AI

Google bundelt de krachten met AI

Benieuwd naar het AI-nieuws van Google? Net zoals zijn concurrenten, is Google meteen op de AI-golf gesprongen. Google voegt stapsgewijs AI-features toe aan zijn producten en wil alledaagse taken op die manier nét dat tikkeltje makkelijker en efficiënter maken. Hieronder vind je enkele straffe AI-tools die recent reeds de revue passeerden.

Gemini

In februari 2024 lanceerde Google Gemini’, de opvolger van ‘Bard’. Met Gemini kan je – vergelijkbaar metChatGPT – tekst genereren, vertalingen maken, brainstormen over ideeën en een pijlsnel antwoord krijgen op al je vragen. Gemini maakt gebruik van ‘generative AI’ en vormt zo een immense boost voor onze creativiteit en productiviteit. Deze AI-tool is sinds kort beschikbaar op je smartphone via de Google Gemini-app. De AI-feature werd reeds geïntegreerd in tal van Google-producten, zoals Google Workspace, Google Assistant, Google Photos en Google Maps.

Google Workspace

Het AI-nieuws over Gemini biedt ook heel wat extra mogelijkheden binnen Google Workspace. Laat bijvoorbeeld in 1-2-3 vergaderingen samenvatten in Google Meet, documenten samenvatten in Google Drive of een e-mail opstellen in Gmail. Dankzij deze AI-functionaliteiten kan je veel makkelijker georganiseerd blijven, dagdagelijkse taken uitvoeren en tijd besparen.

Google Assistant

Door de integratie van Gemini wordt Google Assistant steeds slimmer, intuïtiever en ultra-gepersonaliseerd. Stel herinneringen in, controleer de status van een vlucht, reserveer een tafel in een restaurant, speel podcasts af, vind snel e-mails of foto’s terug en ontvang in realtime antwoorden op vragen over het weer, verkeer, financiën en sport. Deze taken zijn voor jouw Google-secretaresse een fluitje van een cent.

Google Ads

Nog meer AI-nieuws! Binnen Google Ads kan je opteren voor AI-gestuurde zoekcampagnes die biedstrategieën en de relevantie van advertenties verfijnen met een enorme precisie. Daarnaast kan je als marketeer gebruikmaken van Performance Max’. Deze AI-tool put inspiratie uit Google’s databronnen, AI-signalen en machine learning om potentiële doelgroepsegmenten en conversiemogelijkheden te ontdekken die anders misschien verborgen zouden blijven.

Google Maps

AI wordt nu ook gebruikt in Google Maps om de gebruikerservaring te verbeteren. Je kan GoogleMaps bijvoorbeeld laten speuren naar een heel specifiek restaurant of café. Op zoek naar een ‘hippe vintagebar in Antwerpen’? Google Maps geeft jou meteen de meest passende resultaten. Maar zelfs algemenere vragen kan Google Maps voortaan in een mum van tijd beantwoorden: typ ‘Wat te doen in Gent’ en je krijgt onmiddellijk een lijst met alle trekpleisters van de stad. De applicatie lanceerde tot slot ook de AI-tool Immersive View’ voor bepaalde steden en regio’s. Hiermee kan je je volledige route in 3D zien en je zo mentaal al volledig voorbereiden op je tocht. Opnieuw verbluffend AI-nieuws.

Meer weten over de laatste AI ontwikkelingen? Vraag raad bij onze experten!Contact opnemen
AI 2

Wat is de impact van Google AI tools?

Google’s AI heeft een ingrijpend positieve impact op verschillende sectoren, van gezondheidszorg tot onderwijs. Het is Google’s doel om gedurfde technologie te ontwikkelen onder hun motto ‘Do the right thing’. Deze technologiën komen van pas in verschillende sectoren.

