Je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google verbeteren doe je niet enkel door content SEO optimalisaties. Technische zaken hebben hier evengoed een invloed op. We schotelen je enkele tips en tricks voor.
Waarom zouden we SEO optimalisaties moeten implementeren in onze strategie? Dat is hetzelfde als vragen: “Waarom moet ik gevonden worden in Google?”. Je wil toch dat mensen jouw producten of diensten op Google kunnen vinden? De plaats waar ze naartoe gaan als ze op zoek zijn naar iets, de plaats waar ze een antwoord willen vinden op hun vraag? De plaats waar jij jouw oplossing kan bieden.
Door SEO optimalisaties uit te voeren, zal de kans groeien dat je gezien wordt in zoekmachines en dat je bovenaan in de zoekresultaten terecht komt. Want geef eerlijk toe: wie kijkt er nog naar die tweede of derde pagina?
Over SEO optimalisaties wordt heel wat geschreven. “Hoe kan ik beter scoren in Google?”, “Hoe maak ik mijn website zichtbaar in zoekmachines?”. Je vindt meteen nuttige tips en tricks waar je zelf mee aan de slag kan. Maar die on-page en off-page SEO optimalisaties zijn lang niet de enige mogelijkheden om je website een boost te geven in de zoekmachines. Ook achter de schermen, valt er heel wat te verbeteren. We hebben het hier over technische SEO. Alles wat geen verband houdt met de content op je website, maar wel met de technische specificaties van je website.
Wat is nu het verschil tussen die on-page, off-page en technische SEO? Wel, bij technische SEO is vaak de hulp van je webbouwer nodig omdat je code moet aanpassen/toevoegen of omdat er essentiële technische elementen aan je website moeten worden toegevoegd.
Het gaat hierbij verder dan keywords gebruiken of rekening houden met 150 tekens voor je meta description.
On- en off-page SEO kan je meestal zelf gemakkelijk optimaliseren. Bij on-page gaat het voornamelijk om de optimalisaties die je op je website uitvoert zoals je teksten optimaliseren door het gebruik van specifieke keywords, metadata definiëren, alt-teksten invullen,... Off-page optimalisaties zijn zaken die buiten je website vallen zoals linkbuilding, social media marketing, guest blogging, ...
Https staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure. Het is de beveiligde variant van http. Bij https worden gegevens versleuteld, waardoor het moeilijker wordt om deze gegevens te hacken of te stelen. Heb je een website die gevoelige informatie zoals wachtwoorden, bankgegevens of persoonlijke informatie verstuurt? Dan is veiligheid en privacy een absolute must.
Met een SSL (Secure Sockets Layer) certificaat maak je die beveiliging mogelijk. Heb je geen https:// website? Dan wordt je website getoond als “niet veilig”. Geen goede indruk dus! Hou ook goed inkomende links in de gaten. Wanneer men naar jouw website verwijst met https, terwijl je eigenlijk http hebt, zal een grote boodschap verschijnen: “Je verbinding is niet privé”. Ook dat zie je liever niet gebeuren, want bezoekers zullen meteen afhaken. Vraag dus snel je SSL certificaat aan en installeer deze op je website.
Google schreef al in 2014 dat ze investeren in een veilige connectie met hun services en een veiliger internet in het algemeen. Er werd toen al gesproken van ‘https als standaard’, waarbij elke gebruiker die via Google surft, naar een veilige versleutelde website wordt gebracht. Dit is anno 2019 nog niet volledig gelukt, maar we zijn alvast op de goede weg.
Om het proces wat te versnellen, worden websites zonder SSL beveiliging afgestraft met een lagere positie in de zoekresultaten. Overschakelen naar HTTPS helpt je dus om je (technische) SEO score te verbeteren en hoger te scoren in de zoekmachines.
Heb je nog een http-website en weet je niet hoe je deze kan beveiligen? Contacteer ons voor meer informatie. We helpen je graag verder!
