Wil je meer klanten aantrekken en je verkoopcijfers verhogen? Dan is een USP, Unique Selling Proposition of Unique Selling Point een fundamenteel ingrediënt in jouw marketingcocktail. Dit is een “uniek voordeel” dat jou anders maakt dan de concurrentie. Hieronder leggen we uit hoe zo’n USP er idealiter uitziet en hoe je zelf zo’n wereldveroverende troef definieert.
Een USP is een ‘Unique Selling Proposition’ of ‘Unique Selling Point’. Soms wordt er ook wel gesproken van een ‘Unique Value Proposition’ (UVP) of een ‘Unique Buying Reason’ (UBR). Het concept USP werd bedacht door Rosser Reeves, die bij een van de grootste reclame-agentschappen ter wereld werkte: Ted Bates & Company. Klinkt misschien wat abstract, dus we kaderen de USP en zijn betekenis even voor jou.
Een Unique Selling Proposition is een unieke troef van je product, dienst, merk of bedrijf die je onderscheidt van jouw concurrenten. Jij hebt iets wat klanten zoeken, willen en nergens anders kunnen terugvinden. Deze onderscheidende factoren kunnen zich afspelen op het gebied van kwaliteit, productkenmerken, klantenservice en prijs, en ook je opgedane ervaring of populariteit kan ingeschakeld worden als USP.
We zijn in een tijdperk beland waar bijna álles bestaat en waar er van elk product véél alternatieven zijn. Op die manier wordt het soms moeilijk om nog op te vallen en je unieke stempel te drukken. Daarom is het als bedrijf cruciaal om heel concreet te definiëren wat jou nu net zo anders maakt.
Met een goeie Unique Selling Proposition kan jij je merk veel sterker in de markt zetten en een gerichtere, meer effectieve marketingstrategie uittekenen. Je USP vormt de rode draaddoorheen je branding en marketinginitiatieven. Of je nu een groothandel runt, zakelijke communicatie faciliteert, professionele diensten aanbiedt, bedrijfsadvies geeft, events organiseert, ..., je USP moet er altijd overduidelijk in verweven zitten. Zo begrijpen potentiële klanten beter wat je aanbiedt én waarom jij de juiste partij voor hen bent. Het resultaat? Een effectievere merkpositionering, hogere klantloyaliteit en betere verkoopcijfers. Het is dus belangrijk om te sleutelen aan jouw marketingstrategie.
Een effectieve USP kan het verschil maken tussen een potentiële klant die voor jou kiest of naar je concurrent gaat. Maar wat maakt een USP nu echt goed? Dit zijn de vijf belangrijkste kenmerken van een sterke USP:
Je USP moet heel specifiek aangeven op welk vlak jij verschilt van je concurrenten. Vermijd vage bewoordingen; hoe concreter je USP, hoe beter.
Zeg bijvoorbeeld niet dat jouw pizza’s ‘de beste’ zijn, maar eerder dat je ‘s met lokale producten gemaakt is. Zo spreek je meteen een select publiek aan.
Speel in op de noden en verlangens van je klanten. Probeer te achterhalen wat ze belangrijk vinden en verweef dit in je USP. Voeg eventueel ook een emotionele toets toe aan je USP en roep positieve emoties op.
Bijvoorbeeld:
Formuleer je USP krachtig en beknopt in 1 à 2 catchy zinnen. Zorg ervoor dat het makkelijk te onthouden is en gebruikt kan worden als elevator pitch. Met een USP die in het hoofd blijft hangen, trek je makkelijker klanten aan.
Bijvoorbeeld:
Marktomstandigheden en klantbehoeften veranderen voortdurend, dus houd je USP altijd up-to-date. Pas het geregeld aan om mee te blijven met de huidige markt en de verwachtingen van je doelgroep.
Bijvoorbeeld:
Je kan je USP indien gewenst ook ondersteunen met sociale bewijskracht, zoals klantbeoordelingen, statistieken, awards of certificeringen. Hierdoor vergroot je het vertrouwen in je brand, producten of services.