  • Gezondheidszorg: In de gezondheidszorg speelt Google’s AI een cruciale rol bij het verbeteren van patiëntenzorg en medische diagnostiek. AI maakt tuberculosescreening toegankelijker, helpt bij de analyse van röntgenfoto’s en kan ziektes zoals kanker in een vroeger stadium opsporen. AI spoort deze aandoeningen sneller op dan mensen door sneller en nieuwere verbanden te leggen bij scan’s en röntgenfoto’s
  • Klimaat en natuur: AI-tools helpen mee de klimaatverandering te beperken, door langzaam rijdend en stilstaand verkeer te verminderen en zo de uitstoot van voertuigen te verlagen. Bovendien slagen de AI-tools van Google erin om natuurrampen zoals overstromingen te voorspellen aan de hand van verschillende modellen en dat in meer dan 20 landen. Ook de realtime-grenzen van bosbranden kan de AI volgen.
  • Onderwijs: In het onderwijs komen Google’s AI-gebaseerde leermiddelen zowel leerlingen als docenten ten goede. Dankzij de AI-tool LearnLM kunnen leerkrachten bijvoorbeeld persoonlijke leertrajecten uitwerken en complexe onderwerpen interactief presenteren. De integratie van Gemini in Google Workspace ondersteunt studenten en docenten om respectievelijk o.a. creatieve schoolpresentaties of lesvoorbereidingen op te stellen. Google’s AI-assistent biedt studenten daarnaast in een mum van tijd extra uitleg, advies of antwoorden op vragen.
  • Technologie: In de technologiesector zorgt Google’s AI voor enorme vooruitgang in o.a. cloud computing, datamanagement en data-analyse. AI zal bedrijven bovendien in staat stellen om bepaalde taken te automatiseren. AI-tools kunnen bijvoorbeeld cloudgebaseerde retailprocessen stroomlijnen: ze kunnen producten verkopen en prijzen automatisch aanpassen op basis van concurrentie, vraag en voorraad. Meer efficiëntie én tijdswinst voor professionals.

AI en ethiek: innovatief of gevaarlijk?

Elke medaille heeft natuurlijk een keerzijde. Het bovenstaande AI-nieuws biedt enorm veel kansen en voordelen, maar brengt ook enkele ethische dilemma's met zich mee:

  • Discriminatie en bias: een belangrijke zorg is dat AI-systemen discriminerend zouden werken in bv. wervingsprocessen, kredietbeoordelingen of strafrechtelijke beslissingen. Er zijn gevallen bekend waarbij gezichtsherkenningstechnologie minder accuraat was voor mensen met een donkere huidskleur.
  • Privacy en gegevensbeveiliging: doordat AI-tools vaak persoonlijke gegevens gebruiken, rijzen er steeds meer vragen over privacy en beveiliging. Ongecontroleerde dataverzameling kan namelijk leiden tot misbruik, zoals identiteitsdiefstal.
  • Echtheid en manipulatie: het wordt steeds moeilijker om te bepalen wat echt is en wat niet. Onderzoek van de Rijksoverheid toonde zelfs aan dat meer dan de helft van de Nederlanders het verschil niet meer hoort tussen een echte en een gekloonde stem.
  • Automatisatie en werkgelegenheid: de opkomst van AI roept vragen op over de impact op werkgelegenheid, aangezien veel traditionele banen kunnen verdwijnen. Dit leidt tot zorgen over economische ongelijkheid en de noodzaak voor her- en bijscholing omtrent artificiële intelligentie.
  • Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid: een ander complex juridisch en ethisch probleem omtrent de AI-technologie is de aansprakelijkheid bij autonome systemen zoals zelfrijdende auto’s. Wie is er verantwoordelijk als er iets misgaat?
  • Menselijke autonomie: tot slot is er een risico dat AI-tools de menselijke autonomie zouden beperken door beslissingen te sturen of te manipuleren. Bijvoorbeeld: als algoritmes bepalen welke content we te zien krijgen op sociale media, kunnen onze voorkeuren en gedragingen langzaam en subtiel worden beïnvloed.

Google is zich bewust van deze uitdagingen en neemt stappen om hiermee om te gaan in zijn AI-initiatieven. Het bedrijf heeft een aantal principes opgesteld om AI op een ethische en verantwoorde manier in te zetten, zodat de voordelen optimaal benut worden terwijl de risico’s ontweken worden. Google tracht discriminatie daarnaast actief te minimaliseren in zijn modellen en werkt aan technologieën zoals 'Explainable AI' die de beslissingen van AI-tools uitleggen.

AI3

Welk AI-tools volgen er in de toekomst?

Google staat uiteraard niet stil en blijft steeds verbazen met meer AI-ontwikkelingen. Recent voegde Google nog enkele andere AI-technologieën toe. De meeste AI-tools zullen echter voorlopig enkel beschikbaarzijn in de Verenigde Staten. Hieronder bespreken we enkele van de meest opvallende vernieuwingen die momenteel getest worden en/of op de planning staan.

