Toptalent aantrekken doe je met een geheim wapen: employer branding. Dit is de kunst van een sterk merk opbouwen om potentiële nieuwe werknemers aan te trekken en te behouden. Maar hoe verbind je dit met meetbare marketing? Hier komt digital recruitment om de hoek kijken, de sweet spot tussen employer branding en performance marketing.
In deze blog leer je de verschillende stappen van het employer branding proces, met slimme marketingtactieken en metrics om de impact ervan te meten. Laat je bedrijf opvallen en trek de juiste mensen aan met employer branding.
Voor we je om de oren slaan met vakjargon, moeten we 1 term goed uitleggen: Employer branding. Laten we eerst ingaan op het branding-luik. De meest gangbare definite van een branding of merk is de combo van gevoelens, gedachten en emoties die jouw product of service bij mensen losweekt. Je merk bepaalt wat mensen van je denken. Door consistent de waarden van je merk toe te passen, creëer je een krachtige branding die je verhaal versterkt. Dat zorgt voor herkenbaarheid en zet je top-of-mind. Je klanten, leads en prospecten snakken naar meer.
Maken we even de vertaalslag naar employer branding, dan hebben we het min of meer over dezelfde combo van gevoelens, gedachten en emoties. Maar je doelgroep zijn niet je klanten of leads, maar potentiële nieuwe werknemers. En dat verandert toch een heleboel in je aanpak.
Performance marketing is waar Ambitious sterk in is: 100% meetbare marketing, waarbij de focus ligt op bottomline doelen. Een performance marketeer zet je businessdoelen om in meetbare conversies zoals een inschrijving voor een nieuwsbrief, een aankoop in je webshop of contact opnemen. Alles wordt getrackt zodat onze marketeers altijd weten wat werkt en wat niet. Een van onze mantra’s is niet voor niets ‘Gedreven door inzichten, geïnspireerd door buikgevoel.’
Employer branding en performance marketing lijken op het eerste zicht in geen enkel opzicht op elkaar. En toch! Er is een sweet spot: Digital recruitment. Door technieken van marketing en recruitment te mixen krijg je een smaakbom die werkzoekenden prikkelt en aanzet om aan jouw tafel te komen zitten.
Zeker als je weet dat de nieuwe generatie werkzoekenden meer dan ooit een hoger doel nastreeft en sociaal verbonden is. Dit betekent dat je nieuwe methodes moet hanteren om talent aan te trekken, te werven en te behouden. Met een datagestuurde aanpak waar je leentje-buur speelt bij performance marketing, glipt er geen talent meer door de mazen van je net.
Wat zijn die methodes nu? De eerste stap in employer branding is een coherent concurrentenonderzoek en een flinke dosis lef om naar je eigen bedrijf te kijken. Neem je arbeidsvoorwaarden, cultuurwaarden, USP’s en purpose eens goed onder de loep. Die zaken kan je gebruiken om een heldere Employer Value Proposition (EVP) neer te pennen. Met die EVP benader je de arbeidsmarkt en vind je jouw ideale kandidaat.
We kunnen amper praten over employer branding en performance marketing zonder een salesfunnel erbij te nemen. Zoals bij elke marketingstrategie loopt een employer branding process door een top, middle en bottom van een funnel. We overlopen deze even samen en staan stil bij de impact van performance marketing bij elke stap én welke data je best in het oog houdt.
De eerste stap bij het opbouwen van je employer branding is het vergroten van de brand awareness en de positieve perceptie van het bedrijf binnen de sector. Net zaken waar wij performance marketeers kaas van hebben gegeten.
Marketingtactieken om uit te kiezen:
Metrics:
Je campagnes werken hun vruchten af en je raakt bekend en bemind in je sector. De sollicitaties stromen binnen. Nu moet je het kaf van het koren scheiden en jouw potentiële nieuw talent een onvergetelijke ervaring geven. In dit stadium draait alles om de wervingspijplijn.
Marketingtactieken om uit te kiezen:
Metric:
De laatste stap bij het creëren van een employer branding strategie is het concreet maken van de onboarding én de werknemerservaring binnen je bedrijf.
De typische performance marketing heeft hier geen invloed meer op maar de filosofie van data first heeft absoluut nog waarde. Zorg voor een duidelijk aanwerving- en onboardingproces. Transparantie troef: maak dat de sollicitant en later je kersverse kandidaat altijd weten waaraan en waaraf.
Om je brand te versterken ga je ook best op onderzoek in je eigen organisatie en verzamel je meningen van je werknemers. Waarom werken ze graag voor jouw bedrijf? Willen ze op de foto of op video hun mening verkondigen? Dit geeft een realistische kijk achter de schermen en vermenselijkt je bedrijf.
Geef je bedrijf een smoel en mensen herkennen er misschien een vriend in.
De sweet spot tussen employer branding en performance marketing ligt in digital recruitment. Meng marketing en rekrutering en je hebt een explosieve en datagedreven aanpak om talent aan te trekken, te rekruteren en te behouden. Omarm digital recruitment en je hebt meteen een voorsprong.