Bijvoorbeeld:
Oké, we weten nu wat een Unique Selling Point is. Hoe vertaalt zich dat eigenlijk in de praktijk? Hieronder illustreren we de USP met enkelewereldberoemde voorbeelden:
De USP-voorbeelden van hierboven zijn natuurlijk afkomstig van multinationals met een knallend marketingteam. Maar ook jij kan dé perfecte Unique Selling Proposition opstellen. Hoe je dat doet? Volg onderstaande stappen en jij haalt je prospecten moeiteloos over de streep!
Eerst ga je best even spieken bij de concurrentie. Je kan enkel definiëren wat het verschil is tussen jullie als je exact weet hoe zij het aanpakken. Wat zijn hun USP’s en hoe trachten zij klanten te overtuigen? Is er een opportuniteit die ze hebben laten liggen? Als zij bijvoorbeeld focussen op de exclusieve stijl van hun schoenen, dan kan jij bij jouw schoenen inzoomen op het ongekende comfort ervan.
Wat maakt jouw bedrijf zo speciaal? Lijst op hoe het precies verschilt van de concurrentie en wees hierbij uiterst specifiek. Denk na over je volledige aanpak van a tot z: van ontwerp en productie tot levering en dienst-na-verkoop. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormsessie met je volledige team en laat iedereen unieke troeven opschrijven. Het kan ook helpen om even bij bestaande klanten na te vragen waarom ze voor jou gekozen hebben.
Hulp nodig bij het organiseren van een brainstormsessie? Onze expert staan voor je klaar!
Na je concurrentie-analyse en introspectie, is het ook belangrijk om een doelgroep-analyse uit te voeren. Wie is je doelgroep en waarnaar zijn zij op zoek? Welke onvervulde behoeften hebben je prospecten en hoe speel jij hierop in? Met andere woorden, wat is het gat in de markt en hoe kan jij dat vullen? Als jij die éne unieke oplossing vindt voor het probleem van je prospecten, dan ben je binnen. Opletten dat je geen loze beloften maakt, want dat kan averechts werken.
We zijn er bijna! Nu je alle informatie hebt over je concurrenten, jouw unieke troeven en je doelgroep, is het tijd om alles te bundelen in een heel gerichte USP. Je kan bijvoorbeeld deze template gebruiken om je USP onder woorden te brengen:
[Mijn merk] biedt [product/service] voor [doelgroep] om [waardepropositie].
In tegenstelling tot [de concurrentie], hebben/bieden wij [belangrijkste verschil].
Natuurlijk zal je dit nooit zo letterlijk op je kanalen zetten, maar deze denkwijze kan je wel op weg helpen. Zorg er in elk geval voor een krachtige, bondige, specifieke en pakkende USP die het onderscheid tussen jou en je concurrenten haarfijn aantoont.
USP gevonden? Super! Laat je Unique Selling Point terugkeren in al je communicatie. Plaats het sowieso op een prominente plek op de homepage van je website. Zo weten klanten meteen dat ze aan het juiste adres zijn: bij een specialist met de nodige expertise én het antwoord op hun zoekvraag. Integreer de USP daarnaast in je logo, slogans, advertenties, socialemediaposts enzovoort.
Let op: het is niet omdat je een Unique Selling Point hebt, dat die eeuwig hetzelfde blijft. De markt evolueert, concurrenten komen en gaan en klantbehoeften veranderen voortdurend. Daarom moet je de impact van je USP doorlopend meten en je USP bijschaven waar en wanneer nodig.
Een USP, Unique Selling Proposition of Unique Selling Point mag dus niet ontbreken in jouw marketingstrategie. Het bepaalt zelfs de volledige richting en uitrol ervan. Een USP toont aan waarom klanten met jou in zee moeten gaan en niet met de concurrent. Want jij bent anders, jij bent uniek.
Maak je USP klantgericht, specifiek, eenvoudig, pakkend en actueel en accentueer heel duidelijk het verschiltussen jou en je concurrenten. Zorg ervoor dat de USP overal blijft terugkeren en écht blijft hangen: het staat op je website en socialemediakanalen, het zit in je elevator pitch en keert terug in al je professionele communicatie en marketingcampagnes. Je prospecten zullen je brand meer beginnen te waarderen, wat uiteindelijk leidt tot een hogere merkbekendheid én hogere omzet.