Wat is linkbuilding?

De letterlijke vertaling van linkbuilding is ‘links bouwen’ en eigenlijk dekt dat volledig de lading. Bij linkbuilding probeer je andere websites te overtuigen naar jouw website te verwijzen met hyperlinks. Zo’n links noemen we backlinks en die tellen mee in de SEO-waarde van je website. Hoe meer kwalitatieve backlinks je verzamelt, hoe meer waarde Google aan je website hecht en hoe beter je positie in de SERP (search engine result page).

Linkbuilding2

Hoe weet je of een backlink kwalitatief is?

Bij kwalitatieve backlinks zijn er twee factoren die een belangrijke rol spelen.

  1. De domeinautoriteit van de website die linkt naar jouw site.
  2. De kwaliteit van de link zelf.

De domeinautoriteit speelt een grote hoofdrol bij SEO. Zij wijst namelijk aan hoe goed een website scoort in zoekmachines. Drie bouwstenen vormen het fundament van autoriteit:

  • Kwalitatieve content
  • Algemene SEO-performance
  • Er is een relevant verband tussen de twee pagina’s.

Daarnaast heb je ook nog de kwaliteit van de link zelf die meespeelt. Deze wordt bepaald door meerdere factoren.

De link is een do-follow link

Laten we het even concreet maken. Site A schrijft een contentstuk en verwijst daarin naar site B. Dat is standaard een do-follow link. Site A geeft hiermee aan dat Site B te vertrouwen is. Bovendien gaan zoekmachines als het ware autoriteit doorgeven aan site B. Elke keer wanneer een website met een do-follow link verwijst naar de jouwe, fluctueert je autoriteit.

Autoriteit blijft plakken. Verwijst een site van dubieuze kwaliteit naar jou, dan verzwakt dat jouw autoriteit. Dat geldt ook als jij linkt naar een zwakke website.

Om aan zoekmachines door te geven dat de site waar je naar verwijst niet hoogstaand is, schrijf je zelf een no-follow link in HTML. Of je doet dat uit voorzorg in bijvoorbeeld elke reactie op een blog. Het kan altijd zijn dat je lezers beginnen te spammen in de commentaarsectie.

In de broncode ziet het verschil tussen een do-follow link en no-follow link er als volgt uit:

Twee regels code die het verschil uitleggen tussen een do-follow link en een no-follow link. Do-follow is <a href="https://ambitious.be/blog" >. No-follow is <a href="https://ambitious.be/blog" rel="nofollow" >

De ankertekst

De ankertekst is de klikbare tekst van een link. Google leest dat en bepaalt deels op basis ervan of de link relevant is of niet. Er staan dus best relevante zoekwoorden in de ankertekst. En dat voor de beide pagina’s.

Bijvoorbeeld: een informatieve website over marketing heeft een pagina over de overschakeling van Universal Analytics naar Google Analytics. Wij op onze Ambitious website hebben toevallig een interessante blog over 4 nieuwe updates van Google Analytics 4.

In dit geval zou de informatieve website naar ons kunnen linken met “Ontdek ook de nieuwste Google Analytics 4 updates van deze zomer.” De ankertekst bevat de belangrijkste zoekwoorden en is relevant voor alle pagina’s.

We hoeven het dus niet meer te zeggen, maar voor de zekerheid doen we het toch: “Voor meer informatie klik hier” is een absolute no go!

Plaats van de link

Om van tel te zijn voor SEO moet de link in de bodytekst van een pagina staan. Dus niet in het menu, de footer of de zijbalk.

De specifieke plaats van de link op de pagina speelt ook een grote rol. Hoe hoger op de pagina, hoe waardevoller. Links die lager op de pagina staan, geven dus minder waarde door.

Aantal links op de pagina

Zie je trouwens boven jouw eigen backlink nog verschillende andere staan? Wees er dan maar zeker van dat de waarde van je link zal lijden. Over het algemeen hebben we gemerkt dat hoe meer links op een pagina staan, hoe minder de waarde per link wordt. De SEO-waarde die kan worden doorgegeven blijk niet oneindig maar wordt als het ware verdeeld over alle links.

IP-adres

Een onverwachte maar niet te onderschatte invloed bij linkbuilding is het IP-adres van de verwijzende website. Elke website is aangesloten bij een hostingpartij met telkens een uniek IP-adres. Verwijzen er meerdere domeinen met hetzelfde IP-adres naar jouw website, dan kan dat als spam worden geregistreerd. Zoekmachines zoals Google hebben namelijk de neiging om ervan uit te gaan dat deze links sowieso van dezelfde partij komen. Meestal niets om je zorgen over te maken, want het gebeurt zelden dat je toevallig meerdere backlinks van dezelfde hosting ontvangt. Tenzij je backlinks aankoopt – wat we trouwens afraden. In dat geval krijg je meestal tal van backlinks van dummysites, allemaal gehost van op dezelfde server.

Hoe pak je linkbuilding het beste aan?

Je hoopt natuurlijk dat deze backlinks als paddenstoelen uit de grond schieten. Helaas is het niet zo simpel. Je kan de groei daarentegen wel stimuleren. Schrijf bijvoorbeeld content die ‘link-waardig' is. Informatieve en diepgaande content doet het algemeen gesproken goed. Denk bijvoorbeeld aan artikelen, blogs of een video. Tout court, alles waar men naar toe zouden willen linken.

Of neem zelf contact op met de eigenaar van een website om te vragen achter een backlink. Als jouw pagina een relevante bron is, zijn eigenaars vaak bereid om te linken. Maar de beste optie? Creëer samen een contentstuk zodat iedereen controle heeft over de SEO-waarde. Want ook in dit geval sta je samen sterker.

Geschreven door

  • Uschi
    Uschi Van den WyngaertPerformance Marketeer
Share this post