Google wilt de beste ervaring aanbieden aan zijn gebruikers, en vindt het dan ook niet fijn wanneer er gebroken links op je website staan. Een groot aantal gebroken links komt ook de gebruikerservaring niet ten goede. Om hier orde in te scheppen en ervoor te zorgen dat je website geen kerkhof wordt van url's maken we gebruik van redirects.
Om een oude url te herleiden naar een nieuwe url maken we gebruik van redirects. Het instellen van een redirect gebeurt in je CMS en er bestaan verschillende soorten, de meest voorkomende zijn:
Wanneer je grote werken uitvoert aan je website of je zorgt voor een volledig nieuwe website kan het zijn dat je websitestructuur verandert waardoor ook heel wat url's gewijzigd worden. Om ervoor te zorgen dat de oude url's nog steeds werken (en je zeker geen interessant verkeer misloopt) zullen we heel wat 301-redirects instellen. Een redirectplan is dus het overzicht van alle oude url's die gewijzigd zullen moeten worden samen met hun nieuwe url. Op die manier komen je bezoekers niet terecht op een pagina die niet meer bestaat.
Het is handig om na het instellen van een redirectplan ook een volledige SEO-scan te doen en ook custom event tracking, backlinks en advertentie-url's na te kijken. Zo zorg je voor een foutloze gebruikservaring