De opdracht

Het communicatieteam van Sint-Niklaas zocht een partner die op lange termijn ondersteuning en advies kon geven om de website optimaal in te zetten en om een betere online marketingstrategie uit te werken. Dankzij onze ervaring bij soortgelijke projecten werkten we nauw samen om deze iteratieve processen te implementeren en steeds te verbeteren.

Expertises

  • Data-analyse
  • SEO-analyse
  • Digitale strategie

Over Sint-Niklaas

Sint-Niklaas is niet enkel dé stad van Sinterklaas maar ook de stad met het grootste marktplein van België, talloze musea, religieuze en burgerlijke bouwwerken, Art Deco, Kunst, en ga zo maar verder. Velen zien in Sint-Niklaas de hoofdstad van het Waasland. Een stad met ontzettend veel troeven, dus. Troeven die een correcte digitale aanpak nodig hebben om helemaal tot hun recht te komen. Zo staat voor Sint-Niklaas de burger centraal, en dat over alle platformen heen. Een visie die we zelf ook hoog in het vaandel dragen.

SEO-analyses en ondersteuning

De gebruiksvriendelijkheid van een webplatform verbeteren heeft voor een groot stuk ook te maken met de vindbaarheid van de informatie die je op dat platform aanbiedt. Sint-Niklaas koos voor een multi-site aanpak om verschillende doelgroepen in de stad zo goed mogelijk naar de correcte informatie te leiden. Bij zulke contentrijke platformen is het natuurlijk van groot belang dat de basis, de SEO, goed ineensteekt. Een echte uitdaging, zeker als je met verschillende webredacteurs aan de website knabbelt.

We gingen aan de slag met enkele grondige SEO-analyses. 

Niet voor één, maar voor drie websites:

Deze analyses leverden een SEO-adviesrapport op waarin we de verbeterpunten in kaart brachten. Een handig document om op regelmatige basis aan de SEO van je website te sleutelen. Daarnaast verzorgden we ook opleidingen in SEO en Google Analytics om elk teamlid bij dienst Communicatie wegwijs te maken in het domein.

Data tracking en dashboards

Na de grondige data-analyses gingen we aan de slag met de aanbeveling omtrent data tracking. Zeker als je meerdere websites in je beheer hebt, is een correcte data-meting van cruciaal belang. Zo zorgden we voor o.a. custom tracking waarbij macro en micro conversies gemeten worden. De ideale basis om in een latere fase betalende acties meetbaar te maken.

Deze custom tracking vertaalden we vervolgens ook naar Google Data Studio dashboards zodat deze data voor iedereen lees- en behapbaar is.

Sint-Niklaas website op scherm - Teaser image

Campagnes

Een bruisende stad biedt uiteraard tal van activiteiten aan. Om deze wat meer in de kijker te zetten en mensen aan te trekken om Sint-Niklaas te (her)ontdekken, werd de kracht van betalende advertenties ingezet. Ook hier leverden we advies en ondersteuning aan het team Communicatie om de online marketing mee op poten te zetten en deze te optimaliseren. Zo werkten we in de afgelopen jaren enkele campagnes samen uit waarbij we Google Ads en/of Facebook & Instagram Ads online plaatsten.

Ook nood aan een SEO strategy of een co-marketing samenwerking?Contacteer ons

1. Stad van de Sint – Google Ads en Facebook & Instagram Ads

Alle campagnes en inzet trokken bijna 41.000 gebruikers naar de website van Stad van de Sint waarvan meer dan 15.000 uitsluitend via een betalende advertentie. De filmpjes op de website werden ook zeer intensief bekeken. Zo zien we dat meer dan 36.000 keer een filmpje werd opgezet en dat meer dan 8.000 keer de filmpjes ook volledig werden uitgekeken – en dit uitsluitend voor de gebruikers die via een paid kanaal werden aangetrokken.

Sint-Niklaas - Social media beelden in gsm met grijze achtergrond

2. Vredefeesten – Facebook & Instagram Ads

De ads kenden een hoge zichtbaarheid met meer dan 300.000 impressies. Daarnaast zien we ook een hoge interactie met een doorklikratio van gemiddeld 2,25%, meer dan 1.300 vind-ik-leuks en 795 event responses.

3. Zomercampagne – Google Ads en Facebook Ads

Alle campagnes en inzet trokken bijna 41.000 gebruikers naar de website van Stad van de Sint waarvan meer dan 15.000 uitsluitend via een betalende advertentie. De filmpjes op de website werden ook zeer intensief bekeken. Zo zien we dat meer dan 36.000 keer een filmpje werd opgezet en dat meer dan 8.000 keer de filmpjes ook volledig werden uitgekeken – en dit uitsluitend voor de gebruikers die via een paid kanaal werden aangetrokken.

Ik ben geïnteresseerd in een samenwerking

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Sint-Niklaas - website op laptop
Sint-Niklaas - beeld parkzijde

4. Ondersteuning bij in-house campagnes

Daarnaast hadden we ook een adviserende rol waarin we tips en optimalisaties aanreikten om bestaande campagnes te verbeteren of om nieuwe zo goed mogelijk te lanceren. Een wisselwerking die meer en meer in-house opgenomen wordt.

Samenwerken met Sint-Niklaas verloopt steeds vlot. Het is uiterst fijn om deel te mogen uitmaken van een jong en dynamisch team met een hart voor digitale marketing.

Rianne
Rianne SelsPerformance marketeer

Resultaat

  • Conversies
    Meer dan 150 conversies
  • Socialmedia
    Optimalisatie van social media kanalen
  • Campagnes
    Set-up van meerdere ad campagnes
  • Comarketing
    Co-marketing samenwerking
Ook nood aan een SEO strategy of een co-marketing samenwerking?Contacteer ons