Maximale online awareness voor hun vacatures creëren op Facebook, Google Ads en Reddit: dat was de opdracht die havenbedrijf PSA Antwerp voor ons in petto had. Ambitious ging meteen aan de slag. Resultaat? Succesvolle campagnes en opvallend meer sollicitaties via de website.
203.400. Dat is het gemiddeld aantal containers dat havenbedrijf PSA Antwerp elke dag wereldwijd verhandelt.
Met hun personeelsbestand van meer dan 3.500 teamplayers zijn ze niet alleen actief in de Antwerpse haven maar ook in de rest van Europa, Azië en zelfs Amerika. Hun baseline “PSA, the world’s port of call” (= aanloophaven) is dus meer dan terecht gekozen.
First things first: de technische en inhoudelijke analyse van hun website en jobplatform. Zo namen we niet alleen hun meta-descriptions en URL-structuren onder de loep, we introduceerden ook nog custom tracking om de prestaties van de website en het gebruikersgedrag van de online bezoekers nog gedetailleerder te kunnen bestuderen. De webcontent wordt sindsdien voortdurend door ons geanalyseerd en geoptimaliseerd. Deze info verwerken we in een maandelijks rapport waarin we zowel quick wins als de meest efficiënte langetermijnoplossingen voorstellen. Resultaat: een betere gebruikerservaring en een vlottere sitecrawl door de zoekmachines van Google.
Ook in de Antwerpse haven is de arbeidskrapte voelbaar en is de voortdurende zoektocht naar geschikt personeel een serieuze uitdaging. De war for talent geldt niet alleen voor specifieke profielen met de nodige expertise maar voor alle jobfuncties. Zo veel mogelijk talentvolle kandidaten bereiken is dus het hoofddoel, niet alleen via hun eigen website maar ook via hun jobplatform grootgrotergroots.be.
Om de juiste doelgroep zo goed mogelijk te kunnen bereiken, optimaliseren we eerst en vooral de keywords voor de Google Ads. Voor elke aparte vacature stellen we specifieke Search Ad en Display Ads op waardoor we die kunnen matchen aan profielen die actief op zoek zijn naar een job in de maritieme sector.
Een belangrijk onderdeel van de recruitmentstrategie zijn de vele jobdagen. Niet onlogisch natuurlijk omdat het via boeiende rondleidingen in de haven de kandidaten live een blik achter de schermen geeft.
Om de exposure van die jobdagen een boost te geven, gaan we ze intensief promoten op push-media zoals Facebook en Instagram, zowel in de feed als in de stories. De inhoud van deze awareness ads is vaak ludiek aangezien een jobdag meestal bekroond wordt met een leuke activiteit of winactie (bv. win een gratis helikoptervlucht of een diner in the sky).
Op Reddit lanceren we dan weer gerichte ads om de specifieke IT-profielen te bereiken.
Ook op het relatief nieuwe platform Google for Jobs zijn we actief. We zorgden voor structured data op de website waardoor Google de vacatures van PSA Antwerp makkelijk kan indexeren en tonen aan potentiële kandidaten.
Om resultaten te bereiken, spelen we graag kort op de bal. Dat is naast communicatie en transparantie één van de belangrijkste kenmerken van co-marketing. Zo zitten we maandelijks samen met de klant om de rapportage uitgebreid te bespreken en de lopende planning te evalueren. Moet er nog een jobdag gepusht worden of bepaalde vacatures extra in de kijker gezet worden? To-do's en eventuele SEO-aanpassingen worden strikt opgevolgd en de prestaties van de website en de advertenties worden nauwlettend geanalyseerd en gemonitord.
Het harde werk heeft duidelijk z’n vruchten afgeworpen. Sinds de samenwerking is er een opvallende stijging in kandidaten die via de website solliciteren. Ook de Google Ads-campagnes zijn meer dan succesvol: op 2 jaar tijd steeg de conversieratio met maar liefst 165% én de gemiddelde kost per sollicitatie werd gehalveerd.