Google is al altijd een koploper geweest op het gebied van technologie, en dat is niet anders sinds de komst van artificiële intelligentie (AI). Het bedrijf zet alles op alles om zich opAI-vlak te onderscheiden en gaat zo de concurrentie aan met OpenAI, Microsoft en Meta. Wat zijn Google’s meest recente AI-innovaties, wat is de impact ervan, en wat mogen we in de toekomst verwachten? We vertellen je meer over het laatste AI-nieuws van Google.
Benieuwd naar het AI-nieuws van Google? Net zoals zijn concurrenten, is Google meteen op de AI-golf gesprongen. Google voegt stapsgewijs AI-features toe aan zijn producten en wil alledaagse taken op die manier nét dat tikkeltje makkelijker en efficiënter maken. Hieronder vind je enkele straffe AI-tools die recent reeds de revue passeerden.
In februari 2024 lanceerde Google ‘Gemini’, de opvolger van ‘Bard’. Met Gemini kan je – vergelijkbaar metChatGPT – tekst genereren, vertalingen maken, brainstormen over ideeën en een pijlsnel antwoord krijgen op al je vragen. Gemini maakt gebruik van ‘generative AI’ en vormt zo een immense boost voor onze creativiteit en productiviteit. Deze AI-tool is sinds kort beschikbaar op je smartphone via de Google Gemini-app. De AI-feature werd reeds geïntegreerd in tal van Google-producten, zoals Google Workspace, Google Assistant, Google Photos en Google Maps.
Het AI-nieuws over Gemini biedt ook heel wat extra mogelijkheden binnen Google Workspace. Laat bijvoorbeeld in 1-2-3 vergaderingen samenvatten in Google Meet, documenten samenvatten in Google Drive of een e-mail opstellen in Gmail. Dankzij deze AI-functionaliteiten kan je veel makkelijker georganiseerd blijven, dagdagelijkse taken uitvoeren en tijd besparen.
Door de integratie van Gemini wordt Google Assistant steeds slimmer, intuïtiever en ultra-gepersonaliseerd. Stel herinneringen in, controleer de status van een vlucht, reserveer een tafel in een restaurant, speel podcasts af, vind snel e-mails of foto’s terug en ontvang in realtime antwoorden op vragen over het weer, verkeer, financiën en sport. Deze taken zijn voor jouw Google-secretaresse een fluitje van een cent.
Nog meer AI-nieuws! Binnen Google Ads kan je opteren voor AI-gestuurde zoekcampagnes die biedstrategieën en de relevantie van advertenties verfijnen met een enorme precisie. Daarnaast kan je als marketeer gebruikmaken van ‘Performance Max’. Deze AI-tool put inspiratie uit Google’s databronnen, AI-signalen en machine learning om potentiële doelgroepsegmenten en conversiemogelijkheden te ontdekken die anders misschien verborgen zouden blijven.
AI wordt nu ook gebruikt in Google Maps om de gebruikerservaring te verbeteren. Je kan GoogleMaps bijvoorbeeld laten speuren naar een heel specifiek restaurant of café. Op zoek naar een ‘hippe vintagebar in Antwerpen’? Google Maps geeft jou meteen de meest passende resultaten. Maar zelfs algemenere vragen kan Google Maps voortaan in een mum van tijd beantwoorden: typ ‘Wat te doen in Gent’ en je krijgt onmiddellijk een lijst met alle trekpleisters van de stad. De applicatie lanceerde tot slot ook de AI-tool ‘Immersive View’ voor bepaalde steden en regio’s. Hiermee kan je je volledige route in 3D zien en je zo mentaal al volledig voorbereiden op je tocht. Opnieuw verbluffend AI-nieuws.
Google’s AI heeft een ingrijpend positieve impact op verschillende sectoren, van gezondheidszorg tot onderwijs. Het is Google’s doel om gedurfde technologie te ontwikkelen onder hun motto ‘Do the right thing’. Deze technologiën komen van pas in verschillende sectoren.
Elke medaille heeft natuurlijk een keerzijde. Het bovenstaande AI-nieuws biedt enorm veel kansen en voordelen, maar brengt ook enkele ethische dilemma's met zich mee:
Google is zich bewust van deze uitdagingen en neemt stappen om hiermee om te gaan in zijn AI-initiatieven. Het bedrijf heeft een aantal principes opgesteld om AI op een ethische en verantwoorde manier in te zetten, zodat de voordelen optimaal benut worden terwijl de risico’s ontweken worden. Google tracht discriminatie daarnaast actief te minimaliseren in zijn modellen en werkt aan technologieën zoals 'Explainable AI' die de beslissingen van AI-tools uitleggen.
