Met een toptakenonderzoek willen we zo snel mogelijk te weten komen waarom een bezoeker naar je website surft.

  • Wie zijn de bezoekers?
  • Wat zijn hun verwachtingen?
  • Met welk doel (toptaak) bezoeken ze het platform?

Wat zijn toptaken?

Toptaken verwijzen we naar de meest essentiële taken die gebruikers willen of moeten voltooien wanneer zij een website bezoeken. Een "toptaak" is een term die vaak gebruikt wordt in het kader van website-ontwerp en gebruikerservaring. Deze taken zijn de primaire reden vormen dat gebruikers naar de site komen. Bijvoorbeeld:

  • Een overheidswebsite waar je een paspoort kan aanvragen.
  • Een online onderwijsplatform waar je kan inschrijven voor een cursus.
  • Een B2B e-commerce platform waar je een offerte kan aanvragen.

Begrijpen wat je toptaken zijn helpt organisaties om hun website te optimaliseren door voorrang te geven aan de belangrijkste acties, naast minder belangrijke functies of informatie.

Waarom een toptaken onderzoek?

De kracht van een toptaken onderzoek ligt in zijn eenvoud en directheid. In tegenstelling tot uitgebreide enquêtes, is dit onderzoek kort en laagdrempelig. Het stelt ons in staat om snel de essentiële informatie te verzamelen die nodig is om de gebruikservaring op je website te optimaliseren.

Hoe voeren we een toptaken onderzoek uit?

Door nauwkeurig te identificeren wat je gebruikers echt nodig hebben, kunnen we strategieën implementeren die de effectiviteit en tevredenheid van je website aanzienlijk verhogen.

  1. Korte Enquête waarbij we je bezoekers drie fundamentele vragen stellen. Deze enquête kan gemakkelijk worden geïmplementeerd als een eenvoudige pop-up op je website.
  2. Analyse van de antwoorden om te identificeren welke de belangrijkste thema’s en taken zijn voor jouw bezoekers.
  3. Optimalisatie op basis van deze inzichten, bijvoorbeeld aanpassingen maken om de navigatie en content beter af te stemmen op de meest kritieke behoeften van de gebruikers.

Voordelen van een toptaken onderzoek

De sterkte van een toptakenonderzoek is dat het heel kort en laagdrempelig is. De bedoeling is dat je aan je bezoekers via een korte enquête twee vragen stelt: wie ben je en wat zoek je hier? Dat kan met een eenvoudige pop-up bijvoorbeeld. Op deze manier ontdekken we de belangrijkste thema’s van een platform en kunnen we de gebruikservaring van een website verbeteren.

Ontdek hoe wij een toptakenonderzoek aanpakken.

Heb je bijkomende vragen? Of wens je een offerte voor soortgelijke ondersteuning?Neem vrijblijvend contact op
Share this answer