n deze aflevering van de Stronger Together-podcast gaan we in gesprek met Jan Verlinden, oprichter van Ritchie. Jan deelt zijn inspirerende ondernemersverhaal en zijn visie op marketing. Vanuit een familie van brouwers heeft hij zijn passie voor marketing gevolgd en uiteindelijk het iconische frisdrankmerk Ritchie nieuw leven ingeblazen.
Jan groeide op in een brouwersfamilie, maar was van jongs af aan gefascineerd door marketing. Na een internationale carrière bij onder andere PepsiCo, besloot hij zijn eigen weg te gaan. De inspiratie voor Ritchie kwam toen hij een jeugdfoto terugzag met een flesje Ritchie in de hand. Dit bracht hem op het idee om de nostalgische frisdrank opnieuw op de markt te brengen.
De concurrentie in de frisdrankensector is gigantisch, maar Jan koos voor een slimme strategie: eerst bekendheid opbouwen in de horeca en vervolgens de retailmarkt betreden. Door samenwerkingen met horecazaken en mediacampagnes, zoals product placement in populaire tv-programma’s zoals De Mol en The Masked Singer, wist hij naamsbekendheid op te bouwen. Toen de coronapandemie uitbrak en de horeca sloot, moest hij snel schakelen en investeren in mediastrategieën om zichtbaar te blijven.
Het belang van mentale en fysieke beschikbaarheid is niet te onderschatten: mensen moeten het merk kennen én het product moeten kunnen kopen. Dit vertaalt zich in strategische keuzes voor Ritchie, zoals TV-sponsoring, social media marketing en brede distributie via nationale retailers en bierhandelaars.
Een van de belangrijkste lessen die Jan deelt, is dat ondernemers geduldig moeten zijn. Succes komt niet van vandaag op morgen. Hij vergelijkt het met het bereiden van lasagne: sommige processen vragen tijd en geduld. Zijn boek, waarin hij zijn ondernemersreis en marketinginzichten deelt, dient als inspiratie voor startende ondernemers.