Een socialmediastrategie bepaal je op basis van je doel, doelgroep en het moment. Een multi-channel aanpak is dan vaak de beste strategie.
Samen
overlopen we welke kanalen het beste bij je bedrijfsdoelen en je
doelpubliek aansluiten. Er zijn twee luiken in social media die je kan uitspelen: het organisch luik en het betalend luik.
Het organische luik hangt netjes samen met alle SEO-inspanningen op je website. In feite trek je de lijn door en zorg je ervoor dat je content op de website verder leeft op social media. Het bedenken en uitschrijven van blogs vergt tijd. Waarom zou je deze dan niet delen met je fans op Facebook?
De aandacht van mogelijke fans trek je dan weer met betaalde advertenties. Met een slimme keuze op vlak van targeting en boodschap breng je jezelf voor het voetlicht bij leads en prospecten.
Converteren is waarschijnlijk je bedrijfsdoelstelling, maar op social media gebruiken we een andere aanpak. Relevante en interessante berichten, die niet gericht zijn op verkoop, werpen meer engagement op sociale media af. Houd je dit op regelmatige basis vol, dan zal je merken dat je fanbase groter wordt. Het gevolg: je sociale media brengen op langere termijn steeds meer conversies op.
Zo zet je jouw expertise op een informerende wijze in de kijker en krik je jouw geloofwaardigheid op. We zorgen ervoor dat je betrouwbaarheid opbouwt zodat ook nieuwe bezoekers sneller geneigd zijn je te volgen.
In de meeste gevallen starten we bij deze aanpak vanuit krachtige en relevante content die op je website staat. Daarom raden we aan dat er regelmatig blogs op je website verschijnen. Deze zijn ideaal om je fans op social media iets bij te brengen en hen naar je website te trekken.
Ook bij een socialmedia-strategie starten we daarom vanuit een keyword-analyse.
Wat zijn belangrijke keywords? Waar scoor je al goed op en met welke
trefwoorden wil je nog beter scoren? Deze vormen de basis voor de
content op je website. Gebaseerd op de gekozen
trefwoorden schrijven we dan blogartikelen uit. Eens geschreven en
online, werken we een aantrekkelijke post op sociale media uit. Je fans zullen niet anders kunnen dan enthousiast op die 'vind-ik-leuk'-knop drukken.
Natuurlijk mag je dit niet ongestructureerd doen. Zo ga je al snel
eens een maand overslaan of vergeet je consistent actief te
blijven. Wij gebruiken daarom steeds een contentkalender. Zo zoeken we
op voorhand relevante onderwerpen en plannen we deze in voor
het komende jaar. Een contentkalender is in feite de ruggengraat van al
je activiteit op sociale media. Niet enkel wat je post, maar ook wanneer en
op welke kanalen.
Adverteren op Meta (Facebook en Instagram) werpt zijn vruchten af. We kunnen doelgroepen targeten die geïnteresseerd zijn in wat jij doet of verkoopt.
Maar vergeet ook zeker remarketing niet. Een hele krachtige methode van targeten waarbij we mensen bereiken die reeds op je website geweest zijn. De kans op het binnenhalen van leads is bij deze doelgroep bijzonder hoog. En uiteraard doen we alles volgens de regels van GDPR.
Adverteren kan met verschillende advertenties: een enkele afbeelding,
meerdere afbeeldingen in een carrousel, een video, een lead advertentie …. We testen verschillende mogelijkheden uit en zoeken de format
die jouw doelgroep het meeste aanspreekt en die het beste bij je
doelstellingen past.
Met LinkedIn bereik je een andere doelgroep dan bij Facebook, maar
ook hier kan je heel gericht profielen targeten. Adverteren op LinkedIn
is niet voor iedereen relevant, ook omdat deze manier van adverteren
duurder is dan deze op Facebook. Daarom bepalen we graag samen met jou of deze manier van adverteren je doelstellingen zal behalen en er andere mogelijkheden zijn met een lagere kost.