De termen 'performance marketing' en 'digital(e) marketing' worden geregeld door elkaar en als synoniem gebruikt, er zijn echter wel belangrijke verschillen. Beide disciplines zijn gericht op het bereiken van marketingdoelstellingen, maar ze verschillen vaak in scope, aanpak en methoden.
Digitale marketing is doorgaans breder dan performance marketing. Digitale marketing omvat een brede reeks activiteiten die online aanwezigheid, engagement, conversie of algehele awareness van een merk proberen te bevorderen. Het omvat verschillende kanalen zoals, sociale media, contentmarketing, e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en veel meer.
Aan de andere kant draait het bij performance marketing eerder om specifieke, meetbare acties die duidelijke resultaten opleveren, vaak gekoppeld aan ROI (Return on Investment). Het richt zich op strategieën zoals pay-per-click (PPC), SEA en andere prestatiegerichte campagnes. Marketingdoelstellingen worden dan ook vaak verbonden aan concrete marketingmetrics (CPC, CTR, Impression share, ROAS,...) en KPI's. Performance marketing leunt zwaar op gegevensanalyse en het opvolgen en doorvoeren van optimalisaties om kosteneffectieve resultaten te garanderen.
Performance marketing kan je dus eerder bekijken als een specifiek onderdeel van digitale marketing dat zich voornamelijk richt op data-gedreven, prestatiegerichte en meetbare resultaten.