Wat is een USP?

Een USP is een Unique Selling Proposition’ of ‘Unique Selling Point’. Soms wordt er ook wel gesproken van een ‘Unique Value Proposition’ (UVP) of een ‘Unique Buying Reason’ (UBR). Het concept USP werd bedacht door Rosser Reeves, die bij een van de grootste reclame-agentschappen ter wereld werkte: Ted Bates & Company. Klinkt misschien wat abstract, dus we kaderen de USP en zijn betekenis even voor jou.

Een Unique Selling Proposition is een unieke troef van je product, dienst, merk of bedrijf die je onderscheidt van jouw concurrenten. Jij hebt iets wat klanten zoeken, willen en nergens anders kunnen terugvinden. Deze onderscheidende factoren kunnen zich afspelen op het gebied van kwaliteit, productkenmerken, klantenservice en prijs, en ook je opgedane ervaring of populariteit kan ingeschakeld worden als USP.

Brown Blue Denim Jeans Fashion Sale Website Banner

Het belang van een ijzersterke USP

We zijn in een tijdperk beland waar bijna álles bestaat en waar er van elk product véél alternatieven zijn. Op die manier wordt het soms moeilijk om nog op te vallen en je unieke stempel te drukken. Daarom is het als bedrijf cruciaal om heel concreet te definiëren wat jou nu net zo anders maakt.

  • Wat is jouw ultieme verkoopargument?
  • Waarom moeten klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent?
  • Wat doe jij beter of op unieke wijze?

Met een goeie Unique Selling Proposition kan jij je merk veel sterker in de markt zetten en een gerichtere, meer effectieve marketingstrategie uittekenen. Je USP vormt de rode draaddoorheen je branding en marketinginitiatieven. Of je nu een groothandel runt, zakelijke communicatie faciliteert, professionele diensten aanbiedt, bedrijfsadvies geeft, events organiseert, ..., je USP moet er altijd overduidelijk in verweven zitten. Zo begrijpen potentiële klanten beter wat je aanbiedt én waarom jij de juiste partij voor hen bent. Het resultaat? Een effectievere merkpositionering, hogere klantloyaliteit en betere verkoopcijfers. Het is dus belangrijk om te sleutelen aan jouw marketingstrategie.

Wat is een goede USP?

Een effectieve USP kan het verschil maken tussen een potentiële klant die voor jou kiest of naar je concurrent gaat. Maar wat maakt een USP nu echt goed? Dit zijn de vijf belangrijkste kenmerken van een sterke USP:

1) Onderscheiden en concreet

Je USP moet heel specifiek aangeven op welk vlak jij verschilt van je concurrenten. Vermijd vage bewoordingen; hoe concreter je USP, hoe beter.

Zeg bijvoorbeeld niet dat jouw pizza’s ‘de beste’ zijn, maar eerder dat je ‘s met lokale producten gemaakt is. Zo spreek je meteen een select publiek aan.

2) Klantgericht en emotioneel

Speel in op de noden en verlangens van je klanten. Probeer te achterhalen wat ze belangrijk vinden en verweef dit in je USP. Voeg eventueel ook een emotionele toets toe aan je USP en roep positieve emoties op.

Bijvoorbeeld:

  • ‘Krijg een killer body met ons 6-weken fitnessprogramma' (fitnessbedrijf)
  • ‘Transformeer uw supply chain: duurzame logistiek die uw bedrijf én de planeet ten goede komt’ (logistiek bedrijf)
  • ‘Verhoog je productiviteit met 30% dankzij onze geautomatiseerde workflowsoftware’ (SaaS bedrijf)

3) Eenvoudig en pakkend

Formuleer je USP krachtig en beknopt in 1 à 2 catchy zinnen. Zorg ervoor dat het makkelijk te onthouden is en gebruikt kan worden als elevator pitch. Met een USP die in het hoofd blijft hangen, trek je makkelijker klanten aan.

