Mensen verhuizen, websites ook: SEO-Migratieplan
Je hebt maanden gewerkt aan het opzetten van een nieuwe website. Je verwachtingen zijn hooggespannen. Van een nieuwe website verwacht je toch dat het een verbetering is tegenover de oude situatie. Dat vertaalt zich het liefst ook in cijfers.
Het online zetten van een nieuwe website, met of zonder nieuwe domeinnaam, heeft altijd invloed op je SEO-ranking. Om een daling in websiteverkeer tot het minimum te beperken, heb je een goed voorbereid migratieplan nodig.
Stappen ter voorbereiding van de lancering
We installeren eerst de domeinnaam van je website in Google Search Console. Dat is een tool die naast Google Analytics extra informatie over de organische zoekprestaties van je website geeft. Deze inzichten zijn erg nuttig bij het doorvoeren van Search Engine Optimization (SEO) in het kader van een betere positie en vindbaarheid in de zoekresultatenpagina’s.
Daarna maken we een redirectplan op. Bij een redirectplan brengen we eerst alle bestaande URL’s van de huidige website in kaart. We mappen alle oude URL’s aan de URL’s van de nieuwe website zodat we de pagina’s met een 301 redirect kunnen koppelen aan elkaar. Zo geven we de SEO-waarde van de oude pagina door aan de nieuwe pagina.
Stappen bij en/of na de lancering van de website
SEO audit
Nieuwe website aan het ronken? Dan zijn we toch nog niet klaar. We bekijken of er tekortkomingen en opportuniteiten zijn voor je gloednieuwe website.
Zoekmachines zijn geen exacte wetenschap. De positie van je website in de zoekresultatenpagina (SERP) wordt bepaald door een algoritme die zich baseert op meer dan honderdtachtig (180!) criteria. Dit is een dynamisch algoritme en evolueert continu doorheen de tijd. Google publiceert niet eens een lijst met alle factoren die in het algoritme zijn opgenomen. Het blijft dus aan ons om onafhankelijk van Google te testen en te onderzoeken. Toch, enkele parameters blijven prioritair, en die kijken we sowieso na:
- Page titles, meta descriptions
- Hoeveelheid tektst op pagina’s
- Linkbuilding (intern & extern) en broken links
- Sitemap.xml en robots.txt
- 4XX of 5XX errors en foutmeldingen
- Speedtest voor performance
Ik wil een SEO-audit
Data tracking
Onze gecertifieerde Google Analytics experten zorgen voor de nodige connecties van de nieuwe website en Google Analytics en Tag Manager. In deze fase nemen we de belangrijkste data-analyse tools onder de loep en bekijken we of alle basisinstellingen in orde zijn om goede analyses te kunnen uitvoeren zonder vertekening van ongewenste factoren.