Aan de basis van een goede digitale strategie ligt een website analyse. Van onze klanten krijgen wij vaak de vraag hoe je interne en externe links op je website kan ontdekken. De (gratis) tool die wij adviseren is Screaming Frog. De tool geeft een overzicht per pagina welke links er allemaal aanwezig zijn van en naar de pagina.
Enkele interessante SEO-checks die je kan uitvoeren met deze gratis tool:
1. Geef je URL in
2. Selecteer linksboven de tab ‘internal’
3. Kies voor de URL die je wilt onderzoeken, in dit geval https://ambitious.be/co-marketing
4. Selecteer onderaan inlinks of outlinks om de interne en externe links te analyseren
5. Vervolgens zie je een overzicht van de links
De gratis versie van Screaming Frog is gelimiteerd tot het crawlen van 500 URL’s. Voor grotere bedrijven raden wij de betalende tool ‘SEO Powersuite’ aan. Ook wij maken gebruik van SEO Powersuite voor onze uitgebreide Technische SEO-analyses.
Een backlink is een link van content op je website naar een andere webpagina of website, of andersom. Hoe meer websites naar jou verwijzen en andersom, hoe meer waarde zoekmachines zullen hechten aan je website. Mits dit natuurlijk kwalitatieve verwijzingen zijn, verwijs bijvoorbeeld nooit naar een onbeveiligde externe link. Bouw dus niet enkel offline een netwerk voor je business uit, maar doe dit ook effectief on-page om een hogere SEO score te bekomen.
Interne linkbuilding daarentegen gaat over de links binnen je eigen website. Interne links versterken je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Door interne linken te leggen help je Google om jouw website en content beter te begrijpen tijdens het crawlen en indexeren (zie hier een interne link!). Naast Google help je met interne links ook je websitebezoekers met navigeren op je website. Ze vinden meer informatie terug en blijven langer op je website. Een win-win dus!