Search Generative Experience (SGE)

Google kwam onlangs op de proppen met AI-overviews of SGE (Search Generative Experience), een nieuwe feature die opnieuw gebruikmaakt van ‘generative AI’. SGE zal de manier waarop we Google gebruiken drastisch veranderen. In de toekomst zal je bóven de organische zoekresultaten een AI-gegenereerd antwoord zien op de zoekvraag die je gesteld hebt. Dit antwoord vat meteen diverse bronnen samen, net zoals ChatGPT dat bijvoorbeeld zou doen. Het zal bovendien mogelijk zijn om een vervolgvraag te stellen of te kiezen uit 3 voorgesteldevragen.

Imagen 3 en Veo

Imagen 3 is een geavanceerde beeldgeneratietool die levensechte AI-afbeeldingen creëert op basis van eenvoudige tekstueleprompts. Je krijgt steeds afbeeldingen van de hoogste kwaliteit, in een breed scala aan formaten en stijlen. Wil je een pittoreske landschapsfoto of eerder een magnifiek olieverfschilderij? Alles is mogelijk. De AI-tool Veo, anderzijds, genereert hoogwaardige AI-video’s in een resolutie van 1080p, opnieuw aan de hand van tekstuele prompts. Veo kan quasi alle filmische effecten toepassen, van timelapse over slowmotion tot dronebeelden. Zowel Imagen 3 als Veo hebben een diepgaand begrip van natuurlijke taal en semantiek, waardoor ze de meest realistische en complexe beelden tevoorschijn kunnen toveren.

Tab compare

Lekker handig toch, dat je verschillende producten op Coolblue kan aanklikken en hun features zo kan vergelijken? Wel, ook Google komt met gelijkaardig AI-nieuws: Tab Compare. Deze AI-tool creëert een AI-gegenereerd overzicht van productinfo op diverse tabbladen. Concreet krijg je een vergelijkingstabel met alle details (productspecificaties, functies, prijs, reviews) op één tabblad. Zo hoef je niet eindeloos te wisselen tussen je tabbladen om de gegevens te vergelijken en een keuze te maken.

Project Astra

Ook Project Astra behoort tot Google’s indrukwekkende AI-nieuws. Deze AI-tool fungeert als een visuele chatbot, het is een soort combinatie van Google Assistant en Google Lens. Terwijl je met je smartphone aan het filmen bent, kan je vragen stellen over wat je op je camera ziet. Stel vragen zoals ‘Hoe heet deze plant en hoe verzorg ik ze?’, ‘Wat is het antwoord op deze rekensom?’ of ‘Waar lag mijn bril?’. Project Astra heeft in een vingerknip het juiste antwoord voor je klaar.

Google Lens voor desktop

Google Lens bestond al voor smartphones, maar komtbinnenkort ook naar jouw computerscherm. Zie je een mooie kamerplant of hippe reiskoffer op een foto die je online tegenkomt? Klik eenvoudig op het Google Lens-icoon in de adresbalk, selecteer het item waarover je meer wil weten en ontdek alle info erover in het zijpaneel dat tevoorschijn zal komen. Je hoeft zelfs niet weg te klikken of van tabblad te veranderen, je vindt meteen alle info over wat je maar wil, wanneer je maar wil.

Conclusie: bundel zelf ook de krachten met AI

Welk effect heeft al dat AI-nieuws nu op jouw bedrijf? Als professional kan je maar beter op de hoogte blijven van alle AI-trends én er zo slim mogelijk op inspelen. Hoe sneller je mee bent in het AI-verhaal, hoe beter. Bij Ambitious steken we graag de strategische koppen bij elkaar. We creëren voor jou een globale marketingstrategie en ondersteunen jou met de nodige marketingactiviteiten, van zoekmachine-optimalisatie (SEO) tot conversie-optimalisatie (CRO). We volgen nauwgezet het laatste AI-nieuws en implementeren AI-technieken om je werkprocessen te versnellen én de concurrentie voor te blijven. Let’s go!

Geschreven door

  • Lucas Hover
    Lucas StrijbosPerformance Marketeer
Share this post
Ondersteuning nodig bij je AI- of marketing-initiatieven?Geef ons een seintje