Niet alleen om beter te scoren in Google maar ook om effectieve betalende campagnes op te zetten, kan een keyword analyse zijn vruchten afwerpen.
Je verkoopt een dienst of product maar je weet niet goed hoe je dat tot bij je online doelgroep krijgt? Waar zijn mensen naar op zoek en op welke manier gaan ze op zoek? Wat typen ze dan juist in de zoekbalk in? Een correcte match met die zoekopdracht verkrijgen is de ideale manier om meer verkeer naar je website te sturen. Wat je daarvoor moet doen? Een keyword analyse is de eerste stap in zowel je SEO-optimalisatie als in je SEA-campagnes.
De zoektermen die surfers ingeven bij een zoekopdracht, stemmen best overeen met de tekst op je website. Enkel zo zal je organisch beter kunnen scoren. Niet alleen voor SEO-redenen maak je hier best gebruik van, maar ook voor betalende advertenties kan een keyword analyse zijn vruchten afwerpen. We stellen het voor aan de hand van een voorbeeld.
Stel, je verkoopt exclusieve reizen naar allerlei bestemmingen. Er is best wel wat concurrentie in die markt. Hoe kan jij er nu voor zorgen dat jouw website op de eerste pagina - of zelfs op de eerste plaats - in de zoekresultaten verschijnt? Je kan beginnen met je in hun plaats te zetten: wat zou ik intypen als ik op zoek ben naar een reis? Mogelijks denk je van nature aan “op reis gaan naar Frankrijk.” Dan kan je er maar best voor zorgen dat je dat kleine zinnetje in je tekst verwerkt.
Om je keyword onderzoek uit te voeren, kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google. Deze tool is gratis, maar als je geen (of amper) gebruik maakt van Google Ads (vroeger Google AdWords) krijg je maar een inschatting van de aantal zoekopdrachten. De cijfers worden dus afgerond. Heb je wel een Google Ads account en spendeer je genoeg per maand, dan krijg je een correcter aantal aan zoekopdrachten te zien. Op zich ben je met een indicatie al wel wat. Hoe hoger het zoekvolume, hoe meer zoekopdrachten die woorden bevatten.
Je kan ook steeds op onderzoek gaan in Google Analytics of in de Google Search Console. Daar vind je rapporten terug van zoekopdrachten die reeds verkeer op je website brachten. Bepaalde van die zoekwoorden kan je meer gaan uitspelen op teksten op je website.
Ga je toch graag wat verkennender op zoek? Dan kan je ook gebruik maken van Google Trends. Deze geeft ook aan wanneer bepaalde zoekopdrachten populair zijn. Denk maar aan seizoensgebonden producten. Verder geeft deze tool je ook gerelateerde zoekopdrachten weer zodat je wat inspiratie kan opdoen voor nieuwe zoekwoorden.
Toch liever met wat buikgevoel? Surf dan naar Google en begin in de zoekbalk te typen. Google zal je zoekopdracht automatisch aanvullen (= ook wel Google Suggest) met termen die andere personen reeds vaker ingaven. Ook zo zal je verschillende zoektermen en zinnen kunnen ontdekken om te gebruiken op je website.
Je speelt het makkelijkst in op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Zowel organisch als betalend leveren deze woorden verkeer naar je website. Let wel op dat je de termen niet te breed interpreteert. In dat geval ga je ook heel veel irrelevante zoekopdrachten aantrekken en dus ook minder kwalitatief verkeer.
Waar let je dan het best op? Kwaliteit gaat toch nog steeds boven kwantiteit. Het verkeer dat je naar je site wil aantrekken, moet ook gewoon in je oplossingen geïnteresseerd zijn. Ga dus op zoek naar woorden die niet alleen in zoekvolume mooie cijfers halen, maar ook naar woorden die gewoon relevant zijn en niet verkeerd kunnen worden begrepen.
Je bent zoektermen gaan opzoeken en je hebt best wat inspiratie opgedaan? Super! Want dan kan je tot de volgende stap overgaan. Na je zoekwoorden onderzoek is het aan jou om deze woorden op je site te integreren. Zorg voor voldoende alinea’s tekst waarin deze woorden herhaald worden. Of nog beter, ontdek hoe onze copywriters jouw teksten SEO-proof maken.
We geven je enkele van onze SEO-optimalisaties prijs waarbij we een keyword analyse gebruiken: