Eerst en vooral een kleine verfrissing van de voordelen van e-mail want email still matters. In de beginjaren van het internet was e-mail het kanaal bij uitstek om je klanten te bereiken. Wanneer marketeers dat in het snuitje kregen, werden consumenten overrompeld met e-mails. Met het gevolg dat e-mails hun geloofwaardigheid verloren. Mensen zagen het als spam en uitschrijvingen bereikten recordaantallen.
Eerst en vooral een kleine verfrissing van de voordelen van e-mail want email still matters. In de beginjaren van het internet was e-mail het kanaal bij uitstek om je klanten te bereiken. Wanneer marketeers dat in het snuitje kregen, werden consumenten overrompeld met e-mails. Met het gevolg dat e-mails hun geloofwaardigheid verloren. Mensen zagen het als spam en uitschrijvingen bereikten recordaantallen.
Maar zoals dat gaat bij geschiedenis, hebben we ook uit deze fouten geleerd. De voordelen van e-mail zijn nog steeds geldig, maar worden nu nuttiger ingezet:
Massa e-mail werkt dus niet meer, mensen willen persoonlijke informatie op maat in hun mailbox. Wij heten daarom welkom… (tromgeroffel)marketing automation.
Als we e-mailmarketing en marketing automation combineren, moeten we het hebben over e-mail funnels. E-mail funnels of trechters zijn geautomatiseerde e-mailcampagnes waarmee je een bepaalde contactenlijst mailt met een groter strategisch doel voor ogen. Afhankelijk van de stappen die een klant in die funnel aflegt, ontvangt hij een follow-up mail, een bedanking, wordt de automatisatie beëindigd, … Wanneer e-mail funnels werken, zijn ze een heel sterke manier om leads, sales en andere conversies te realiseren.
E-mail funnels bouwen, doe je niet van de één op de andere dag. Er zijn een heleboel struikelblokken voordat je een funnel bouwt die converteert:
Dit is slechts een greep uit het aantal vragen dat je jezelf zal stellen bij het uitbouwen van een funnel. E-mail funnels werken voor bijna elke business, maar de manier waarop je de funnel bouwt, is telkens uniek.
“Allemaal goed en wel, maar ik wil gewoon aan de slag met e-mail funnels!”, hoor ik je al zeggen. Geen probleem! Hier volgen vijf praktische en hands-on tips waar je direct mee kan starten.
Om de boodschap van je e-mail te achterhalen, moet je eerst nagaan in hoeverre het doelpubliek nood heeft aan of kennis heeft van je merk. Jouw product biedt bijvoorbeeld een oplossing voor een bepaald doelpubliek. Is je prospect dan:
Als je weet in welke fase van bewustwording de prospect zich bevindt, weet je wat de boodschap van je e-mailcampagne is. Het doel van je campagne is om een prospect zo ver mogelijk door de trechter te krijgen met een conversie als kers op de taart.
Zoals we al zeiden, willen marketeers informatie op maat van de klant aanbieden. Dankzij marketing automation kunnen we exact kiezen wie welke informatie mag ontvangen. Vermijd massacommunicatie en verhoog de kans op conversie.
Segmentatie is wanneer je een grote e-maillijst groepeert in categorieën op basis van de informatie die je over contacten hebt verzameld. Je kan bijvoorbeeld segmenteren op basis van gedrag met je website, social media kanalen, … of op basis van demografische of geografische kenmerken. Segmenteer opdat je jouw e-mailboodschap kan personaliseren per doelgroep.
We weten nu dat je de algemene e-mailboodschap a.h.v. segmentatie kan personaliseren, maar ook de copy in de e-mail mag persoonlijker. Denk maar aan een persoonlijke aanspreektitel of een foto van een medewerker in een e-mail. En je raadt het nooit, maar dit is ook allemaal mogelijk dankzij marketing automation.
Klanten zullen pas converteren als ze je vertrouwen. Om dat vertrouwen te winnen, is het belangrijk om menselijk over te komen. Zorg ervoor dat je e-mails persoonlijk zijn, maar ook origineel. Een oudbakken commerciële boodschap om enkel te kunnen verkopen, vindt niemand nog leuk.
E-mailmarketing kan niet slagen zonder een kwaliteitsvolle contactenlijst. De eerste tip om hoge betrokkenheid te genereren, is een dubbele opt-in mail. Dit betekent dat een subscriber een bevestigingse-mail krijgt, die hij vervolgens goedkeurt, voordat hij wordt toegevoegd aan je lijst.
Een tweede tip is om relevante content aan te bieden. Niet te vaag, niet te breed. Zorg ervoor dat prospects goed geïnformeerd zijn over je brand en de content van je e-mails vooraleer ze zich inschrijven. Dan is de kans op hoge betrokkenheid het hoogst. Een begeleidend zinnetje als “Schrijf je in om op de hoogte te blijven van de nieuwste marketing trends.” kan daarbij helpen.
Le moment suprême. Het ultieme doel van je e-mail: voeg een overtuigende CTA toe. Probeer te focussen op één call-to-action per e-mail. Zodra je ontvangers de keuze geeft tussen verschillende call-to-actions verlies je enerzijds geloofwaardigheid van je sterke verhaal en verplicht je anderzijds het doelpubliek te kiezen, wat mensen doorgaans bijzonder moeilijk vinden.
Tot slot mag je niet vergeten om de resultaten van je e-mailmarketing bij te houden en te analyseren. Waar liep het goed, wat kan volgende keer beter? Dankzij verschillende marketing automation tools kan je rapporten van je e-mailcampagnes raadplegen. Hoeveel ontvangers openden de e-mail, hoeveel ontvangers klikten op een link, welke e-mail scoort het beste, bij welke e-mail haken ze af, … ? Om met een cliché af te ronden: meten is weten.
Er bestaan uiteraard verschillende marketing automation tools, maar ActiveCampaign is zonder twijfel onze nummer 1. Met ActiveCampaign kan je je funnel en marketing automations heel gemakkelijk visueel maken, ongeacht je technische niveau.
Voor alle vijf stappen hierboven vermeld, biedt ActiveCampaign een oplossing. Door gebruik te maken van marketing automation tools kan je e-mailmarketing verbeteren.