E-commerce, het is niets nieuws onder de zon. Of je nu eigenaar bent van een kledingzaak, voedingszaak of elektrozaak, jouw business heeft zich ondertussen ook al vertaald naar een online variant of webshop.
Wat wij wél vaak tegenkomen is dat klanten hier nog te veel opportuniteiten links laten liggen die de online omzet fel kunnen verhogen. Wij geven alvast enkele basistips mee via deze blog.
Proficiat, je hebt een webshop! Maar wat doe je ermee? De belangrijkste tip is een – vervelend maar o zo waar(devol) – cliché: meten is weten. Wij doen dat voornamelijk met Google Analytics. Voor e-commerce biedt Google een apart luik aan waar je verschillende variabelen kan meten. Dankzij e-commerce tracking kan je een heleboel gratis en waardevolle gegevens raadplegen die inzicht geven over de online transacties van jouw webshop.
Google Analytics zorgt ervoor dat je je webshop meetbaar kan maken. Als Google Analytics aan de code van jouw website werd toegevoegd, kan je vrij simpel e-commerce data inschakelen via volgende vijf stappen:
Let op hoe je Google Analytics op je website plaats. Plaats je deze meteen in je code zonder Google Tag Manager dan kan je deze werkwijze uitrollen. Gebruik je een Google Tag Manager om Google Analytics online te plaatsen, zal je de stappen beschreven bij enhanced e-commerce moeten volgen.
Dankzij e-commerce tracking kan je o.a. het aantal transacties, conversiepercentage en de waarde van je transacties bestuderen. Vervolgens is het aan jou om deze data juist te interpeteren en om opportuniteiten te detecteren.
Google biedt ook verbeterde of enhanced e-commerce tracking aan. De implementatie van enhanced e-commerce tracking is ietwat complexer. Hiervoor zal je beroep moeten doen op een webdeveloper om dataLayers (virtuele opslagplaatsen voor gestructureerde data) toe te voegen.
Het grootste verschil met standaard e-commerce tracking is dat enhanced e-commerce tracking ook kijkt naar het gedrag van de klant voordat ze een aankoop deden. Bij de standaard tracking verzamelt Google Analytics enkel de gegevens na een aankoop. Enhanced e-commerce tracking betekent dus dat je de hele – buzzword alert – customer journey kan analyseren en optimaliseren.
Naast het analyseren van de data zijn er ook verschillende mogelijkheden om je webshop actief in de kijker te zetten. Start met e-commerce advertising. Zo kan je je online catalogus connecteren met Facebook en/of Google om te starten met Product Ads en Shopping Ads. Met dit soort advertenties toon je actief jouw product aan een relevante doelgroep die na een klik op jouw advertentie meteen wordt doorgestuurd naar de gewenste productpagina.
Je kiest zelf hoeveel budget je inzet en je kan dit op elk moment wijzigen. Zo behoud je te allen tijde controle over je advertentiebudget. In het geval van Facebook is het ook heel interessant om gebruik te maken van retargeting indien je de Facebook Pixel geïnstalleerd hebt op je website.
Retargeting of remarketing is een heel aantrekkelijke strategie om jouw online ROI te verhogen. Remarketing houdt in dat je mensen gaat bereiken die al eerder op jouw website zijn geweest. Ze toonden dus interesse in jouw dienst of product, maar gingen misschien nog niet over tot conversie. Websitebezoekers worden met een cookie of pixel getagt en zo kan je hen later bereiken met kanalen als Facebook en Google. Een overzicht van alle Paid Marketing opties vind je hier.
Geen advertentiebudget voor jouw webshop? Geen probleem, er zijn ook gratis alternatieven om je online producten aan de man te brengen. Wat Facebook betreft kan je Product Posts maken waarin je je producten tagt in de foto. Op deze manier krijg je dynamische en aanklikbare posts die meteen naar de productpagina op jouw website verwijzen. Hoe? Je vindt deze toepassing links in je navigatiemenu onder ‘Winkel’. Voor meer info kan je deze video bekijken.
Daarnaast biedt Instagram Shopping ook de mogelijkheid om producten te verkopen via product tagging. Om van deze functionaliteit te genieten, dien je een bedrijfsprofiel aan te maken bij Instagram. Dit bedrijfsprofiel koppel je vervolgens aan een Facebookpagina en Facebook zal jouw Instagram bedrijfsprofiel goedkeuren. Als dat gelukt is, verschijnt de mogelijkheid om te winkelen op Instagram automatisch in je menu:
Tot slot heb je good olde-mailmarketing. Maar old is gold in dit geval, onderschat de kracht van e-mailmarketing niet! Dit is vaak het kanaal dat met het minst aantal efforts het hoogst aantal conversies oplevert. Dit komt omdat je subscribers – zeker sinds GDPR – zeer kwalitatieve leads zijn.
Nog belangrijk in e-commerce is marketing automation. Zeker wanneer we bovenvermelde e-mailmarketing koppelen met marketing automation mag je exponentiële groei verwachten van jouw online verkoop. Denk maar aan Abandoned Cart e-mails en cross- of up-selling automatisaties.
Onze favoriete marketing automation tool voor jouw webshop is zonder twijfel Active Campaign. We zijn er zelfs zo zot van dat we er een heel blogartikel aan hebben gewijd. Laat je dus met deze blog inspireren door de wondere wereld van marketing automation.