Uitstelgedrag is zelden een goede eigenschap, maar zelfs Google is er schuldig aan. Al 10 dagen na de lang aangekondigde shutdown van UA wordt er nog steeds data getracked in de oude properties. De uitstellers onder ons kunnen jammer genoeg niet op twee oren blijven slapen: Google kondigde aan dat de shutdown wel degelijk in gang is gezet. Vanaf 1 januari 2024 zal ook al de historische data wel degelijk verwijderd worden. Hoog tijd dus om zo snel mogelijk over te schakelen naar Google Analytics 4 (GA4)! Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen nood, met dit 10 stappenplan doe je het meteen goed!
Maak een nieuwe Google Analytics 4-property aan. Dit doe je door in te loggen op je huidige Universal Analytics-account en door te klikken naar het tandwiel ⚙️ linksonder “Beheerder”. Vervolgens zoek je in de property kolom naar “Installatieassistent voor GA4”. Bekijk zeker of je over de nodige rechten beschikt, enkel gebruikers met de rol Bewerker of Beheerder kunnen de installatieassistent gebruiken. Daarna druk je op “Aan de slag” en vervolgens op “Een nieuwe Google Analytics-property maken”. Een goede eerste stap is al het halve werk, op naar de volgende.
De implementatie van de nieuwe GA4-code op je website is een belangrijk onderdeel van de installatie. Hierbij volg je het stappenplan op de installatie-assistent pagina en klik je op “Taginstallatie”. Zoals je zult zien, word je automatisch doorgestuurd naar de gegevensstreams die je verder kunt instellen. Wanneer je op de stream klikt, kom je automatisch in het scherm “Webstreamgegevens” waar je je Metings-ID terugvindt.
Om google analytics actief op je website te krijgen zal je een stukje code moeten toevoegen op je website. Hiervoor gebruik je best Google Tag Manager. Meer info nodig? Onze FAQ beantwoord al je vragen over GTM!
Open Google Tag Manager en maak een nieuwe tag aan door de “Metings-ID” uit het bovenstaande tabblad “Webstreamgegevens” te kopiëren. Als Tag Type selecteer je “Google Analytics: GA4 Configuration”. Plaats deze tag nu op alle webpagina’s en zorg ervoor dat je niks verandert aan de oude, bestaande UA-tags en trackingcodes.
Ga naar de property-instellingen in het beheermenu van GA4. Kijk eens na of de tijdzone en valuta-instellingen wel correct zijn. Check voor alle zekerheid ook eens onder “Gegevensinstellingen” en “Gegevensverzameling” of de gegevensverzameling door Google-signalen uit staat. Zo voorkom je dat er ongewenste advertentiecookies verwerkt worden in je analyse.
Ga in de property kolom naar “Gebeurtenissen” en klik daar op “Gebeurtenismaken”. Vul hier de naam van de gewenste conversie in (bv. “contactformulieringevuld”). Stel de bedankpagina in met de parameter “page location” en ga naar de knop “Parameter”: vul vervolgens onder “waarde” de URL van je bedankpagina in.
Ga naar “Conversies”, klik door naar “Nieuwe conversiegebeurtenis” en vul de gebeurtenisnaam van de gewenste conversie (bv. “contactformulieringevuld” - zie hierboven) in. Vanaf nu worden deze conversies gemeten.
Met de analyse van jouw eigen klikgedrag op je website ben je natuurlijk niet veel. Daarom is het belangrijk om het intern verkeer te kunnen filteren. Ga hiervoor via “Beheer” naar “Gegevensstreams” en klik op je website. Scrol naar beneden en klik “Instellingen voor taggen” aan. Klik vervolgens op “Alles tonen”. Je ziet dan “Regel voor intern verkeer bewerken”: hier kun je een regel aanmaken voor elke locatie of webpagina die je wil filteren. Ga vervolgens terug naar de algemene instellingen. Activeer daar de filter via “Gegevensinstellingen” en “Gegevensfilters” in het beheermenu en open je filter “Internal Traffic”. Selecteer “Actief” en bewaar je keuze.
Wie voordien al Google Ads, Search Console of Merchant Center gebruikt, kan die nog steeds gebruiken met GA4. Om dat te kunnen doorvoeren moet je deze koppelen aan je GA4-property. Ga via “Beheer” en “Installatie-assistent” naar “Koppelen aan Google Ads”. Kies het account dat je wil koppelen en ga naar “Volgende”. Schakel “Gepersonaliseerd adverteren inschakelen” uit en druk dan op “Verzenden”. Klaar is Kees, of toch bijna.
Goed om te weten: de standaard bewaartermijn van property data is 2 maand, maar die kun je makkelijk verlengen. Tip: pas de gegevensbewaring manueel aan naar 14 maand, zo kun je alle data gedurende een langere termijn met elkaar vergelijken. Dit doe je via “Beheer”, “Data settings” en “Data Retention”. Vergeet ook niet de “Reset user data on new activity” aan te zetten en druk op “Bewaar”.
Na deze 9 stappen ben je helemaal mee met het GA4-verhaal en kun je alle data maximaal meten en analyseren. De nieuwe GA4 interface biedt alvast een overzicht van alle verzamelde user data. Zijn er zaken die je niet terugvindt in de standaard rapporten binnen GA4? Probeer eens een custom rapport aan te maken. Hiervoor navigeer je naar het GA4 overzicht en selecteer je “Verkennen” uit het menu aan de linkerkant. Vervolgens kan je een leeg rapport aanmaken om zelf verschillende dimensies en metrics te gaan combineren.
Je website verandert voortdurend. Tenslotte is dus ook belangrijk om geregeld na te gaan of je tracking wel nog altijd correct verloopt. Check af en toe dat de Google Analytics code correct functioneert, je data vlot binnenkomt en dat je gebruikers op de juiste manier trackt. Denk daarbij ook zeker aan de regels van de GDPR. Daarnaast raden we steeds aan om ook de kwaliteit van je verkeer na te gaan. Komt al het verkeer ordelijk binnen? Zijn er geen slordige URLs? Heb je niet te veel direct verkeer? Gebruik je UTM tags op de correcte manier? Is er geen spam verkeer op de website? ... etc. Je kan ook steeds nieuwe events of conversies toevoegen.