Het internet staat nooit stil. Elk jaar is er wel een nieuwe app op de markt, privacywetgeving verandert continu – we worden al jaren murw geslagen door GDPR – en digitale marketing moet zich daarnaar schikken. Een van de belangrijkste taken van een marketeer in zo’n landschap, is de ogen gericht houden op Google. Zeker nu de grote overgang van Universal Analytics naar Google Analytics 4 aan de horizon verschijnt.
Ter voorbereiding van de dag dat Google geen data meer verzamelt in Universal Analytics – op onze kalender staat 1 juli 2023 met een rode cirkel aangeduid – is de megagigant al volop bezig met updates uit te rollen.
Wij brengen jou de vier belangrijkste Google-updates van deze zomer.
Geen enkele andere metric verdeelt marketeers meer dan de bounce-rate. Een metric waarvoor sommigen hun moeder zouden verkopen om het te houden, terwijl de sceptici onder ons het liever voorgoed zien verdwijnen. En toch, in GA4 verschijnt bounce-rate weer ten tonele.
Maar vergis je niet: het bounce-percentage in GA4 is niet dezelfde als die van Universal Analytics. In GA4 is het bounce-percentage het percentage van de sessies zonder interactie. Tel je het bounce-percentage dus op met het engagementpercentage, krijg je – immer en altijd – 100%.
Dit verschilt dus wezenlijk van het bounce-percentage in Universal Analytics, waar een bounce elke sessie was waar een bezoeker maar 1 pagina opent en daarna verlaat zonder interactie. Daardoor zullen er dus verschillen in de data sluipen, moest je de data uit GA4 en Universal vergelijken.
Altijd al willen sleutelen aan de duurtijd van je cookies? Het was tot nu toe onmogelijk om de configuratie van de standaard GA cookies te wijzigen. Google geeft nu rechtstreeks de optie aan administrators en redacteurs om de duurtijd en verloopdatum van de cookies aan te passen. In GA4 heb je de keuze: je kan ofwel cookies meteen laten vervallen, of tot 25 maanden bijhouden. Yourcookies, your choice.
Op het eerste gezicht een eenvoudige update, maar oh-zo handig. In GA4 kan je bijkomende filters instellen op de prefab reporting. Met deze update is het eindelijk mogelijk om je rapporten verder te verfijnen voor je analyses.
Geen voorgekauwde rapportjes meer vol ruis die op dat moment toch maar afleiden. Analyseer meteen enkel de data die jij nu wil zien, dat maakt je eindconclusie sterker.
Met Tag Manager heeft Google al een eerste stap gezet om alle tagging op 1 plaats te centraliseren. Met de Google Tag willen ze hiermee nòg een stap verdergaan door tagging tussen producten van Google zo eenvoudig mogelijk te maken.
Het is dus niet meer nodig om per Google-product een aparte tag te beheren. Vanaf het moment dat jij de Google Tag instelt, heb je één tag-ID die je aan je website toevoegt. Daarna koppel je die tag aan meerdere bestemmingen en producten. Beschouw het gerust als een upgrade van de Global Site tag (gtag.js) die je kan terugvinden bij Google Analytics en Google Ads.
Geen administratief gedoe meer maar meteen duiken in data, wetende dat alles gecentraliseerd wordt. Digitale marketing was nog nooit zo leuk. 😉
We verwachten dat Google niet zal stilzitten en in de toekomst nog meer updates uitrolt en houden uiteraard de vinger op de pols.