De GDPR (General Data Protection Regulation), die sinds mei 2018 van kracht is, vereist dat websites toestemming van de gebruiker vragen voordat ze informatie op een apparaat van een gebruiker opslaan of opvragen. De bekendste toepassing daarvan zijn cookies. Voor marketeers betekende deze wetgeving een bijkomende uitdaging om websiteverkeer en conversies accuraat te gaan tracken en attribueren.
Daarom lanceerde Google in 2021 “consent mode”, met deze tool wilden ze het meten van conversies verbeteren door de resultaten van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven te gaan modelleren. Hé? Wel in mensentaal: Google consent mode zorgt ervoor dat huidige conversies aangevuld worden met een inschatting van de ontbrekende conversies. Je krijgt dus een beter zicht in de conversie op je website en respecteert tegelijk de toestemming van de gebruiker. Met deze info kan Google op zijn beurt dan weer de prestaties van je advertenties verbeteren door hun algoritme te voeden met meer conversies.
Google consent mode werkt boven op je CMP of Consent Managment Platform. Dat is een tool die je website helpt om je cookievoorkeuren te registreren aan de hand van een cookiebanner en op basis daarvan de juiste data verzamelt bij de gebruiker. Bekende leveranciers zijn oa. Onetrust (met CookiePro) of Iubenda. Google Consent mode is geen CMP, maar je hebt wel een CMP nodig om gebruik te kunnen maken van Google Consent Mode.
Google Consent Mode zelf zorgt ervoor dat je binnenin je tags in Google Tag Manager kan instellen bij welke soort toestemming de tag mag afvuren. Voordien gebeurde dit nog op basis van blocking of accepting triggers. Google Consent Mode houdt bij hoeveel gebruikers je cookies accepteren en afwijzen en zal op basis van deze data vervolgens een model maken van je niet meetbare conversies.
Met de Digital Market Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) heeft het Europees parlement druk gelegd bij de grote technologiebedrijven om hun verantwoordelijkheden uit te breiden. Google kondigde eerder in 2023 al aan dat gebruik van de Google Consent Mode verplicht zal worden in 2024 wanneer je met de advertentiediensten van Google-gegevens verzamelt voor het opbouwen van een doelgroep of voor re-marketingdoeleinden.
Recent heeft Google ook de werking van consent mode uitgebreid. Met consent mode v2 voegde Google twee extra parameters toe. In de originele consent mode zorgden de parameters ‘ad_storage’ en ‘analytics_storage’ voor de opslag van advertentie en analytics cookies. Deze worden nu bijgestaan door de parameters ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’ die de gebruiker laten bepalen of de data gebruikt mag worden voor advertising en remarketing doeleinden. Meer zeggenschap dus voor de gebruiker, zoals voorgeschreven in de GDPR-richtlijn.
Iedere organisatie die conversie-data uit GA4 deelt met Google Ads of de advertentiediensten van google gebruikt voor remarketing-doeleinden zal dus deze nieuwe parameters verplicht moeten gebruiken vanaf maart 2024. Na deze datum zal google ads zonder consent mode niet langer optimaal gebruik kunnen maken van remarketingfunctionaliteiten, enhanced conversions en het opbouwen van doelgroepen.