Als ondernemer wil je natuurlijk effectieve online advertenties op poten zetten en zoveel mogelijk conversies realiseren. Dat kan enkel als je potentiële klanten beter leert begrijpen, maar dat is niet altijd zo eenvoudig. Zeker nu third-party cookies op pensioen gaan. Daarom kwam Google recent op de proppen met een nieuwe, slimmere én privacy-veilige manier van conversiemeting: ‘enhanced conversions’ of ‘verbeterde conversies’. Wat dit precies is en voor jou kan betekenen, kom je hieronder te weten.
Google kondigde onlangs aan dat haar webbrowser Chrome in de toekomst niet langer third-party cookies zal ondersteunen. Een goeie zet voor de privacy van webgebruikers, maar een doorn in het oog voor digital marketeers. Third-party cookies bevatten namelijk cruciale informatie over het surfgedrag van webgebruikers, bv. welke webpagina’s ze bezoeken, hoe vaak, via welke route en hoelang ze erop blijven. Deze gegevens hielpen marketeers om advertentiecampagnes te optimaliseren en prospecten te (re)targeten. Googles alternatief? ‘Enhanced conversions’ of ‘verbeterde conversies’.
‘Enhanced conversions’ is een innovatieve feature van Google Ads die helpt om conversies nauwkeuriger te meten en te interpreteren. Realiseert een klant een conversie op jouw website, zoals een aankoop of informatieaanvraag? Dan verzamelt je website first-party klantgegevens, zoals naam, e-mailadres, woonplaats of telefoonnummer. Deze gegevens worden vervolgens gehasht of versleuteld: ze worden omgezet naar een unieke code om de privacy van klanten te beschermen.
Hun gegevens zijn dus in goeie – elektronische – handen. Tot slot worden deze versleutelde conversiegegevens doorgestuurd naar Google en vergeleken met ingelogde Google-accounts om de conversies zo toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen.
Klinkt misschien abstract, dus we leggen nog even concreet uit hoe de vork in de steel zit. Een webgebruiker klikt bijvoorbeeld op je advertentie vanop zijn laptop, maar doet nog geen aankoop. De volgende dag gaat hij rechtstreeks naar jouw website vanop zijn gsm en doet hij een aankoop.
Dankzij ‘enhanced conversions’ zal Google het e-mailadres dat de eerste dag werd gebruikt koppelen aan het telefoonnummer dat de tweede dag werd gebruikt. Hierdoor kan Google de gegevens linken aan eerdere advertentieklikken. Zo kan jij de effectiviteit van je advertenties beter leren inschatten als digital marketeer of bedrijf.
‘Enhanced conversions’ kan je instellen op drie verschillende manieren: via de Google tag, GoogleTag Manager of Google Ads API. Als je deze feature strategisch inzet, kunnen jouw advertentiecampagnes en conversies stevig de lucht in schieten. En dat allemaal zonder de privacy van klanten in het gedrang te brengen. Dankzij Google Ads’ nieuwe stokpaardje kan jij:
Via ‘enhanced conversions’ kunnen jouw advertenties zich dus ontpoppen tot fenomenale online kaskrakers. Wil je met deze nieuwe feature aan de slag gaan, maar kan je wat marketing- ondersteuning gebruiken? Ambitious to the rescue! Onze marketeers schieten je graag te hulp. Ze gooien hun skills en inzichten in de strijd om de ‘enhanced conversions’ voor jou te integreren en voortaan nog slimmer conversies te meten én te realiseren.