De opdracht

De drie websites van Flexso gaan co-housen in één nieuw hoofddomein. Daar hoort een doordachte SEO-strategie – uiteraard gebaseerd op data – van Ambitious bij. Wij begeleiden Flexso bij de voorbereiding en de verhuis.

Expertises

  • Data-analyse
  • SEO-analyse
  • Digitale strategie

Over Flexso

Flexso is een strategische end-to-end SAP-implementatiepartner. Simpeler gezegd: Ze bouwen oplossingen op maat zodat jouw organisatie werkelijk alles uit SAP kan halen. Flexso innoveert continu, zijn diensten worden steeds breder en oplossingen uitgebreider. De oorspronkelijke website zwelt aan en treedt uit haar oever. Tijd voor iets nieuws.

Op zoektocht naar een partner om aanbevelingen voor die nieuwe website te verzamelen, komt Flexso bij Ambitious terecht. Wij baseren onze aanbevelingen op analyses van de bestaande websitedata, SEO- en keywordonderzoek. Enkele maanden later gaan we opnieuw samen aan de slag om de online vindbaarheid te verhogen van de – ondertussen – nieuwe website.

Devoorbereiding: Strategisch vooronderzoek

Van onze data-analyse, concurrentieanalyse en toptakenonderzoek maken we een enkel overzichtelijk rapport van de drie oorspronkelijke websites. Met dat overzicht in de hand wordt de situatie as-is duidelijker. Bovendien maken we zo ook de structuur van de nieuwe website helder.

De drie competence centers hadden elk hun eigen website (flexso.be, flexsodigital.be en flexsoforpeople.com) die we analyseren met verschillende tools.

  • Met Google Analytics zoeken we de meest bekeken items en pagina’s met hoge exit-rate.
  • Hotjar gebruiken we om ons toptakenonderzoek te onderbouwen.

Nu weten we hoe de websites in elkaar steken. Bovendien hebben we ook een beter zicht op de websitebezoekers. Als we weten wie ze zijn en waarom ze op de websites belanden, kunnen we de gebruikerservaring op de nieuwe website vanaf het begin aanzienlijk verbeteren. Fijn voor de bezoekers, want die vindt sneller zijn informatie. Nog fijner voor Flexso, want de conversiegraad schiet zo de hoogte in.

Flexso teaser image - personen aan tafel

SEO- en keywordonderzoek

Met het SEO- en keywordonderzoek kijken we wat de drie verschillende competence centers uniek hebben. We formuleren een contentstrategie om de drie websites samen te voegen.

First things first: Hoe verhouden de drie zich tegenover elkaar? Positioneren ze zich anders in de markt? Welke zoektermen horen bij welk competence center, en is er overlap? Flexso Digital leunt bijvoorbeeld meer aan bij zoektermen als IT en SAP-integratie, terwijl Flexso For People gevonden wil worden op HR-gerelateerde termen.

De bevindingen uit de contentstrategie brengen de nodige structuur. Welke topics zijn uniek aan bepaalde competence centers? Onze SEO-experts buigen zich over dit vraagstuk en doen verschillende aanbevelingen.

Eindelijk verhuizen: SEO Redirectplan

Het vooronderzoek zit erop, de verhuis kan beginnen. We migreren de drie bestaande websites naar een nieuwe domeinnaam. Dit wil zeggen dat Flexso alle competences op de nieuwe website onderbrengt. De volledig nieuwe domeinnaam blinkt uit in eenvoud: flexso.com.

De waarde en autoriteit die de oude domeinnamen hebben opgebouwd, willen we zo veel mogelijk overnemen naar de nieuwe situatie. Om dat te doen slagen, bereiden we een gedetailleerd redirectplan voor. We lijsten alle oude URL’s op en mappen deze one-to-one aan de nieuwe URL-structuur.

Tijdens de lancering toetsen we alle redirects, 4XX en 5XX statusmeldingen. We herhalen dat na enkele weken en nog eens een paar maanden later. Zo streven we naar een minimaal verlies aan SEO-waarde bij het veranderen van domeinnaam. Naast het redirectplan gaan we een lijst aan SEO-parameters af bij en na de lancering van de website.

Data tracking en SEA

Tijdens het voortraject hebben we enkele maanden intensief samengewerkt met het communicatie- en marketingteam van Flexso. In de tussentijd groeit Flexso verder en verder, en zeker zijn HR-afdeling. Nu de website is gelanceerd, is de tijd rijp om experten (hint: het zijn wij) in te schakelen om die afdeling online te promoten met SEA.

Met de nieuwe, verbeterde website gaan wij fluitend aan de slag. Om de campagne te doen slagen, zorgen we eerst voor een optimale datakwaliteit. We rapporteren maandelijks de resultaten van de campagne in een uitgebreid rapport. In dit rapport presenteren we de bestaande websitecijfers en de conversies die een direct gevolg zijn van de campagne.

Tijdens de maandelijkse rapportage van de website- en campagnecijfers stellen we ook praktische optimalisaties voor. Zijn er aanpassingen nodig aan de landingspagina? Is de kwaliteit van de bezoekers via de campagne optimaal? Zetten we het budget in op de juiste keywords? Marketing stopt nooit. Al goed dat Ambitious tomeloze energie heeft.

Flexso for people2 04

Resultaat

Een op-en-top Ambitious voortraject met een SEO- en data-analyse.
Een Ambitious SEA-campagne pur sang met oog voor conversietracking en datarapportage. Tout court, een Ambitious co-marketingtraject boordevol vertrouwen, samenwerking en continue optimalisatie.

Ook nood aan een SEO-strategie?Contacteer ons