een beslissende fase (“ik zoek een digital web agency om een nieuwe website te laten ontwikkelen”).

Kies voor long tail keywords of echt zinnen. Gesproken zoekopdrachten gebeuren eerder in volzinnen dan in sleutelwoorden. Wees dus ook niet bang om verbindingswoorden (zoals “en”, “daar”, “daartussen”, enz.) te gebruiken (“ik zoek een digital web agency om een nieuwe website te laten ontwikkelen”). Je zal een betere match met de zoekopdracht krijgen waardoor de kans op conversie veel hoger ligt.

Een website die snel inlaadt blijft uiterst belangrijk. Het spreekt voor zich dat ook de mobiele versie snel moet inladen. Enkel zo zal jouw inhoud een antwoord op de vraag vormen.

Interesse in een SEO-analyse of keyword research?Contact

Geschreven door

  • Rianne
    Rianne SelsPerformance Marketeer
Share this post