Eén van de grootste SEO-uitdagingen is het omgaan met zoekalgoritme-updates. De Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG) is een lijst van rangschikkingsignalen die Google in de toekomst in zijn algoritme wil opnemen, maar nog niet weet hoe. Door de SQEG nu al te bestuderen, maak je de zoekervaring van jouw website toekomstbestendig.
Omdat het zoekalgoritme steeds beter kan, huurt Google kwaliteitsraters in. Kwaliteitsraters zijn gewone internetgebruikers die gevraagd worden om de kwaliteit van de zoekresultaten te evalueren. Ze nemen deel aan kleinschalige experimenten voordat de algoritme-updates worden uitgerold naar het grote publiek.
Je kan dus nu al anticiperen op aankomende algoritme-updates en je SEO-strategie conform aanpassen. Wij begrijpen dat je niet staat te springen om een document van 168 pagina's te lezen, dus lijsten we vijf belangrijke SEO-tips volgens de Search Quality Evaluator Guidelines voor je op.
Een van de eerste parameters is de beoordeling van je reputatie. Google’s reputatieonderzoek is zowel van toepassing op de website als op het bedrijf, de organisatie of wie de website vertegenwoordigt. De kwaliteitsraters gaan op zoek naar reviews, nieuwsartikelen, wikipediaberichten, … Je hebt natuurlijk geen invloed op alle content over je website of bedrijf dat op het internet circuleert, maar je kan wel positieve reputatiecontent aanmoedigen.
Google My Business (GMB). Google maakt gebruik van beoordelingen op Google My Business. Aan de hand van o.a. marketing automation e-mails kan je klanten vragen om een beoordeling achter te laten op GMB. Reageer ook op negatieve reviews om ontevreden klanten van gedachten te doen veranderen. Ze kunnen namelijk hun GMB-rating achteraf bewerken. En zo zien andere klanten dat je inspanningen levert wanneer een klant ontevreden is.
In de richtlijnen staat dat de hoeveelheid content op de pagina voldoende moet zijn. De exacte invulling van ‘voldoende’ is afhankelijk van het type van de pagina en het doel ervan. Zo is bv. de ideale lengte van een blogartikel langer dan die van een productbeschrijving op je website. Daarnaast betekent ‘voldoende content’ bij een product ook voldoende foto’s, technische specificaties, eventuele recensies van het product …
De kwaliteitsraters gaan ook de kwaliteit van content op je website na. Sterke content kan je pas creëren wanneer je er genoeg tijd, moeite en expertise insteekt.
De SQEG vraagt aan kwaliteitsraters om op basis van drie indicatoren duplicaten na te gaan:
Dat klanten je merk vertrouwen is van groot belang, zowel offline als online. Google wil weten hoe betrouwbaar je website is, maar ook hier is de manier waarop afhankelijk van type website. Zo ligt de lat het hoogst voor webshops. Zorg ervoor dat de betaalwijze, levertijd en retourbeleid die je garandeert op de website ook effectief haalbaar is in de realiteit.
Kwaliteitsraters kijken over het algemeen naar de klantenservicepagina’s op je website zoals contactpagina’s, FAQ’s, de vermelding van algemene voorwaarden ... Je kan dit o.a. optimaliseren door een ‘over ons’ toe te voegen om je geloofwaardigheid een extra boost te geven. Wat klanten van je zeggen, is ook hier weer een belangrijke indicator. Gebruikers zullen een website sneller vertrouwen als ze zien dat andere klanten ook goed geholpen werden.
Een van onze technische SEO-tips heeft ook betrekking op de betrouwbaarheid van je website: de beveiligde verbinding HTTPS.
Het SQEG erkent uiteraard het nut advertenties, maar het formuleert ook richtlijnen voor kwaliteitsraters om bepaalde types af te straffen. Google wil dat de hoofdinhoud steeds bovenaan de resultaten verschijnt, zodat een internetgebruiker meteen antwoord op zijn vragen krijgt.
Sommige advertenties belemmeren dit zoals pop-ups die moeilijk te sluiten zijn of grote advertenties die de kerninhoud van een pagina naar beneden duwen. Deze verslechteren de gebruikerservaring en krijgen dus een lage kwaliteitsclassificatie. Ook misleidende of aanstootgevende advertenties worden afgestraft.
De Search Engine Result Page (SERP) is de overzichtspagina nadat je een zoekopdracht hebt ingegeven. Kwaliteitsraters beoordelen of de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht wel relevant zijn. In de richtlijnen staat uitgeschreven wat Google beschouwd als een goed zoekresultaat. Als je website hier niet aan voldoet, zal je dus een lage kwaliteitsscore krijgen.
Wat is volgens Google een goede snippet:
Een andere manier om in de zoekresultaten te verschijnen is via een Google My Business snippet. De kwaliteitsraters geven lagere kwaliteitsclassificaties aan GMB snippets die belangrijke informatie missen. Ontbrekende openingsuren en contactgegevens zijn een grote no-go. Zorg er dus voor dat je jouw GMB-profiel claimt, de nodige informatie aanvult en onderhoudt. Google My Business is een niet te onderschatten hulpmiddel voor je lokale zoekoptimalisatie.
Tot slot een snelle reminder dat deze SEO-tips momenteel geen rangschikkingsfactoren zijn, maar hoogstwaarschijnlijk deel uitmaken van toekomstige algoritme-updates. Daarom zijn de Search Quality Evaluator Guidelines ideaal om te anticiperen op wat Google binnenkort zal aankondigen.