Bijvoorbeeld:

  • ‘Precisie tot op de micrometer’ (producent van industriële meetapparatuur)
  • ‘Cyberveiligheid: wij maken hackers werkloos’ (cybersecurity bedrijf)
  • ‘Cloud-oplossingen zonder mist’ (SaaS bedrijf)

4) Relevant en actueel

Marktomstandigheden en klantbehoeften veranderen voortdurend, dus houd je USP altijd up-to-date. Pas het geregeld aan om mee te blijven met de huidige markt en de verwachtingen van je doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • ‘5G-ready infrastructuur voor grenzeloze connectiviteit’ (telecom aanbieder)
  • ‘Groene chemie voor een blauwe planeet’ (petrochemisch bedrijf)
  • ‘AI-gedreven oplossingen voor mensgerichte resultaten’ (AI-tech bedrijf)
  • ‘Slimme steden, tevreden burgers’ (overheidsinstantie)

5) Ondersteund door bewijs

Je kan je USP indien gewenst ook ondersteunen met sociale bewijskracht, zoals klantbeoordelingen, statistieken, awards of certificeringen. Hierdoor vergroot je het vertrouwen in je brand, producten of services.

Bijvoorbeeld:

  • ‘Intussen ruim 10.000 keer verkocht!’
  • ‘Wetenschappelijk bewezen methode om sneller af te vallen’.
  • ‘ISO 27001 gecertificeerd: Uw data in de veiligste handen van België’
  • ‘Met 1 miljoen+ gebruikers het meest gekozen CRM-systeem in Europa’
  • ‘Uitgeroepen tot 2024 auto van het jaar’
  • ‘BREEAM 'Outstanding' certificering voor 90% van onze projecten. Wij bouwen de meest duurzame kantoren van Vlaanderen.’

USP-voorbeelden in de praktijk

Oké, we weten nu wat een Unique Selling Point is. Hoe vertaalt zich dat eigenlijk in de praktijk? Hieronder illustreren we de USP met enkelewereldberoemde voorbeelden:

  • Domino’s Pizza is bekend om de USP ‘Delivered within 30 minutes, or free’: slaagt de pizzakoerier er niet in om je pizza binnen het halfuur te leveren, dan hoef je niet te betalen.
  • FedEx lanceerde in 1979 de ‘Overnight’-campagne: pakjes zouden voortaan de volgende dag geleverd worden. Hiermee mikte FedEx op een belangrijk verlangen van klanten. Zo oversteeg het bedrijf vlotjes de grote concurrent Emery.
  • LinkedIn onderscheidt zich als sociaal netwerk door zich te focussen op bedrijven en professionals. Daarmee is het dus anders dan bijvoorbeeld Instagram of Facebook.
  • Head & Shoulders is anders dan andere shampoomerken omdat het zich specifiek richt op consumenten met roos. Het merk noemt zichzelf ‘The Scalp Expert’.
  • PayPal is uniek omdat je geen lokale bankrekening nodig hebt om transacties te verrichten.
  • Fenty, het make-upmerk van zangeres Rihanna, maakt het verschil omdat het in vergelijking met andere merken veel meer tinten aanbiedt voor personen met een donkere huidskleur.
  • Colruyt staat bekend om hun lage prijzen en no-nonsense aanpak. Hun USP is dan ook: "De laagste prijs, voor elk product, op elk moment."

Hoe creëer je nu zo’n USP?

De USP-voorbeelden van hierboven zijn natuurlijk afkomstig van multinationals met een knallend marketingteam. Maar ook jij kan dé perfecte Unique Selling Proposition opstellen. Hoe je dat doet? Volg onderstaande stappen en jij haalt je prospecten moeiteloos over de streep!

Scherm afbeelding 2024 07 09 om 12 08 44

1) Doe onderzoek naar je concurrentie

Eerst ga je best even spieken bij de concurrentie. Je kan enkel definiëren wat het verschil is tussen jullie als je exact weet hoe zij het aanpakken. Wat zijn hun USP’s en hoe trachten zij klanten te overtuigen? Is er een opportuniteit die ze hebben laten liggen? Als zij bijvoorbeeld focussen op de exclusieve stijl van hun schoenen, dan kan jij bij jouw schoenen inzoomen op het ongekende comfort ervan.

