Een uitgebreide data- en SEO-analyse mondt uit in een co-marketingsamenwerking op lange termijn. VITO wil meer inzicht in haar websitedata en doordachte online marketingcampagnes.
VITO is een Vlaams onafhankelijke onderzoeksorganisatie die zich focust op cleantech en duurzame ontwikkeling. Een duurzame wereld kan voor hen niet snel genoeg realiteit zijn. Daarvoor werken ze aan wereldwijde projecten en innoveren ze met technologische oplossingen en wetenschappelijk onderzoek. Opzoek naar een partner met dezelfde passie voor data, onderzoek en duurzame strategieën werden ze bij Cronos Public services doorverwezen naar Ambitious.
Het jeukt bij VITO. Ze vinden de tijd rijp voor een nieuwe website. En ze willen meteen twee vogels in een klap slaan. Als de website toch aan een redesign toe is, kan een data- en SEO-analyse er ook wel bij. Vragen waar een antwoord op moest:
We duiken in de bestaande data en snorkelen naar het gedrag van de websitebezoekers. We presenteren uiteindelijk een rapport met concrete opportuniteiten om meer mensen aan te spreken en te begeleiden op de nieuwe website.
In de SEO-analyse verdiepen we ons in de best practices die een zoekmachine voorschrijft. Je website kan een knaller van formaat zijn, maar zolang hij niet gevonden wordt, ben je daar niets mee. Alsof je een tuinfeestje geeft maar de uitnodigingen vergat.
In de analyse bewandelen we drie paden: content SEO, technische SEO en keywordonderzoek. SEO- en keywordonderzoek komen later ook terug in onze co-marketing samenwerking. Bij elke campagne houden we rekening met keywords in onder andere page title, meta description en headings van de landingspagina.
Next step: kwalitatieve data verzamelen. Samen met de Service Designers van UXMen voeren we een UX-onderzoek uit en een toptakenonderzoek via Hotjar. We trekken niet enkel conclusies uit de kwantitatieve data, maar bevragen de bezoeker rechtstreeks op de website met een survey. Deze bevindingen leggen we naast de Analytics-cijfers om een compleet beeld te kunnen schetsen van de noden van vito.be.
Uit Google Analytics kan je veel leerrijke data halen, maar dan moet de data juist geconfigureerd zijn. Extra UTM-parameters maken de marketinginspanningen van VITO beter te meten en te analyseren.
Met deze custom tracking verzamelen we nog veel meer inzichten over de websitebezoekers. We adviseren enkele extra custom trackings zoals een nieuwsbriefinschrijving of een succesvol verzonden formulier.
Na de SEO- en data-analyse geven we het team van VITO enkele praktische tips hoe ze zelf met de data aan de slag kunnen.
Ze beschikken bijvoorbeeld al over Google Search Console, maar maken er nog geen optimaal gebruik van. De informatie en inzichten in Search Console helpen VITO bij een betere positie in de zoekresultatenpagina’s.
Uit de data-analyse ontstaat een duidelijke vraag om data-rapportage. We creëren een Looker Studio dashboard (vroeger Google Data Studio) dat het hele team te allen tijde kan raadplegen. We koppelen Google Analytics, Search Console, Google Ads en de social mediakanalen. Zo zijn alle inspanningen gebundeld in één visueel rapport.
De samenwerking stopt niet bij een data- en SEO-analyse. Bij elke marketinginspanning kijken we naar de nodige data wat wordt opgemerkt door het team van VITO. We schudden de hand op een langetermijn co-marketingsamenwerking.
In het co-marketingverhaal werken we samen met het marketing- en communicatieteam van VITO verschillende campagnes uit, waaronder circulaire economie en climate services. Uiteraard hebben we steeds aandacht voor de doelgroepen en kanalen. We lanceren campagnes pas nadat we de bestemmingspagina grondig hebben gekeurd. Heeft de pagina voldoende autoriteit om het vertrouwen van een lead te winnen? Is er voldoende content en CTA’s om het engagement van de lead te verhogen? Pas na groen licht, gaat een campagne de deur uit.
Om de resultaten van campagnes te analyseren, zetten we conversietracking op. Wij zorgen ervoor dat de nodige tracking codes en pixels in Google Tag Manager worden ingesteld zodat we precies kunnen rapporteren over de conversieratio van de SEA- en social media campagnes. Ook deze resultaten worden gebundeld in het dashboard waar de collega’s van VITO full ownership over hebben.
Wat startte als een eenmalige SEO- en data-analyse, mondt uit in een fijne co-marketingsamenwerking. Het team van VITO is leergierig, ze volgen de data nauw op en vragen opleidingen waar nodig. Zo werden we persoonlijk uitgenodigd op de site van VITO om een in-house SEO-copywritingopleiding op maat te geven.
Met een gezonde combo van conversiegerichte copy, logische tracking en heldere dashboards houden we de campagnes nauwlettend in het oog. Zo krikken we het aantal contactopnames en nieuwsbriefinschrijving omhoog.