End of an era voor third-party cookies

Google kondigde onlangs aan dat haar webbrowser Chrome in de toekomst niet langer third-party cookies zal ondersteunen. Een goeie zet voor de privacy van webgebruikers, maar een doorn in het oog voor digital marketeers. Third-party cookies bevatten namelijk cruciale informatie over het surfgedrag van webgebruikers, bv. welke webpagina’s ze bezoeken, hoe vaak, via welke route en hoelang ze erop blijven. Deze gegevens hielpen marketeers om advertentiecampagnes te optimaliseren en prospecten te (re)targeten. Googles alternatief? ‘Enhanced conversions’ of ‘verbeterde conversies’.

Teaser afbeelding Enhanced conversions (tweede versie)

‘Enhanced conversions’: say what?

‘Enhanced conversions’ is een innovatieve feature van Google Ads die helpt om conversies nauwkeuriger te meten en te interpreteren. Realiseert een klant een conversie op jouw website, zoals een aankoop of informatieaanvraag? Dan verzamelt je website first-party klantgegevens, zoals naam, e-mailadres, woonplaats of telefoonnummer. Deze gegevens worden vervolgens gehasht of versleuteld: ze worden omgezet naar een unieke code om de privacy van klanten te beschermen.

Hun gegevens zijn dus in goeie – elektronische – handen. Tot slot worden deze versleutelde conversiegegevens doorgestuurd naar Google en vergeleken met ingelogde Google-accounts om de conversies zo toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen.

Klinkt misschien abstract, dus we leggen nog even concreet uit hoe de vork in de steel zit. Een webgebruiker klikt bijvoorbeeld op je advertentie vanop zijn laptop, maar doet nog geen aankoop. De volgende dag gaat hij rechtstreeks naar jouw website vanop zijn gsm en doet hij een aankoop.

Dankzij ‘enhanced conversions’ zal Google het e-mailadres dat de eerste dag werd gebruikt koppelen aan het telefoonnummer dat de tweede dag werd gebruikt. Hierdoor kan Google de gegevens linken aan eerdere advertentieklikken. Zo kan jij de effectiviteit van je advertenties beter leren inschatten als digital marketeer of bedrijf.

Wat levert het jou op?

‘Enhanced conversions’ kan je instellen op drie verschillende manieren: via de Google tag, GoogleTag Manager of Google Ads API. Als je deze feature strategisch inzet, kunnen jouw advertentiecampagnes en conversies stevig de lucht in schieten. En dat allemaal zonder de privacy van klanten in het gedrang te brengen. Dankzij Google Ads’ nieuwe stokpaardje kan jij:

  • meer gedetailleerde conversiedata ontvangen
  • online conversies accurater interpreteren
  • je Google-advertenties én biedstrategie optimaliseren
  • je marketingprestaties correcter inschatten en bijsturen

Boek online succes met Ambitious

Via ‘enhanced conversions’ kunnen jouw advertenties zich dus ontpoppen tot fenomenale online kaskrakers. Wil je met deze nieuwe feature aan de slag gaan, maar kan je wat marketing- ondersteuning gebruiken? Ambitious to the rescue! Onze marketeers schieten je graag te hulp. Ze gooien hun skills en inzichten in de strijd om de ‘enhanced conversions’ voor jou te integreren en voortaan nog slimmer conversies te meten én te realiseren.

Optimaliseer mijn conversiesNeem contact op

Geschreven door

  • Marc
    Marc GulinskiPerformance Strateeg
Share this post