Jij en ik en je moeder en je buurman en zelfs de slager om de hoek. Iedereen werkt en leeft steeds meer in een digitale wereld. Het agentschap dat verantwoordelijk is voor het uitbetalingsstelsel van het Groeipakket in Vlaanderen wil daarom haar gezinnen online bereiken en informeren. Het vertrouwt sinds 2020 op Ambitious als zijn partner in digitale marketing.
Het agentschap maakt deel uit van het Vlaamse beleidsdomein ‘Welzijn, Volksgezondheid en Gezin’ en staat in voor de uitbetaling van het Groeipakket. Die uitbetaling gebeurt onder de merknaam FONS, die als uitbetaler van de Vlaamse overheid optreedt naast vier andere private uitbetalers. Ambitious ondersteunt de twee merken van het agentschap voor digitale marketing: Groeipakket en de uitbetaler FONS.
Aan de start van onze samenwerking speelde Ambitious vooral de rol van data-analist. We voerden een performance analyse in drie delen uit op beide websites:
We bundelden alle learnings uit de performance analyse in een rapport voor het communicatieteam van het agentschap. Als next step gingen onze UX en development collega’s van UXMen en Calibrate aan de slag met het designen en bouwen van de vernieuwde website.
De digitale dienstverlening moet even vlot verlopen als de fysieke. Dat klinkt logisch, maar is niet altijd even vanzelfsprekend. Op de nieuwe website vinden bezoekers vliegensvlug een antwoord op hun vragen, en hebben ze sneller een aanvraag voor Groeipakket of Startbedrag ingediend dan hun baby ‘dada’ kan zeggen.
Naast deze kwaliteitsverbeteringen op de website willen we dat iedereen FONS en Groeipakket online vindt. Dat doen we met zoekmachineoptimalisaties en diverse online campagnes. Omdat het agentschap twee domeinen heeft, beslisten we om per merk een doelstelling af te bakenen.
De bestaande content op groeipakket.be stond verspreid en gebruikte minder populaire keywords. Net daarom voerden we een doordachte SEA-strategie uit. Dat levert altijd veel nuttige informatie op.
Een concreet voorbeeld? Uit onze campagnes bleek dat volgende vraag mag prijken met een hoog zoekvolume: “Tot welke leeftijd heb ik recht op kindergeld?”
Met deze informatie herstructureert en herschrijft het team van Groeipakket dit onderwerp op een FAQ-pagina en passen ze meteen de metadata aan. Met resultaat, kijk maar naar de grafiek!
Met FONS willen we vooral nieuwe gezinnen bereiken. We maken hiervoor gebruik van verschillende socialemediakanalen, waaronder de Facebookpagina van FONS. De campagne bestaat uit een langetermijnstrategie waarbij we de doelgroep laten kennismaken met FONS, de meerwaarde aantonen en vervolgens motiveren om zich aan te sluiten bij FONS.
Op een hete zomerdag klopte het agentschap bij ons aan. Veel vragen, antwoorden en een vruchtvolle onderzoeksfase later, genieten ze nu van een vlot navigeerbare website. Die website geldt ineens als startschot voor onze co-marketingsamenwerking. De doelen blijven onveranderd, maar onze tactieken passen we zo nodig altijd aan.
Samen hebben we onze tactieken multichannel ingezet op zoveel mogelijk kanalen om alle Vlaamse gezinnen te bereiken en te informeren. Zo helpt de schooltoeslag kinderen deelnemen aan onderwijs door de ouders financieel te steunen. Onze expertise loont: we bereikten bijna 60.000 ouders met schoolgaande kinderen. We delen graag de impressies per kanaal.