Onze samenwerking met SVK mag je ondertussen een langetermijnrelatie noemen. Wij zijn blij – en trots – op de vele zaken die SVK al aan ons toevertrouwde: Van data opkuisen, over een flow opstellen waar ook de accountmanagers blij mee zijn tot SEA-campagnes en SEO-analyses. Met veel plezier schijnen we een spotlight op onze fijne samenwerking.
Al meer dan een eeuw staat SVK garant voor dak- en gevelbekledingsproducten van topkwaliteit. Vanuit de thuisbasis in Sint-Niklaas biedt het productiebedrijf gevelplaten, leien, gevelstenen en golfplaten gemaakt uit vezelcement. Dankzij hun sterke producten met een lange levenstermijn ben je zeker van een onderhouds- en budgetvriendelijke beplating.
Het gezegde luidt: Meten is weten. Binnen marketingkringen is het mogelijks wat afgezaagd, maar het snijdt wel hout. SVK zat op vlak van data in een vergeetput.
Allemaal vragen waarop Ambitious samen met het SVK-team het antwoord ging zoeken.
Daarom was de eerste stap in onze samenwerking een audit op hun data. Eerst hielden we lenteschoonmaak in de datakwaliteit van het Google Analytics-account. Bovendien stelden we vier verschillende contactopnames in, met elk een apart event in Google Analytics. De ideale manier om te zien welk contactpunt op welke pagina het best converteert.
Zo kwamen we uiteindelijk tot het eerste belangrijk resultaat waarvan de marketeers van SVK een glimlach op hun gezicht kregen: een uitgebreid dashboard in Looker Studio (vroeger Google Data Studio), boordevol inzichten in hun websitebezoekers en mogelijke leads.
Dankzij het dashboard zetten we geen stappen meer in het duister, maar ontdekken we in volle licht wat mogelijk is. Dus een volgende logische stap: Lead generation. Samen met het in-house marketingteam ontwierp Ambitious een campaignflow in ActiveCampaign.
Een van de belangrijkste lead-gen tactieken van SVK is gratis stalen uitdelen via de website. Het is op dit contactpunt dat we een lead gen flow opzetten.
Nieuwe leads krijgen de keuze om een formaat en kleur op te geven. Dan drukt ActiveCampaign achter de schermen een startknop in en gaat de automation flow aan het werk. De juiste en meest nabije accountmanager wordt op de hoogte gesteld zodat de staal uiteindelijk goed terechtkomt.
Per stap houden we zowel de lead als accountmanager op de hoogte met automatische mails. Zo weet iedereen waar de gratis stalen zich bevinden.
De lead generation begint op wieltjes te lopen. Om deze nog een extra boost te geven, starten we met adverteren. Per markt kiezen we voor een andere strategie.
In België zetten we volop in op adverteren via Facebook en Instagram. Eerst creëren we awareness om daarna via remarketing te targetten op look-a-like audiences. In de advertenties zorgen we uiteraard voor meer relevante data door te AB-testen, zowel op productniveau als op projecten waaruit bleek dat productpagina’s meer engagement genereerden dan inspirerende project
De andere markten waren meer gebaat bij een SEA-campagne. Dit biedt de mogelijkheid om de gevelplaten in de Franse en Duitse markt te introduceren, terwijl we zo merkbekendheid genereren in de Verenigde Staten en Canada. Met de resultaten uit de eerste campagne konden we mettertijd een steeds kwalitatiever publiek aanspreken voor hetzelfde budget.
De adverteermachine loopt en werkt zo efficiënt als vezelcement van SVK. Een SEO-traject ziet het levenslicht. We volgen drie stappen uit een typische SEO-audit:
De audit werd uitgevoerd, en we staan op het punt de website te optimaliseren. Op technisch vlak (her)schrijven we H1 en H2 headings. Om de website meer te vullen met bruikbare content, stellen we enkele veelbelovende onderwerpen voor. Uit onze analyse bleek dat concurrenten deze toch belangrijke onderwerpen links laten liggen, een opportuun moment voor SVK om daarop in te zetten.
Door de bijna onuitputtelijke productkennis van het SVK-team, leek het ons een uitgelezen kans om een pillar page in te stellen.
Vervolgens zetten we een migratie- en redirectplan op. De aparte landelijke domeinen migreren we naar een global domein waar elke bezoeker hun eigen taal kan kiezen.
Om ervoor te zorgen dat de goed werkende website - met toch al wat SEO-waarde - niet verloren zou gaan, maken we een minutieus redirectplan op. Geen sinecure als je weet dat we over alle domeinen heen een kleine duizend redirects opstellen.
Ten slotte verbeteren we de website met kleine aanpassingen:
Het resultaat mag er zijn: een solide marketingstrategie.
Onze samenwerking leidde tot een significante verbetering van de datakwaliteit van SVK. De lenteschoonmaak in het Google Analytics-account en de implementatie van vier verschillende contactopnames brachten inzicht in websitebezoekers en potentiële leads. Met lead generation en advertenties op verschillende markten werkten we aan de merkbekendheid van SVK waardoor de leads binnenstromen. Tot slot startten we een SEO-traject met contentoptimalisaties, een redirectplan en enkele quick wins. Vanaf nu is SVK beter gewapend om hun doelen te bereiken en verder te groeien als bedrijf.
Vanuit deze sterke fundering zit Ambitious nog steeds als co-piloot in de cockpit. Wij blijven SVK begeleiden bij de analyse van websitestatistieken en inzicht in hun bezoekers. Dat is voor Ambitious de ideale voedingsbodem en samenwerking voor ijzersterke toekomstige campagnes.