Voor wie niet volledig op de hoogte is waarom, geven we je graag een samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen die ons leiden tot de analytics situatie van vandaag.

Einde Privacy Shield

16 juli 2020

Het CJEU (Court of Justice European Union) heeft beslist in een press release dat de cloud services van de Verenigde Staten niet voldoen aan de GDPR- standaarden en veiligheidsregels om Europese data te bewaren. Hierdoor vervalt ook de geldigheid van het EU-VS privacy shield.

Bedrijven zouden moeten overschakelen naar een Europese service om de persoonlijke data van hun klanten te bewaren en verwerken. Voor bedrijven die dit niet doen, zouden ze in hun privacy policy moeten vermelden dat hun data naar de VS verstuurd wordt en dat het daar onder minder strikte omstandigheden verwerkt wordt. Ook riskeren ze hier de welgekende boete van 4% omzet of tot 20 miljoen euro.

Dit gaat trouwens over alle cloud services en diensten en niet over Google Analytics alleen. Tot op heden werd deze wetgeving in realiteit weinig of niet opgevolgd. Ook omdat vele bedrijven niet op de hoogte zijn hiervan.

Google Analytics illegaal in Oostenrijk

13 januari 2022

De Oostenrijkse Privacy Commissie (officieel “Datenschutzbehörde”) heeft beslist dat het gebruik van Google Analytics illegaal is in Oostenrijk. Ook hier riskeren bedrijven nog steeds de monsterboete, maar tot op heden werden nog geen boetes uitgeschreven.

Google Analytics illegaal in Frankrijk

10 februari 2022

Ook de Franse Privacy Commissie (officieel CNIL - Commission nationale de l’informatique et des libertés) heeft beslist dat het gebruik van Google Analytics niet voldoet aan de GDPR maatregelingen van de EU. Er zijn reeds berichten dat CNIL websites heeft aanbevolen om het gebruik van Google Analytics stop te zetten en eventueel veilige alternatieven op te zetten.

Wat betekenen de beslissingen van Oostenrijk en Frankrijk voor de rest van Europa?

Alhoewel deze beslissingen eigen zijn aan Oostenrijk en Frankrijk, werd de situatie werd wel besproken samen met de privacy commissies van de andere EU-staten. Het is volgens sommigen dan ook een kwestie van tijd wanneer de andere landen een soortgelijke beslissing zullen nemen.

Einde-van-Google-Analytics-wat-zijn-de-opties-en-alternatieven-Header-Tekengebied

Einde van Universal Analytics

Google heeft aangegeven dat ze de stekker zullen uittrekken van Universal Analytics op 1 juli 2023. Tot die datum kan je nog properties blijven aanmaken en data verzamelen. Daarna zal er geen nieuwe data meer verzameld worden.

Je kan wel minimaal zes maanden daarna ook nog de verwerkte gegevens raadplegen. Ze raden daarom dan ook aan om historische data en rapporten te exporteren zodat je die later kunt gebruiken.

Wat moet ik doen als bedrijf?

Optie 1 - Google Analytics blijven gebruiken

Het CJEU gaf in 2020 al aan dat de cloud services in de Verenigde Staten niet voldoen aan de Europese GDPR-normen. Google Analytics maakt gebruikt van die services. Europese bedrijven hadden volgens de strikte regels van de wet al in 2020 moeten overschakelen naar veiligere oplossingen. Zo niet zou er toch een vermelding moeten zijn in hun privacy voorwaarden hiervan.

Het is perfect mogelijk dat deze wetgeving alsnog kan veranderen indien die services conform gemaakt worden. In dat geval zou je toch nog Google Analytics kunnen blijven gebruiken. Maar dat is een factor waarbij we volledig afhankelijk zijn van derden.

Zelfs al blijf je Google Analytics gebruiken, kan je nu ook best de switch maken naar GA4 als je nog gebruik maakt van Universal Analytics. Je kan perfect de periode tot 1 juli 2023 gebruiken als overgangsperiode door een GA4 property al op te zetten zonder je UA property volledig op te geven. Zo kan je vertrouwd geraken met de werking van GA4 (want dit werkt toch wel anders) en geleidelijk je rapportages overzetten naar GA4.

Optie 2 - Alternatieve analytics tooling

Matomo

Om in controle te blijven, zoeken meer bedrijven naar alternatieve opties van Google Analytics waarbij (voorlopig) de meest gekende optie Matomo is. Het platform wordt niet gepromoot als “GA-killer” maar wel als meest GDPR-conforme alternatief.

We hebben vorig jaar Matomo ook reeds al onder de loep genomen. Voor uitgebreide info kan je die post raadplegen: Matomo, een GDPR proof alternatief voor Google Analytics.

Piwik PRO

Een van de nadelen (vanuit marketing perspectief) van Matomo is de beperkte gebruikersinterface. Het grote voordeel van Piwik PRO is dat zei een meer commerciële oplossing zijn. Als commerciële oplossing biedt Piwik PRO een uitgebreidere en vooral overzichtelijker design aan in de data rapportage.
Alle verschillen hebben ze zelf opgelijst in een blogpost: Piwik PRO vs. Matomo: de belangrijkste verschillen uitgelegd.

Einde-van-Google-Analytics-wat-zijn-de-opties-en-alternatieven-Matomo-Piwik-PRO

Korte voorgeschiedenis:

Matomo was voordien gekend als Piwik, een open-source oplossing voor analytics tracking. In 2016 was er “split” tussen Piwik en Piwik PRO. Piwik PRO werd toen als het ware professioneler aangepakt in sales en marketing. In 2018 werd Piwik gerebrand naar het huidige Matomo om het verschil tussen beide entiteiten te versterken.

Zo dus gebruiken Matomo en Piwik PRO dezelfde basis, maar mikt Piwik PRO zich vooral op bedrijven en enterprises. Dit vertaalt zich ook naar de pricing toe in vergelijking met Matomo.

Beide oplossingen bieden gratis mogelijkheden aan.
Matomo is gratis om op je eigen server te installeren. Terwijl het gratis is om de Piwik PRO cloud te gebruiken tot 500 000 “acties”.

Beide tools bieden Cloud- oplossingen aan waarbij de servers zich in Europa bevinden.
Bij Matomo moet je beginnen vanaf 19 euro/maand (voor 50.000 acties), waarbij je bij Piwik PRO (tot 500 000 acties) gratis gebruik kunt maken van hun Core plan. Vanaf 500 000 zou je al moeten overstappen naar een Enterprise plan en daar beginnen de bedragen al vanaf 500 euro/maand.

Hiermee willen we bedrijven bewust maken dat er grote veranderingen op komst zijn in de zeer nabije toekomst op vlak van analytics. Evalueer de opties en ga aan de slag met de nodige acties. Informeer naar de opties voor jouw situatie en maak de juiste keuzes.

Heb je nog vragen of wens je een gesprek om jouw situatie te bespreken?Laat het ons weten

Geschreven door

  • Alex
    Alex YipData Analist
Share this post