Google staat uiteraard niet stil en blijft steeds verbazen met meer AI-ontwikkelingen. Recent voegde Google nog enkele andere AI-technologieën toe. De meeste AI-tools zullen echter voorlopig enkel beschikbaarzijn in de Verenigde Staten. Hieronder bespreken we enkele van de meest opvallende vernieuwingen die momenteel getest worden en/of op de planning staan.
Google kwam onlangs op de proppen met AI-overviews of SGE (Search Generative Experience), een nieuwe feature die opnieuw gebruikmaakt van ‘generative AI’. SGE zal de manier waarop we Google gebruiken drastisch veranderen. In de toekomst zal je bóven de organische zoekresultaten een AI-gegenereerd antwoord zien op de zoekvraag die je gesteld hebt. Dit antwoord vat meteen diverse bronnen samen, net zoals ChatGPT dat bijvoorbeeld zou doen. Het zal bovendien mogelijk zijn om een vervolgvraag te stellen of te kiezen uit 3 voorgesteldevragen.
Imagen 3 is een geavanceerde beeldgeneratietool die levensechte AI-afbeeldingen creëert op basis van eenvoudige tekstueleprompts. Je krijgt steeds afbeeldingen van de hoogste kwaliteit, in een breed scala aan formaten en stijlen. Wil je een pittoreske landschapsfoto of eerder een magnifiek olieverfschilderij? Alles is mogelijk. De AI-tool Veo, anderzijds, genereert hoogwaardige AI-video’s in een resolutie van 1080p, opnieuw aan de hand van tekstuele prompts. Veo kan quasi alle filmische effecten toepassen, van timelapse over slowmotion tot dronebeelden. Zowel Imagen 3 als Veo hebben een diepgaand begrip van natuurlijke taal en semantiek, waardoor ze de meest realistische en complexe beelden tevoorschijn kunnen toveren.
Lekker handig toch, dat je verschillende producten op Coolblue kan aanklikken en hun features zo kan vergelijken? Wel, ook Google komt met gelijkaardig AI-nieuws: Tab Compare. Deze AI-tool creëert een AI-gegenereerd overzicht van productinfo op diverse tabbladen. Concreet krijg je een vergelijkingstabel met alle details (productspecificaties, functies, prijs, reviews) op één tabblad. Zo hoef je niet eindeloos te wisselen tussen je tabbladen om de gegevens te vergelijken en een keuze te maken.
Ook Project Astra behoort tot Google’s indrukwekkende AI-nieuws. Deze AI-tool fungeert als een visuele chatbot, het is een soort combinatie van Google Assistant en Google Lens. Terwijl je met je smartphone aan het filmen bent, kan je vragen stellen over wat je op je camera ziet. Stel vragen zoals ‘Hoe heet deze plant en hoe verzorg ik ze?’, ‘Wat is het antwoord op deze rekensom?’ of ‘Waar lag mijn bril?’. Project Astra heeft in een vingerknip het juiste antwoord voor je klaar.
Google Lens bestond al voor smartphones, maar komtbinnenkort ook naar jouw computerscherm. Zie je een mooie kamerplant of hippe reiskoffer op een foto die je online tegenkomt? Klik eenvoudig op het Google Lens-icoon in de adresbalk, selecteer het item waarover je meer wil weten en ontdek alle info erover in het zijpaneel dat tevoorschijn zal komen. Je hoeft zelfs niet weg te klikken of van tabblad te veranderen, je vindt meteen alle info over wat je maar wil, wanneer je maar wil.
Welk effect heeft al dat AI-nieuws nu op jouw bedrijf? Als professional kan je maar beter op de hoogte blijven van alle AI-trends én er zo slim mogelijk op inspelen. Hoe sneller je mee bent in het AI-verhaal, hoe beter. Bij Ambitious steken we graag de strategische koppen bij elkaar. We creëren voor jou een globale marketingstrategie en ondersteunen jou met de nodige marketingactiviteiten, van zoekmachine-optimalisatie (SEO) tot conversie-optimalisatie (CRO). We volgen nauwgezet het laatste AI-nieuws en implementeren AI-technieken om je werkprocessen te versnellen én de concurrentie voor te blijven. Let’s go!