Je hebt gebrainstormd en samengezeten met je marketingteam – of met ons. De ideale tactiek is gekozen, de campagne wordt opgestart. En dan? Het inzetten van allerlei online marketingstrategieën is niet voldoende. Je moet deze continu opvolgen en optimaliseren. Enkel zo realiseer je een blijvende groei.

Waarom is data nuttig?

Met web analytics verzamel je data boordevol nuttige inzichten. Op zoek gaan naar hoe je jouw website kan optimaliseren, hoger laten scoren in Google, of wat je marketinginspanningen hebben opgeleverd, zijn de belangrijkste zaken.

Je wilt uiteindelijk toch een inzicht krijgen in wat je betalende advertenties hebben opgeleverd en of je het niet beter over een andere boeg gooit. Een absolute must om je digitale strategie te verfijnen en je ROMI (Return On Marketing Investment) te verhogen.

Vastleggen van de bedrijfsdoelstellingen (KPI’s)

Samen met jullie leggen we de Key Performance Indicators (KPI’s) op voorhand vast. Dan zie je tijdens én na je online inspanningen exact wat ze opleveren. Campagnes en je website-analytics houden we doorlopend in het oog. Valt ons iets op, dan voeren we meteen optimalisaties door. Alles om die conversieratio zo hoog mogelijk te krijgen.

Google Analytics en alternatieve web analytics

Analytics, het gratis meetproduct van Google, is veruit het meest gebruikte platform om websites en applicaties te meten. Uiteraard voor een groot deel omdat het gratis is, maar ook omdat het intuïtief werkt en rechtstreeks geïntegreerd is met alle andere producten van Google.

En toch, anno 2023 zijn er andere factoren waar men rekening mee moet houden, zoals de GDPR-wetgeving. Al in 2020 werd aangegeven dat de cloud services in de VS niet voldoen aan de Europese wetgeving. De privacycommissie in Oostenrijk en Frankrijk verbieden zelfs volledig het gebruik van cloudservices in de VS. Je kan al gauw vasthangen aan geldboetes van vier procent van je jaaromzet tot maximum twintig miljoen euro. Reken zelf maar even uit.

Daarom kijken we de laatste maanden ook meer naar GDPR-proof alternatieven zoals Matomo of Piwik Pro. Zij houden zich aan GDPR-regels en bewaren data op Europese servers.

DSC 0964

Resultaten op maat

Uit Google Analytics haal je leerrijke data, maar met custom tracking verzamel je nog veel meer inzichten over je websitebezoekers. Denk dan vooral aan zaken die op maat van jouw website moeten worden ingesteld: het aantal verstuurde formulieren, klikken op specifieke knoppen, inschrijvingen op de nieuwsbrief, aantal downloads, video weergaves en ga zo maar door. Voor het instellen van deze custom tracking maken we gebruik van Google Tag Manager (GTM). De resultaten zijn ook zichtbaar in Google Analytics. 

Hoe ga je ermee aan de slag?

Een Google Analytics account opzetten is redelijk eenvoudig. Dat account koppelen aan je website, vereist wel enige technische kennis. Je moet namelijk een stukje code op alle pagina’s van je website plaatsen zodat Analytics de analytische gegevens kan bewaren op je account. De beste werkwijze is om, net zoals voor custom tracking, gebruik te maken van GTM.

Met Tag Manager kan je allerlei marketing- en tracking codes toevoegen en hoef je maar een keer een HTML-code op je website plaatsen. Voor meer geavanceerde data-analyses en statistieken kent GTM daarenboven talrijke extra mogelijkheden.

Datavisualisatie met Looker Studio (vroeger Google Data Studio)

Om al deze gegevens op te volgen, heb je verschillende keuzes. Enerzijds spreken we maandelijks af om de optimalisaties en resultaten voor te leggen en te bespreken. Anderzijds maken we in Looker Studio een dashboard, speciaal voor jou. Het toont meteen alle belangrijkste data uit Google Analytics, Google Search Console en, als je het wilt, ook je inspanningen op sociale media.

In één oogopslag je resultaten lezen en interpreteren bespaart je een hoop tijd. Tijd dat je wellicht zelf wel goed weet in te vullen met andere zaken.

Ook nood aan ondersteuning bij je webanalytics?Contacteer ons