2) Achterhaal wat jouw brand anders maakt

Wat maakt jouw bedrijf zo speciaal? Lijst op hoe het precies verschilt van de concurrentie en wees hierbij uiterst specifiek. Denk na over je volledige aanpak van a tot z: van ontwerp en productie tot levering en dienst-na-verkoop. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormsessie met je volledige team en laat iedereen unieke troeven opschrijven. Het kan ook helpen om even bij bestaande klanten na te vragen waarom ze voor jou gekozen hebben.

Hulp nodig bij het organiseren van een brainstormsessie? Onze expert staan voor je klaar!

3) Bepaal welke unieke oplossing jij biedt

Na je concurrentie-analyse en introspectie, is het ook belangrijk om een doelgroep-analyse uit te voeren. Wie is je doelgroep en waarnaar zijn zij op zoek? Welke onvervulde behoeften hebben je prospecten en hoe speel jij hierop in? Met andere woorden, wat is het gat in de markt en hoe kan jij dat vullen? Als jij die éne unieke oplossing vindt voor het probleem van je prospecten, dan ben je binnen. Opletten dat je geen loze beloften maakt, want dat kan averechts werken.

4) Zet alle informatie op een rijtje

We zijn er bijna! Nu je alle informatie hebt over je concurrenten, jouw unieke troeven en je doelgroep, is het tijd om alles te bundelen in een heel gerichte USP. Je kan bijvoorbeeld deze template gebruiken om je USP onder woorden te brengen:

[Mijn merk] biedt [product/service] voor [doelgroep] om [waardepropositie].

In tegenstelling tot [de concurrentie], hebben/bieden wij [belangrijkste verschil].

Natuurlijk zal je dit nooit zo letterlijk op je kanalen zetten, maar deze denkwijze kan je wel op weg helpen. Zorg er in elk geval voor een krachtige, bondige, specifieke en pakkende USP die het onderscheid tussen jou en je concurrenten haarfijn aantoont.

5) Verweef je USP in al je communicatie

USP gevonden? Super! Laat je Unique Selling Point terugkeren in al je communicatie. Plaats het sowieso op een prominente plek op de homepage van je website. Zo weten klanten meteen dat ze aan het juiste adres zijn: bij een specialist met de nodige expertise én het antwoord op hun zoekvraag. Integreer de USP daarnaast in je logo, slogans, advertenties, socialemediaposts enzovoort.

Let op: het is niet omdat je een Unique Selling Point hebt, dat die eeuwig hetzelfde blijft. De markt evolueert, concurrenten komen en gaan en klantbehoeften veranderen voortdurend. Daarom moet je de impact van je USP doorlopend meten en je USP bijschaven waar en wanneer nodig.

Conclusie: ga op zoek naar jouw ‘sweet spot’

Een USP, Unique Selling Proposition of Unique Selling Point mag dus niet ontbreken in jouw marketingstrategie. Het bepaalt zelfs de volledige richting en uitrol ervan. Een USP toont aan waarom klanten met jou in zee moeten gaan en niet met de concurrent. Want jij bent anders, jij bent uniek.

Maak je USP klantgericht, specifiek, eenvoudig, pakkend en actueel en accentueer heel duidelijk het verschiltussen jou en je concurrenten. Zorg ervoor dat de USP overal blijft terugkeren en écht blijft hangen: het staat op je website en socialemediakanalen, het zit in je elevator pitch en keert terug in al je professionele communicatie en marketingcampagnes. Je prospecten zullen je brand meer beginnen te waarderen, wat uiteindelijk leidt tot een hogere merkbekendheid én hogere omzet.

Definieer je USP samen met onze marketingexpertenContact

Geschreven door

  • Lucas Hover
    Lucas StrijbosPerformance Marketeer
Share this post
Definieer je USP samen met onze marketingexpertenGet in touch