De cookieless future is geen verre toekomst meer...
Het wordt al een tijdje aangekondigd (lees: enkele jaren) maar het staat nu echt voor de deur: third party cookies zijn bijna geschiedenis. Dit wil zeggen, momenteel loopt een testfase waarbij 1% van Chromegebruikers zonder deze cookies verdergaat. Vanaf het derde kwartaal gaan ze dan ook echt volledig uitgefaseerd worden (de third party cookies, niet de gebruikers 😊).
De impact van deze evolutie is niet te onderschatten. Advertentieplatformen zoals Google Ads en Facebook Ads (om de grootste maar te noemen) danken hun effectiviteit aan third party cookies. Deze stellen hen in staat om via zogenaamde pixels remarketingdoelgroepen bij te houden of algoritmes te voeden met kwalitatieve conversiedata . Advertentieplatformen zullen dus opeens minder resultaat opleveren.
Als je nu data verzamelt van je bezoekers voor Facebook, LinkedIn of Google, dan doe je dit via de browser. Dit wil zeggen dat informatie bewaard wordt in browser cookies op het apparaat van de gebruiker. Dat omschrijven we als client-side tracking.
In de komende maanden gaan adverteerders een switch moeten maken naar server-side tracking. Hierbij verzamel je geen informatie op het apparaat van de gebruiker, maar op een eigen server die gekoppeld aan je eigen domein. De verzamelde data wordt op die manier gekwalificeerd als first party data en zorgt er dus voor dat je die zonder problemen mag capteren.
Het opzetten van server side tracking is in eerste instantie iets complexer. Bijkomend dien je ook een duidelijk plan te hebben om je tags in Google Tag Manager te gaan beheren. Uiteraard brengt extra serverruimte ook een kleine extra kost met zich mee. Om echt mee te zijn en effciënt aan online marketing te blijven doen, is het wel ‘the way to go’ en het biedt uiteraard heel wat voordelen.
We raden onze klanten aan om tijdig te beginnen nadenken over een geschikte data strategie om de continuïteit in je marketingactiviteiten te behouden. Wil je daar graag eens over sparren of wil je onze hulp daarbij? We zijn maar een klik verwijderd.
Dit kan je verwachten