Wat verandert er voor online marketing?

De impact van deze evolutie is niet te onderschatten. Advertentieplatformen zoals Google Ads en Facebook Ads (om de grootste maar te noemen) danken hun effectiviteit aan third party cookies. Deze stellen hen in staat om via zogenaamde pixels remarketingdoelgroepen bij te houden of algoritmes te voeden met kwalitatieve conversiedata . Advertentieplatformen zullen dus opeens minder resultaat opleveren.

De switch van browser naar server

Als je nu data verzamelt van je bezoekers voor Facebook, LinkedIn of Google, dan doe je dit via de browser. Dit wil zeggen dat informatie bewaard wordt in browser cookies op het apparaat van de gebruiker. Dat omschrijven we als client-side tracking.

In de komende maanden gaan adverteerders een switch moeten maken naar server-side tracking. Hierbij verzamel je geen informatie op het apparaat van de gebruiker, maar op een eigen server die gekoppeld aan je eigen domein. De verzamelde data wordt op die manier gekwalificeerd als first party data en zorgt er dus voor dat je die zonder problemen mag capteren.

Blog Clients Server

Het opzetten van server side tracking is in eerste instantie iets complexer. Bijkomend dien je ook een duidelijk plan te hebben om je tags in Google Tag Manager te gaan beheren. Uiteraard brengt extra serverruimte ook een kleine extra kost met zich mee. Om echt mee te zijn en effciënt aan online marketing te blijven doen, is het wel ‘the way to go’ en het biedt uiteraard heel wat voordelen.

Voordelen van serverside tracking

  • Het werkt conform de meest recente regelgeving én biedt meer controle over je eigen data
  • Marketingdata wordt robuuster: via server side kan je voor Facebook bv. de Conversions API installeren, wat conversiedata in dat platform betrouwbaarder maakt
  • Je data is vollediger want het is ook minder vatbaar voor browser tracking preventie (Edge, Safari en Firefox die hun eigen privacyrestricties opleggen)
  • Je website wordt potentieel sneller omdat je pagina’s sneller inladen (er hoeven geen cookies meer geplaatst te worden)

Hoe bereid je je voor?

We raden onze klanten aan om tijdig te beginnen nadenken over een geschikte data strategie om de continuïteit in je marketingactiviteiten te behouden. Wil je daar graag eens over sparren of wil je onze hulp daarbij? We zijn maar een klik verwijderd.

Dit kan je verwachten

  • We beoordelen de staat van je huidige setup
  • We schatten in wat de kosten zullen zijn voor jouw specifieke situatie
  • Voorzien je graag van tekst en uitleg mocht je die nog nodig hebben


Een voorbereide marketeer is er twee waard, contacteer ons vrijblijvend met al je serverside tagging vragen!Neem contact op

Geschreven door

  • Marc
    Marc GulinskiPerformance Strateeg
Share this post