Waarom conversieoptimalisatie?

Ga er niet van uit dat eenmaal je site online staat, je klaar bent en je op je lauweren mag rusten. Je online aanwezigheid is maar de eerste stap. Daarna moet je ervoor zorgen dat je bezoekers op je site komen en liefst ook converteren. En net voor die laatste stap is het cruciaal dat jouw potentiële klanten makkelijk de weg vinden richting een conversie.

Het is belangrijk om het gedrag van je bezoekers te monitoren. Zo kan je snel ingrijpen bij mogelijke problemen met de gebruikerservaring die je conversieratio kunnen beïnvloeden.

Voor wie is conversieoptimalisatie interessant?

Iedereen haalt voordeel uit conversieoptimalisatie. Bedrijven met een focus op e-commerce zijn in theorie het gevoeligst voor conversieoptimalisatie. Een conversie is in hun geval eenvoudig: elke bestelling is een macroconversie. Maar ook bedrijven met focus op lead generation of content engagement hebben baat bij conversieoptimalisatie. Uiteindelijk wil elk groeiend bedrijf meer klanten, en je wilt toch dat je online inspanningen wat opleveren?

Hoe pakken wij dat aan?

Eerst bepalen we samen jouw KPI’s zodat we weten welk type conversie jij wilt optimaliseren. Dit kan gaan van harde conversies tot aantal bezoeken, tijd gespendeerd per pagina of sessie.

Wanneer je spreekt over conversieoptimalisatie, denken we automatisch aan A/B testen. En dit gaat verder dan louter kleuren testen op knoppen. Wij testen onze hypotheses met gebruikersonderzoeken en -ervaringen. Zo leven we ons volledig in jouw bezoekers en hebben we een psychologisch streepje voor tijdens hun beslissingsproces.

We starten vanuit een grondige prestatieanalyse van de huidige gebruikersflow op de website. Beschikken we eerst en vooral over genoeg en correcte data om de bestaande situatie te analyseren? Waar nodig, zullen we eerst nog bijkomende tracking instellen zodat we een duidelijk beeld hebben.

We identificeren mogelijke verbeterpunten en prioriteren deze naargelang hun impact om te bepalen welke aanpassingen we willen testen. We stellen hypotheses voor verbeteringen op en zetten daarna de A/B-test of multivariate-test op.

Testen, testen en nog eens testen

Wetenschappers voeren onderzoek, zelfs al zijn ze niet zeker dat het onderzoek wat oplevert. Een non-resultaat is ook een resultaat. Die regel gaat ook op voor Ambitious. Het is perfect mogelijk dat de resultaten van bijvoorbeeld een A/B-test erop wijzen dat een oorspronkelijke versie de beste is. Dan hebben we in ieder geval een objectieve bevestiging dat de conversie optimaal werkt. Bij elke test weten we meer over de voorkeuren van je bezoekers en komen we stap voor stap dichter bij een geoptimaliseerde website.

Wil je zeker zijn dat je website optimaal rendeert? Laat onze marketeers je pagina’s testen en die twijfels over je website zijn verleden tijd.Contacteer ons