De opdracht

Jij en wij en je moeder en je buurman en zelfs de slager om de hoek. Iedereen werkt en leeft steeds meer in een digitale wereld. Het agentschap dat verantwoordelijk is voor het uitbetalingsstelsel van het Groeipakket in Vlaanderen wil daarom haar gezinnen online bereiken en informeren. Het vertrouwt sinds 2020 op Ambitious als zijn partner in digitale marketing.

Expertises

  • SEO-analyse
  • Paid Marketing
  • Toptakenonderzoek

Over het Agentschap Uitbetaling Groeipakket

Het agentschap maakt deel uit van het Vlaamse beleidsdomein ‘Welzijn, Volksgezondheid en Gezin’ en staat in voor de uitbetaling van het Groeipakket. Die uitbetaling gebeurt onder de merknaam FONS, die als uitbetaler van de Vlaamse overheid optreedt naast vier andere private uitbetalers. Ambitious ondersteunt de twee merken van het agentschap voor digitale marketing: Groeipakket en de uitbetaler FONS.

Een nieuwe website, gedreven door onderzoek

Aan de start van onze samenwerking speelde Ambitious vooral de rol van data-analist. We voerden een performance analyse in drie delen uit op beide websites:

We bundelden alle learnings uit de performance analyse in een rapport voor het communicatieteam van het agentschap. Als next step gingen onze UX en development collega’s van UXMen en Calibrate aan de slag met het designen en bouwen van de vernieuwde website.

Teaser 09

Performance marketing, geïnspireerd door inzichten

De digitale dienstverlening moet even vlot verlopen als de fysieke. Dat klinkt logisch, maar is niet altijd even vanzelfsprekend. Met de nieuwe website vinden bezoekers vliegensvlug een antwoord op hun vragen, en hebben ze sneller een aanvraag voor Groeipakket of Startbedrag ingediend dan hun baby ‘dada’ kan zeggen.

Naast deze kwaliteitsverbeteringen op de website willen we dat iedereen FONS en Groeipakket online vindt. Dat doen we met zoekmachineoptimalisaties en diverse online campagnes. Omdat het agentschap twee domeinen heeft, beslisten we om per merk een doelstelling af te bakenen.

  • Groeipakket: Groeipakket.be wil zoveel mogelijk Vlaamse gezinnen bereiken, informeren en leiden naar de uitbetalers. We maken van het FAQ-luik van groeipakket.be een SEO-tool om zo volledig mogelijk op de typische vragen van Vlaamse gezinnen te antwoorden.
  • FONS: Nieuwe en jonge gezinnen moeten meteen bij fons.be terechtkomen. De huidige FONS-klanten willen we ook zo goed mogelijk informeren over het FONS-portaal.

SEA-data inzetten om SEO en FAQ-artikels te optimaliseren

De bestaande content op groeipakket.be stond verspreid en gebruikte minder populaire keywords. Net daarom voerden we een doordachte SEA-strategie uit. Dat levert altijd veel nuttige informatie op.

Een concreet voorbeeld nodig? Uit onze campagnes bleek dat volgende vraag mag prijken met een hoog zoekvolume: “Tot welke leeftijd heb ik recht op kindergeld?”

Met deze informatie herstructureert en herschrijft het team van Groeipakket dit onderwerp op een FAQ-pagina en passen ze meteen de metadata aan. Met resultaat, kijk maar naar de grafiek hieronder.

Grafiek Tekengebied 1 kopie 7

Cross channel campagnes voor FONS

­­­Met FONS willen we vooral nieuwe gezinnen bereiken. We maken hiervoor gebruik van verschillende socialemediakanalen, waaronder de Facebookpagina van FONS. De campagne bestaat uit een langetermijnstrategie waarbij we de doelgroep laten kennismaken met FONS, de meerwaarde aantonen en vervolgens motiveren om zich aan te sluiten bij FONS.

Google Tekengebied 1 kopie 10

Groeitraject van Groeipakket

Op een hete zomerdag klopte het agentschap bij ons aan. Veel vragen, antwoorden en een vruchtvolle onderzoeksfase later, kregen ze een vlot navigeerbare website voorgeschoteld. Die website geldt ineens als startschot voor onze co-marketingsamenwerking. De doelen blijven onveranderd, maar onze tactieken passen we zo nodig altijd aan. Of voor de piepjonge ouders onder ons: We willen allemaal een gezond boeleke, en soms geven we die fruitpap en dan eens een koek.

Ook nood aan ondersteuning van een expert?Contacteer ons