Een belangrijke factor die bepaalt of je bezoekers je website verlaten of niet is de snelheid waarmee de website laadt. Duurt het langer dan drie seconden? Dan zoeken ze hun antwoord wel ergens anders. Niets is zo vervelend als een trage website, zeker niet in deze snelle tijden.
Wil je weten hoe snel jouw website is? Gebruik dan de speedtest van Google: PageSpeed Insights. Daar kom je niet alleen je paginasnelheid te weten, maar ook wat je kan doen om je website sneller te maken.
Wanneer een website traag is, verlaten bezoekers je website veel sneller. Dit is voor Google een teken dat jouw antwoord op de vraag niet relevant is. Hoe langer bezoekers op een webpagina blijven, hoe groter de kans dat ze gevonden hebben wat ze zochten. Dat ziet Google graag want hoe relevanter je website, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten.
Oorzaken die je website trager maken:
Hoe is het met je websitecode gesteld? Is die netjes opgebouwd? Slordige en rommelige code maakt je website niet alleen trager, maar ook moeilijker te crawlen door zoekmachines zoals Google. Zorg steeds voor een duidelijke en overzichtelijke opbouw.
Je code beschrijft over wat je website gaat. Door metadata toe te voegen, kan een website eenvoudiger gelezen worden door zoekmachines. Zo vertellen de title tag en meta description waarover de pagina gaat en zegt alt tekst wat er op een afbeelding staat.
Je code zegt waarover je website gaat
Iedereen zit tegenwoordig op z’n smartphone. Even snel iets opzoeken tijdens het ontbijt, op het toilet wat surfen en ook net voor we gaan slapen ligt dit apparaat nog veel te lang in onze handen. Steeds vaker doen we via dit toestel een zoekopdracht. Een niet-mobielvriendelijke website hebben, wordt bijgevolg niet echt geapprecieerd. Dat heeft Google ook begrepen en riep daarom de Mobile First Indexing in het leven. Dit wil zeggen dat Google eerst naar de mobiele versie van een website kijkt voor de indexering en ranking, daarna pas naar de desktop versie. Concreet betekent dit dat als je nog geen mobile friendly website hebt, je daar niet te lang meer mee mag wachten!
Google wil haar gebruikers steeds de meest relevante informatie tonen. Ook wanneer iemand een mobiele zoekopdracht doet, moet hij/zij de best mogelijke antwoorden of URL’s te zien krijgen. Iemand die zoekt via een mobiel apparaat, zal andere zoekresultaten krijgen dan op een desktop. Sta je op desktop bovenaan de SERP, maar heb je geen mobielvriendelijke website? Dan zal je op mobiel waarschijnlijk enkele plaatsjes opschuiven. Pas je website dus aan voor beide situaties, om op beide toestellen bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Maar denk steeds mobile first! ;-)
Waar moet je in je mobile design specifiek op letten?
Een sitemap is een xml-bestand dat alle URL’s van je website verzamelt. Zoekmachines lezen deze sitemap om je website efficiënter te kunnen crawlen. Het geeft de structuur en de belangrijkste onderdelen van je website weer. Zorg ervoor dat je in dit bestand alle pagina’s opneemt die je graag in de index wil zien verschijnen. Zo kan je ook pagina’s opnemen die niet in je hoofdstructuur terug te vinden zijn. Denk maar een specifieke landingspagina voor een wedstrijd. Andere pagina’s, zoals een bedanktpagina, neem je hierin dan weer beter niet op.
Een sitemap.xml bestand is complementair aan een robots.txt bestand. In de sitemap geef je aan welke pagina’s geïndexeerd mogen worden; in het robots.txt bestand kan je dan weer aangeven welke niet. Pagina’s die niet geïndexeerd mogen worden kan je daarom opnemen in het robots.txt bestand of kan je voorzien van een ‘noindex’ metatag. Zo weten zoekmachines dat ze deze pagina’s moeten overslaan.
Beide bestanden, sitemap.xml en robots.txt, zijn vereisten opdat zoekmachines zoals Google je website crawlen en indexeren. Factoren die je technische SEO ten goede komt en dus hoger in de zoekresultaten kan verschijnen.