Het communicatieteam van Sint-Niklaas zocht een digital savvy partner die op lange termijn ondersteuning en advies kon geven. Het doel: de websites optimaal inzetten en een online marketingstrategie uitwerken. We haalden uit onze rugzak, vol ervaring met soortgelijke projecten, de kennis om deze processen te implementeren en mettertijd steeds te verbeteren.
Sint-Niklaas is niet enkel dé stad van Sinterklaas. Ze staat ook bekend om het grootste marktplein van België, talloze musea, religieuze en burgerlijke bouwwerken, Art Deco en Kunst. Sommigen declareren vol trots dat ze Sint-Niklaas als de hoofdstad van het Land van Waas beschouwen.
Een stad met ontzettend veel troeven dus. Troeven die pas met een correcte digitale aanpak helemaal tot hun recht komen. In Sint-Niklaas staan burgers centraal, en dat over alle platformen heen. Een visie die we zelf ook hoog in het vaandel dragen.
Een webplatform moet gebruiksvriendelijk zijn, en dat staat gelijk aan vindbaar en intuïtief te navigeren. Sint-Niklaas koos voor een multi-site aanpak. Zo kan de stad verschillende doelgroepen sneller naar de correcte informatie leiden. Bij zulke contentrijke platformen is het natuurlijk van groot belang dat everything SEO goed in elkaar zit.
Het resultaat van deze analyses bundelden we in een SEO-adviesrapport. Een handig document trouwens om op regelmatige basis aan de SEO van je website te sleutelen.
Het communicatieteam van Sint-Niklaas telt meerdere webredacteurs, die samen hun steentje aan de website bijdragen. Daarom verzorgden we ook opleidingen in SEO en Google Analytics om iedereen bij dienst Communicatie wegwijs te maken in digitale communicatie.
Na de grondige data-analyses schreven we een aanbeveling rond data-tracking. Zeker als je meerdere websites in beheer hebt, is een correcte data-meting van cruciaal belang. Zo zorgden we voor onder andere custom tracking waarbij we macro- en micro-conversies meten. De ideale basis om in een latere fase betalende acties meetbaar te maken.
Deze custom tracking vertaalden we vervolgens ook naar Google Data Studio dashboards zodat deze data voor iedereen lees- en behapbaar is.
Een stad als Sint-Niklaas bruist met tal van activiteiten. Met de kracht van betalende advertenties haalden we die voor het voetlicht en trokken we mensen aan om Sint-Niklaas te (her)ontdekken. Ook hier leverden we advies en ondersteuning om online marketing mee op poten te zetten en te optimaliseren. Zo werkten we in de afgelopen jaren enkele campagnes samen uit met een focus op Google Ads en Meta Ads (toen nog Facebook & Instagram).
In 2020 kregen we allemaal de corona-vloedgolf over ons heen. Ook Sinterklaas had wat moeite om bij te benen. Wij hielpen de goedheiligman waar we konden. Hij kon zich ondertussen focussen op al die pakjes.
Ambitious zorgde ervoor dat het publiek alle activiteiten rond de grote dag ook volledig online konden kijken. Met een aantal advertenties spoorden we gezinnen aan om de wekelijkse avonturen van Sint en Piet op de website en YouTube te volgen. Zelf organiseerde de Sint een corona-proof Sinterklaaszoektocht zodat ook de mensen op straat zich konden voorbereiden op 6 december.
Alle campagnes en inzet trokken bijna 41.000 gebruikers naar de website van Stad van de Sint, waarvan meer dan 15.000 uitsluitend via een betalende advertentie. De filmpjes op de website werden ook zeer intensief bekeken. Zo zien we dat meer dan 36.000 keer een filmpje werd opgezet en dat meer dan 8.000 keer de filmpjes ook volledig werden uitgekeken – en dit uitsluitend voor de gebruikers die via een paid kanaal werden aangetrokken.
Horen we Vredefeesten, dan zien we in onze gedachten meteen tien of zelfs honderd ballonnen in de lucht. Maar ook herinneringen aan de jaarlijkse feesten, de wereldmarkt en de talloze optredens van artiesten van eigen bodem passeren. Om extra publiek aan te trekken, kozen we deze keer voor Meta Ads.
De ads kenden een hoge zichtbaarheid met meer dan 300.000 impressies. Daarnaast zien we ook een hoge interactie met een doorklikratio van gemiddeld 2,25%, meer dan 1.300 vind-ik-leuks en 795 event responses.
Om dagtoeristen te verleiden, startten we met een zomercampagne. Zo speelden we de troeven van Sint-Niklaas uit: gezellig terrassen, Art Deco, architecturale kunst, musea …
We kozen voor een lokale aanpak waarbij we het Waasland en aangrenzende gemeenten targetten met veel gezochte zoektermen zoals: wat te doen Waasland, activiteiten Sint-Niklaas, op terras in Sint-Niklaas, fietsen/wandelen in de buurt.
Bij de Google Ads zagen we een uiterst hoge CTR van 20%. Ook bij de Facebook Ads lag de doorklikratio hoog met maar liefst een gemiddelde van 6%.
Bovendien konden we 288 conversies meten. In dit geval was een conversie elke keer een bezoeker wandel- en fietsroutes downloadde. Zo bereikten we heel wat mensen die cultuur, fietsen, wandelen en lokale zaken wel konden smaken en hierop reageerden: ads kregen 809 likes, werden 76 keer opgeslagen en 71 keer gedeeld.
Naast campagnes hebben we ook een adviserende rol waarin we tips en optimalisaties aanreiken om bestaande campagnes te verbeteren of om nieuwe zo goed mogelijk te lanceren. Een wisselwerking die meer en meer in-house opgenomen wordt.
Samenwerken met Sint-Niklaas verloopt steeds vlot. Het is uiterst fijn om deel te mogen uitmaken van een jong en dynamisch team met een hart voor digitale marketing.
Een jaarlijkse co-marketing samenwerking waarin we steeds de eindgebruiker, de burger, centraal plaatsen. Zo zorgden we ervoor dat de basis van de websites correct werd klaargestoomd om in een latere fase met alle digitale kanalen te kunnen inzetten op city marketing. Een succesformule waarin advies en ondersteuning elkaar mooi in de hand werken.